Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Dziś, po raz pierwszy w historii obchodzimy ustanowiony przez ONZ Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia! To jedno z działań podjętych przez organizację w celu zwiększenia świadomości klimatycznych konsekwencji wynikających z marnowania. Do apelu dołącza aplikacja Too Good To Go, która wraz z partnerami pragnie dać dobitny dowód na to, że marnowanie po prostu nie ma sensu! Tego dnia 1/3 znanych logotypów największych marek na świecie i lokalnych restauratorów… zniknie. Warto odwiedzić profile Banku Żywności, BP, Carrefour, MAKRO, Natura Cold Press, North Fish, Pizza Hut oraz Starbucks, portal Onet i innych partnerów Too Good To Go.
Czy wyobrażasz sobie iść na zakupy, aby zaraz po wyjściu ze sklepu po prostu wyrzucić do kosza jedną z trzech toreb zakupionej żywności? Wydawałoby się, że to absurdalne zachowanie i jakże odrealnione. Okazuje się, że nie! Każdego roku marnujemy 1/3 jedzenia! Dlatego ONZ bije na alarm i ustanawia 29 września Dniem Walki z Marnowaniem Jedzenia, by zwrócić uwagę na ekologiczne konsekwencje tego problemu. Ten dzień to również kulminacyjny punkt kampanii edukacyjnej prowadzonej przez Too Good To Go.
Marnowanie jedzenia ma bowiem daleko idące konsekwencje dla naszego klimatu. Wyrzucanie jedzenia wiąże się ze daremną stratą surowców wykorzystywanych do produkcji i dystrybucji. To oznacza, że wraz ze zmarnowaną żywnością w koszu ląduje 1/3 dobrodziejstw Ziemi, pracy ludzkiej, nawozów, prądu, paliwa czy wody, która powoli staje się produktem deficytowym. Podczas każdego z tych „zmarnowanych” procesów emitowane są również spaliny. W efekcie szacuje się, że aż 8% emisji gazów cieplarnianych ma swoje źródło w zmarnowanym jedzeniu. Nadprodukcja żywności jest jednym z głównych wyzwań dla środowiska, z jakim obecnie się mierzymy. Dlatego walka z marnowaniem jedzenia stała się jednym z celów ONZ na drodze do ograniczenia i przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Cel 12.3 zakłada zmniejszenie do 2030 roku o połowę globalnego wolumenu marnowania jedzenia na poziomie retailerów i konsumentów oraz ograniczenie strat na poziomie produkcji i łańcucha dostaw. A jest o co walczyć! Każdej sekundy w koszu ląduje 51 ton jedzenia, co można przełożyć na astronomiczną kwotę 1.2 bilionów dolarów w skali roku.
Czegoś brakuje…
W Polsce to Too Good To Go jest ambasadorem działań i edukacji na rzecz niemarnowania żywności. Z okazji Międzynarodowego Dnia Walki z Marnowaniem Jedzenia aplikacja wystartowała z działaniami zwiększającymi świadomość konsekwencji tego problemu dla społeczeństwa i klimatu.
Pomysł z zasłonięciem 1/3 logo w naszym odczuciu jest najlepszą formą, która podkreśli skalę problemu, z jaką się mierzymy. Nic tak nie działa na naszą percepcję, jak zobrazowanie tego, o czym mówimy. Takim działaniem chcemy zwrócić uwagę, że marnowanie 1/3 nie ma sensu. Poprzez edukację społeczeństwa i zwiększenie świadomości problemu możemy dołożyć małą cegiełkę i sprawić, że każdego dnia coraz więcej z nas będzie działać w duchu „zero food waste”. Wierzymy, że metodą małych kroków osiągniemy cel ustanowiony przez ONZ i ograniczymy ilość marnowanego jedzenia oraz emisję gazów cieplarnianych - Anna Kurnatowska, Country Manager Too Good To Go w Polsce.
Marnowanie żywności to aktualnie prawdziwa plaga w krajach wysoko rozwiniętych. Stosunkowo niskie ceny jedzenia i jego powszechna dostępność sprawiają, że kupujemy zbyt wiele w stosunku do tego, ile jesteśmy w stanie zjeść. Na trzy przyniesione do domu torby wypełnione zakupami spożywczymi, jedna niemal w całości ląduje w śmietniku. Paradoksalnie jednak nie stać nas na takie marnotrawstwo ani ekonomicznie, ani ekologicznie, a tym bardziej społecznie – ponad 1,6 mln Polaków żyje bowiem w skrajnym ubóstwie. Dlatego też z przyjemnością bierzemy udział w kampanii Too Good To Go, która w obrazowy sposób ukazuje wspomniany problem. - komentuje Dorota Jezierska, Wiceprezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Firma bp w Polsce z pełnym zaangażowaniem włączyła się w akcję edukacyjną Too Good To Go- „1/3 marnuje się. Uratuj ją!” Aby wyraźnie zademonstrować nasze poparcie dla idei walki z marnowaniem jedzenia, zdecydowaliśmy się na „blackout” naszego logo- czyli przysłonięcie 1/3 logo bp na jeden dzień- 29 września w Dniu Walki z Marnowaniem Jedzenia, na naszych kanałach social mediowych w Polsce. Jest to symboliczny gest poparcia dla tej idei, a dla bp to wyjątkowe działanie, bo firma nigdy jeszcze nie zmieniała wyglądu swojego logo, by okazać w ten sposób poparcie dla konkretnej inicjatywy społecznej. - mówi Małgorzata Bogacz, Dyrektor Marketingu, bp w Polsce.
