Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Mleko – w co inwestują największe mleczarnie na świecie?

Kategoria: Biznes

Monitoring trendów w działalności inwestycyjnej światowych liderów danego sektora w dużym stopniu pokazuje w jakim kierunku będzie podążać ta branża w najbliższych latach. W 2020 r. globalni liderzy mleczarstwa koncertowali swoją uwagę na rynku azjatyckim. Poszukiwali rozwiązań w zakresie alternatyw dla mleka jak również kładli coraz większą atencję na aspekty zrównoważonej produkcji i ograniczenia wpływu produkcji mleka na środowisko.

Z uwagi na znaczący udział sprzedaży zagranicznej w strukturze przychodów, przetwórcy mleka w Polsce coraz częściej konkurują z globalnymi graczami. Z tego powodu poczynania światowych liderów sektora spożywczego są ważne dla codziennej działalności sektora mleczarskiego w Polsce. Z jak dużą skalą działalności muszą się mierzyć? Według danych IFCN roczny przerób wolumenu mleka każdej z pięciu największych mleczarni na świecie przekraczał wielkość skupionego mleka przez cały sektor mleczarski w Polsce (12,4 mln t w 2020 r.), a suma skupionego mleka przez dwie największe mleczarnie w Polsce wystarczyłaby na zajęcie miejsca pod koniec pierwszej dwudziestki rankingu.

Koncentracja na rynkach azjatyckich

Przyglądając się planom działalności inwestycyjnej i rozwojowej największych firm sektora mleczarskiego w 2020 r. można zauważyć kilka głównych zjawisk. Po pierwsze – koncentracja na inwestycjach na rynku azjatyckim i to zarówno jeżeli chodzi o działalność produkcyjną jak i rozwój centrów R&D. Jako przykład może służyć firma Nestle, które zamierza zainwestować w Chinach w projekty związane ze zrównoważonym rolnictwem w sektorze zbożowym i mleczarskim. Część wydatków na sektor mleczarski ma na celu modernizację i rozbudowę Instytutu Mleczarstwa Nestlé aby wzmocnić jego rolę w szkoleniu hodowców bydła mlecznego. Z kolei Lactalis planuje podwoić roczne inwestycje kapitałowe na działalność w Indiach, przede wszystkim na budowę nowej fabryki mleka w proszku. Danone przeznaczył natomiast 100 mln EUR na serię projektów w Chinach, które obejmują otwarcie centrum badawczego „open science” w Szanghaju. Na rynku azjatyckim - w Indonezji, inwestuje też Friesland Campina, która zatwierdziła budowę nowego zakładu mleczarskiego, centrum dystrybucji, czy też przekształcenie jednego z istniejących zakładów w centrum produkcyjne odżywek dla niemowląt.

Inwestycje w alternatywy mleka

Po drugie, firmy inwestycją w zakłady i linie do wytwarzania produktów roślinnych. Nestle zainwestuje ponad 100 mln USD w budowę pierwszego zakładu produkującego produkty pochodzenia roślinnego. Unilever natomiast postawił sobie za cel osiągnięcie 1 miliarda euro rocznej sprzedaży alternatywnych produktów mięsnych i mlecznych pochodzenia roślinnego w ciągu najbliższych od pięciu do siedmiu lat - pięciokrotny wzrost w stosunku do obecnego poziomu.

Większa atencja na zrównoważoną produkcję

Po trzecie, coraz większa atencja kładziona jest na zrównoważony rozwój. Tak jak już wspomniano wcześniej, modernizacja i rozbudowa przez Nestle Instytutu Mleczarstwa ma również na celu prowadzenie działań służących zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych w gospodarstwach mlecznych i zbadaniu możliwości produkcji mleka "neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla". Natomiast Nowozelandzka Fonterra wprowadziła na rynek produkt, który nazywają "pierwszym mlekiem o zerowej emisji dwutlenku węgla na półkuli południowej". Produkt ten, nazwany Simply Milk, został wprowadzony na rynek w Nowej Zelandii.

Wzrost możliwości produkcyjnych serów na rynku europejskim

W ubiegłym roku w Europie, zakończono lub podjęto decyzje w sprawie kilku projektów, których zamiarem było zwiększenie zdolności produkcyjnych serów. Irlandzka Carbery Group zakończyła rozbudowę zakładu produkcji sera, który będzie koncentrował się na produkcji mozzarelli i "serów do grillowania", głównie kierowanych na rynki azjatyckie. Glanbia Ireland uzyskała zgodę na budowę zakładu produkcji serów (w stylu holenderskim). Zakład będzie prawdopodobnie produkował około 40,0 tys. t serów w "euro blokach" rocznie oraz 11,5 tys. t serów "z wartością dodaną" - również z przeznaczeniem na rynki eksportowe. Swoje moce produkcyjne zwiększa też duńska Arla Foods.

 

Źródło: www.agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.