Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Monitorowanie pojawiających się zagrożeń dla bezpieczeństwa żywności – badanie FSA

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Badanie nadzoru handlu detalicznego jest szczególnie ukierunkowane tam, gdzie wiadomo, że istnieje potencjalne ryzyko, a także tam, gdzie potrzebne jest pobieranie próbek, aby pomóc w informowaniu właściwych organów.

Ankieta odbyła się w październiku 2022 r. i obejmowała próbki produktów z typowego koszyka żywności oraz szeregu innych produktów spożywczych.

Próbki żywności kupowano w krajowych supermarketach i mniejszych niezależnych sklepach detalicznych, a niektóre próbki kupowano w Internecie. Próbki zbadano pod kątem niezadeklarowanych alergenów, substancji zanieczyszczających, zafałszowań, niedokładnego składu lub nieprawidłowego oznakowania.  

Badanie wykazało, że:  

  • 96% testowanej żywności pochodzącej z większych przedsiębiorstw spożywczych spełniało wymogi regulacyjne i było zgodne z normami prawnymi, według których były testowane.
  • Ogółem 81% przetestowanej żywności spełniło wymogi regulacyjne i było zgodne z normami prawnymi, według których była testowana.
  • Wskaźniki autentyczności testowanej żywności wyniosły 97% .
  • Nie ma ogólnych geograficznych punktów zapalnych, w których doszło do niezgodności .

Chociaż większość żywności badanej w ramach tego programu ukierunkowanego pobierania próbek była bezpieczna i autentyczna, w ramach projektu uwydatniono pewne problemy, w tym niezadeklarowane alergeny w niektórych afrykańskich przyprawach i opakowanej żywności przeznaczonej do sprzedaży bezpośredniej (PPDS). Wyniki te nie są również reprezentatywne dla bezpieczeństwa żywności w Wielkiej Brytanii, ponieważ program pobierania próbek dotyczył produktów spożywczych, w przypadku których wiemy, że istnieje ryzyko lub w przypadku których potrzebujemy więcej informacji.

Badanie wykazało, że spośród 267 produktów spożywczych:

  • 16% żywności zbadanej pod kątem alergenów zawierało niezadeklarowane alergeny.
  • Stwierdzono, że 27% przebadanych afrykańskich przypraw zawiera niezadeklarowane białko z orzeszków ziemnych.
  • 17 z 47 przebadanych opakowanych produktów spożywczych do sprzedaży bezpośredniej (PPDS) zawierało alergeny bez prawidłowego oznakowania.
  • Badanie nie dostarcza dowodów na ogólne ryzyko dla zdrowia publicznego stwarzane przez alergeny zawarte w żywności, które pozostaje niezmienione.

Prof. Rick Mumford, zastępca głównego doradcy naukowego i zastępca dyrektora ds. nauki, badań i dowodów w Agencji ds. Standardów Żywności, powiedział:  „Ta ankieta ma na celu pomóc władzom lokalnym w ukierunkowaniu inspekcji bezpieczeństwa żywności tak, aby mogły efektywniej wykorzystywać swoje zasoby i lepiej chronić konsumentów. Ostatnie zmiany w Kodeksie Praktyki Prawa Żywnościowego w Anglii i Irlandii Północnej pomagają władzom lokalnym przyjąć podejście do inspekcji bardziej oparte na ryzyku i informacjach wywiadowczych, koncentrując swój czas i zasoby na przedsiębiorstwach spożywczych, które stwarzają większe ryzyko dla konsumentów. 

Na podstawie wyników tego badania udostępniono także pewne fundusze władzom lokalnym w Anglii i Irlandii Północnej na pobieranie próbek opakowanych produktów spożywczych i mieszanek przypraw do sprzedaży bezpośredniej na obecność alergenów.

Do oceny ryzyka dla przedsiębiorstw spożywczych dodano specjalny czynnik ryzyka „Informacje o alergenach”

Ankieta dotycząca handlu detalicznego stanowi część wielopoziomowego zabezpieczenia wbudowanego w system żywnościowy w celu ochrony konsumentów, co obejmuje nasz nowy model dostarczania standardów żywności w Anglii i Irlandii Północnej.

Do oceny ryzyka dla przedsiębiorstw spożywczych dodano specjalny czynnik ryzyka „Informacje o alergenach”, który uwzględnia zgodność z wymogami dotyczącymi informacji o alergenach. Wraz z informacjami uzyskanymi z badania handlu detalicznego władze lokalne mogą skierować swoje zasoby na obszary największego ryzyka. W przypadku wykrycia jakiegokolwiek przypadku niezgodności z przepisami kierowane są sprawy do odpowiednich władz lokalnych w celu zbadania i podjęcia odpowiednich działań. 

Źródło: https://www.food.gov.uk/news-alerts/news/fsa-publishes-latest-retail-surveillance-survey-as-new-targeted-approach-to-food-inspection-continues

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Alergeny Bezpieczeństwo żywności Inspekcje Państwowe

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.