Przeciwdziałanie marnotrawstwu jest misją Carrefour i silnie wpisuje się w strategię firmy. Prowadzimy szereg działań w tym obszarze w ramach aktywności własnej, jak realizowany od 2013 roku program “STOP marnotrawstwu”, który ma na celu walkę z codziennym marnotrawstwem na każdym szczeblu funkcjonowania firmy i promowanie przeciwdziałania marnotrawstwu wśród pracowników, dostawców i klientów. Carrefour prowadzi również akcję „Kupuję, nie marnuję”, dzięki której klienci mogą kupić artykuły o zbliżającym się do końca terminie przydatności do spożycie w symbolicznej cenie - mówi Barbara Kowalska, Dyrektor Działu Jakości i Zrównoważonego Rozwoju w Carrefour. Sieć równie aktywnie bierze udział w inicjatywach partnerów, związanych z niemarnowaniem jedzenia, dlatego też nasi pracownicy włączyli się z ogromną radością w akcję Too Good To Go. W akcji wezmą udział wszystkie sklepy Carrefour Polska - dodaje Barbara Kowalska.
Od początku istnienia Natura Cold Press zależało nam, aby poprzez naszą działalność, wspierać inicjatywy, właśnie takie jak ta. Własna Stacja Recyklingu, ograniczenie odpadów powstałych podczas wysyłki soków - środowisko naturalne, z którego dóbr czerpiemy na co dzień, jest dla nas niezwykle ważne - mówi Oskar Lis, właściciel Natura Cold Press. Dlatego całym zespołem wspieramy Too Good To Go. Wierzymy, że wspólnie możemy możemy zmienić nie tylko ilość marnowanej żywności, ale i przyzwyczajenia Polaków, a co za tym idzie, pomóc planecie.
Nasza sieć z ogromną przyjemnością brała czynny udział w miesięcznej kampanii edukacyjnej Too Good To Go „1/3 jedzenia się marnuje. Uratuj ją!”. Mocno wierzymy, że Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia ustanowiony przez ONZ na pewno jeszcze bardziej zwróci uwagę na problem marnowania żywności i zmian klimatycznych. Ponadto jesteśmy przekonani, że z czasem przyniesie on pozytywne skutki w postaci konkretnych decyzji i wspólnych działań w skali globalnej. - Przemek Pukiewicz, Manager ds. Wsparcia Procesów Operacyjnych North Fish.
Marka Pizza Hut w Polsce bardzo silnie wspiera inicjatywę Too Good To Go, w aplikacji działa już ponad 130 restauracji Pizza Hut. Dlatego naturalnym krokiem jest się dla nas uczestnictwo w kampanii edukacyjnej, której celem jest zwrócenie uwagi na temat marnowania żywności. Wierzymy, że przesłonięcie 1/3 logo marki Pizza Hut pomoże zobrazować skalę problemu a także dodatkowo zachęci naszych Gości do podjęcia działań, dzięki którym ograniczymy marnowanie jedzenia. - powiedziała Maja Wagner, Marketing Specialist Pizza Hut w firmie AmRest.
W ramach kampanii na ulicach Warszawy czy Krakowa można było zaobserwować na reklamy, gdzie 1/3 została „zmarnowana”. W akcję zaangażowali się również znani polscy influencerzy, którzy w ramach swoich kanałów social media publikowali posty, gdzie użytkownicy widzieli niepełne zdjęcia, gdzie 1/3 została celowo zasłonięta. Użytkownicy tego dnia mogą również użyć specjalnej nakładki na zdjęcie profilowe, by włączyć się w tym dniu do kampanii.
*Materiały, będące częścią akcji NIECH ŻYJE PLANETA, powstały w ramach wspierania inicjatywy TOO GOOD TO GO. Z okazji Międzynarodowego Dnia Walki z Marnowaniem Jedzenia zachęcamy Polaków do kierowania się na co dzień prostą zasadą: im mądrzej jemy, tym mniej żywności marnujemy!
Źródło: TooGoodToGo
Przeczytaj także
Unikalną aplikację komputerową, która pozwoli małym i średnim piekarniom zoptymalizować procesy technologiczne, a tym samym ograniczyć marnotrawienie żywności i emisję CO2, opracowuje międzynarodowy zespół ekspertów z udziałem naukowców z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie.
Europejska Komisja Gospodarcza ONZ postanowiła rozpocząć kampanię, której celem jest zwiększenie świadomości na temat marnowania żywności oraz zachęcenie do redystrybucji i ponownego wykorzystywania produktów.
19 lipca Sejm poinformował o uchwaleniu ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Projekt dotyczy nałożenia na sprzedawców żywności o pow. sprzedaży...