Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości
Największe prawnicze autorytety w Europie od lat zadawały sobie to samo pytanie: czy jest coś wyjątkowego w KitKatach? Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że nie ma powodu, by poczwórny kształt czekoladowego batonika był zastrzeżony na terenie Unii Europejskiej. „Trapezoidalne paluszki na prostokątnej podstawie”, jak sąd opisał KitKata, nie będą chronione prawem własności intelektualnej. Werdykt stanowi poważny cios dla Nestlé, producenta batoników, który przez ostatnich 11 lat walczył w europejskich sądach o zastrzeżenie wyglądu swojego wyrobu.
KitKat jednak nie tak wyjątkowy?
Nieprzychylnej KitKatowi decyzji można było spodziewać się po tym, jak w kwietniu 2018 r. Trybunał stwierdził, że nie ma przesłanek, by zarejestrować formę batonika na poziomie ogólnoeuropejskim, ponieważ nie jest on wystarczająco dobrze znany we wszystkich państwach członkowskich. Stwierdzono, że KitKat nie jest dostatecznie rozpoznawalny w krajach takich jak Belgia, Irlandia, Grecja i Portugalia, chociaż dla konsumentów w Danii, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Holandii, Austrii, Finlandii i Szwecji jest on produktem charakterystycznym. Podobne wnioski wyciągnięto w Wielkiej Brytanii, gdzie wydano orzeczenie, że KitKat nie posiada wystarczająco „wyróżniających go cech”.
11 lat procesów
Wyrok Trybunału kończy długofalowy spór prawny, który rozpoczął się już w 2002 roku, kiedy projekt KitKata został zgłoszony jako chroniona własność intelektualna w UE. Batonik otrzymał zastrzeżony status, jednak decyzja ta została podważona przez firmę Cadbury Schweppes w roku 2007, co dało początek 11 latom procesów sądowych. Sprawę przejął Mondelēz, po tym jak Cadbury zostało kupione przez poprzednika koncernu, Kraft Foods. Trybunał Sprawiedliwości doszedł do wniosku, że specjalny status mógłby zostać przyznany produktowi Nestlé tylko w przypadku, gdyby charakterystyczny kształt batonika związany był z jedną marką w całej Unii, a nie „jedynie w jej dużej części”.
Ulga dla innych marek
Nestlé zapowiedziało, że wyrok nie zamyka sprawy: „jesteśmy przekonani, że charakterystyczna forma batonów KitKat zasługuje na ochronę prawną. Będziemy kontynuować nasze starania i zamierzamy zwrócić się w tej sprawie ponownie do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Naszym zdaniem rozpoznawalny powszechnie kształt poczwórnego batonika wyróżnia się na tyle, że może zostać zarejestrowany jako chroniony znak towarowy w UE.” Po ogłoszeniu wyroku Trybunału z ulgą mogli odetchnąć właściciele marek innych poczwórnych batoników, takich jak Kvikk Lunsj i Milka Leo Bar, należących do Mondelēz, czy WW produkowanych przez Lotte Wedel.
Źródła:
Przeczytaj także
Firma Nestlé połączyła siły razem z sześcioma innymi firmami spożywczymi w Globalnej Koalicji na Rzecz Dobrostanu Zwierząt (GCAW). Jest to pierwsza na świecie globalna współpraca w branży spożywczej obejmująca główne firmy i ekspertów zajmujących się dobrostanem zwierząt.
Nestlé zapłaciło 7,15 mld dolarów (26 mld zł) za prawo do sprzedaży kawy ziarnistej i napojów Starbucksa w sklepach spożywczych na całym świecie. Szwajcarski koncern zobowiązał się również do płacenia Starbucksowi tantiemów...
Nestlé podejmuje dalsze kroki w celu zmniejszenia ilości cukru, soli i kwasów tłuszczowych nasyconych w swoich produktach. Szwajcarski koncern stara się w ten sposób uatrakcyjnić wizerunek marki w oczach...