Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Naukowcy z USA stwierdzili wysoki poziom błędnego oznakowania łososia sprzedawanego w sklepach spożywczych i restauracjach w Seattle

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z USA, które zostało opublikowane 6 listopada 2024 r. przedstawiono wyniki błędnego oznakowania łososia sprzedawanego w sklepach spożywczych i restauracjach w Seattle. Błędne oznakowanie stwierdzono w przypadku 18% ze 119 próbek łososia.

Podobne badanie przeprowadzono w latach 2009-2011, kiedy to stwierdzono 20% błędnego oznakowania. Nowa analiza miała na celu sprawdzenie, czy wprowadzone wysiłki legislacyjne zmniejszyły wskaźnik błędnego oznakowania łososia w ciągu ostatniej dekady. Seattle leży w stanie Waszyngton, który jest ważnym dostawcą łososia pacyficznego.

Wyniki badania – błędne oznakowanie 18% przebadanych próbek łososia

Naukowcy pobrali próbki łososia z 67 sklepów spożywczych i 52 restauracji sushi w Seattle w latach 2022-2023. Z każdego przedsiębiorstwa pobrano tylko jedną próbkę, a do identyfikacji gatunków zastosowano sekwencjonowanie DNA.

Stwierdzono błędne oznakowanie w przypadku 9 z 67 próbek pobranych ze sklepów spożywczych. W przypadku próbek pobranych z restauracji sushi 12 z 52 zostało błędnie oznakowanych. Ogółem 21 ze 119 próbek zostało błędnie oznakowanych, co stanowi ok. 18%.

Oszustwa w restauracjach sushi

Oszustwa stwierdzono głównie w przypadku sprzedaży w restauracjach sushi, ponieważ w większości przypadków błędne oznakowanie dotyczyło sprzedaży klientowi hodowlanego gatunku Salmo salar, zamiast deklarowanego dzikiego łososia pacyficznego (gatunki Onchorhyncus tshawytscha, Onchorhyncus kisutch, Onchorhyncus nerka). Obliczono straty dla klientów związane z substytucją gatunku i w najgorszych przypadkach wynosiła ona 12,31$ (wyliczenie dla produktu o masie 1 funta, czyli ok. 0,45 kg) w przypadku zakupów w restauracji sushi.

Mniejsza skala oszustw w sklepach spożywczych, a w pojedynczych przypadkach korzyść dla klienta

Mniejszą skalę oszustw stwierdzono w przypadku błędnego oznakowania w sklepach spożywczych. Co więcej, w przypadku 4 próbek stwierdzono błędne oznakowanie na korzyść klienta. Zdarzyły się przypadki oznakowania dzikiego łososia pacyficznego jako łosoś hodowlany, co w jednym przypadku przynosiło korzyść dla klienta w wysokości 9,21$ (wyliczenie dla produktu o masie ok. 0,45 kg).

Wnioski

Pomimo przepisów zakazujących niewłaściwego znakowania łososia, w Seattle odnotowano wysoki poziom tego zjawiska, szczególnie w branży restauracyjnej. Sklepy spożywcze radzą sobie lepiej w poprawnym oznaczaniu dzikiego i hodowlanego łososia.

Błędne oznakowanie utrudnia śledzenie pochodzenia dzikiego łososia, komplikując ochronę ekosystemów oraz legalność połowów. Podawanie hodowlanego łososia jako dzikiego maskuje jego negatywne skutki środowiskowe i wprowadza konsumentów w błąd.

Potrzebne jest skuteczniejsze egzekwowanie przepisów, rozwój zrównoważonych praktyk połowowych i zwiększanie świadomości społeczeństwa na temat oszustw związanych z oznaczaniem łososia oraz ich wpływu na ekosystemy i rynek.

Źródło: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11540171/#sec015

 

Zespół FoodFakty na bieżąco prowadzi monitoring zafałszowań żywności, suplementów diety i opakowań w bazie Probase 360. Klienci bazy codziennie otrzymują alert o produktach zafałszowanych i mogą niezwłocznie podejmować działania prewencyjne oraz korzystać z modułu analitycznego bazy.

Dowiedz się więcej o Strefie Managera i narzędziach ProBase 360.

Autor:Michał Snopkiewicz
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Badania żywności Food Fraud Przemysł rybny

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.