Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Nestlé przegrywa proces – KitKat nie będzie chroniony w UE

Kategoria: Biznes

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości

Największe prawnicze autorytety w Europie od lat zadawały sobie to samo pytanie: czy jest coś wyjątkowego w KitKatach? Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że nie ma powodu, by poczwórny kształt czekoladowego batonika był zastrzeżony na terenie Unii Europejskiej. „Trapezoidalne paluszki na prostokątnej podstawie”, jak sąd opisał KitKata, nie będą chronione prawem własności intelektualnej. Werdykt stanowi poważny cios dla Nestlé, producenta batoników, który przez ostatnich 11 lat walczył w europejskich sądach o zastrzeżenie wyglądu swojego wyrobu.

KitKat jednak nie tak wyjątkowy?

Nieprzychylnej KitKatowi decyzji można było spodziewać się po tym, jak w kwietniu 2018 r. Trybunał stwierdził, że nie ma przesłanek, by zarejestrować formę batonika na poziomie ogólnoeuropejskim, ponieważ nie jest on wystarczająco dobrze znany we wszystkich państwach członkowskich. Stwierdzono, że KitKat nie jest dostatecznie rozpoznawalny w krajach takich jak Belgia, Irlandia, Grecja i Portugalia, chociaż dla konsumentów w Danii, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Holandii, Austrii, Finlandii i Szwecji jest on produktem charakterystycznym. Podobne wnioski wyciągnięto w Wielkiej Brytanii, gdzie wydano orzeczenie, że KitKat nie posiada wystarczająco „wyróżniających go cech”.

11 lat procesów

Wyrok Trybunału kończy długofalowy spór prawny, który rozpoczął się już w 2002 roku, kiedy projekt KitKata został zgłoszony jako chroniona własność intelektualna w UE. Batonik otrzymał zastrzeżony status, jednak decyzja ta została podważona przez firmę Cadbury Schweppes w roku 2007, co dało początek 11 latom procesów sądowych. Sprawę przejął Mondelēz, po tym jak Cadbury zostało kupione przez poprzednika koncernu, Kraft Foods. Trybunał Sprawiedliwości doszedł do wniosku, że specjalny status mógłby zostać przyznany produktowi Nestlé tylko w przypadku, gdyby charakterystyczny kształt batonika związany był z jedną marką w całej Unii, a nie „jedynie w jej dużej części”.

Ulga dla innych marek

Nestlé zapowiedziało, że wyrok nie zamyka sprawy: „jesteśmy przekonani, że charakterystyczna forma batonów KitKat zasługuje na ochronę prawną. Będziemy kontynuować nasze starania i zamierzamy zwrócić się w tej sprawie ponownie do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Naszym zdaniem rozpoznawalny powszechnie kształt poczwórnego batonika wyróżnia się na tyle, że może zostać zarejestrowany jako chroniony znak towarowy w UE.” Po ogłoszeniu wyroku Trybunału z ulgą mogli odetchnąć właściciele marek innych poczwórnych batoników, takich jak Kvikk Lunsj i Milka Leo Bar, należących do Mondelēz, czy WW produkowanych przez Lotte Wedel.

Źródła:

  1. https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-07/cp180116en.pdf
  2. https://www.theguardian.com/law/2018/jul/25/kitkat-does-not-merit-trademark-protection-eu-court-rules
Autor:Wojciech Grodzicki
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Nowości rynkowe

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.