Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
NextGenPack to wspólne przedsięwzięcie francuskiego instytutu rolniczego INRA i niemieckiego centrum technicznego Fraunhofer IVV. Instytucje połączyły swoje siły, tworząc projekt, którego celem jest pomoc przedsiębiorcom w rozwijaniu technologii aktywnych i inteligentnych opakowań żywności. NextGenPack oferuje im podwójne wsparcie naukowe i techniczne, pozwalając przekształcić podstawową koncepcję na konkretne rozwiązanie, które będzie mogło być wykorzystane w skali przemysłowej.
Tworzywa sztuczne: podstawowy materiał do pakowania produktów spożywczych
Tworzywa sztuczne to wciąż najpopularniejszy materiał, który jest używany do produkcji opakowań do żywności. W zakresie ich wykorzystywania w opakowalnictwie produktów spożywczych zachodzą jednak pewne zmiany.
Zgodnie z wynikami opracowania opublikowanego w 2016 roku rynek opakowań do żywności rozwijał się będzie w kierunku produkowania coraz bardziej złożonych opakowań. Konsumenci i przedsiębiorcy docenią opakowania zdolne do pochłaniania lub uwalniania różnych substancji (opakowania czynne) w celu przedłużenia trwałości produktów spożywczych. Kolejnym z trendów jest rozwijanie segmentu opakowań inteligentnych, które oferują konsumentom dodatkowe funkcjonalności takie jak wykrywanie obecności bakterii chorobotwórczych lub dostarczanie informacji o dojrzałości zapakowanych owoców, bez konieczności ich dotykania i sprawdzania jej. Doskonalenie technologii związanych z wytwarzaniem i wdrażaniem opakowań czynnych i inteligentnych na szeroką skalę może pomóc w walce z problemem wyrzucania dużej ilości żywności. Nad opracowaniem optymalnych rozwiązań w tym zakresie pracuje zespół TRANSMAT (transfer materii i reakcje pomiędzy żywnością, a opakowaniem) z jednostki badawczej IATE w Montpellier.
Związki naturalne jako materiał, który poprawi funkcjonalność opakowań
Do produkcji innowacyjnych opakowań do żywności naukowcy wykorzystują również związki naturalne oraz substancje pozyskiwane w wyniku procesów technologicznych, podlegające biodegradacji lub kompostowaniu.
Dodanie odpowiednich cząstek do matrycy opakowania, pozwala zmodyfikować atmosferę w jego wnętrzu i przedłużyć trwałość żywności. Naukowcy badają również funkcjonalność różnych związków naturalnych, które mogłyby być wykorzystywane w opakowalnictwie żywności. Przeprowadzone badania pozwoliły odkryć potencjał kwasów organicznych, działających jak pułapki tlenowe i, tym samym, zapobiegających reakcjom utleniania witamin i kwasów tłuszczowych zawartych w żywności. Ich dodatek opóźnia również rozwój bakterii. Zastosowanie związków aromatycznych do opakowań produktów spożywczych również może przedłużyć ich trwałość – dzięki ich dodatkowi do wewnętrznej części opakowania uwalniane są związki o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwgrzybicznym. Zastosowanie w opakowalnictwie żywności cukru, a dokładniej sacharozy, pomaga regulować poziom wilgotności w opakowaniu oraz chroni przed oksydacyjną degradacją smakową owoców.
W ramach działań w obrębie projektu NextGenPack naukowcy stworzyli również narzędzie, które ma ułatwić przedsiębiorcom podejmowanie właściwych decyzji odnośnie optymalnego opakowania danego produktu spożywczego, symulujące funkcjonalność opakowań czynnych i inteligentnych. Eksperci pracują także nad drugim narzędziem, które ma ułatwić wybór właściwego opakowania, z uwzględnieniem różnych kryteriów, w tym przede wszystkim ceny, wyglądu i składu opakowania.
Ostatecznie inicjatywa NextGenPack ma na celu opracowanie wspólnych projektów jednostek naukowych i przedsiębiorców działających na rynku spożywczym, wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy naukowcami z dwóch różnych ośrodków oraz utworzenie europejskiej platformy, ułatwiającej współpracę różnych podmiotów, zajmujących się badaniem i rozwojem w zakresie opakowalnictwa żywności.
Źródła:
INRA: NextGenPack: vers des emballages alimentaires durables et fonctionnalisés
Przeczytaj także
Niewielka torebeczka z tworzywa sztucznego wielkości zaledwie połowy karty kredytowej może pomóc zredukować ilość owoców i warzyw, wyrzucanych dzień w dzień ze względu na zepsucie – tak odważne stwierdzenia wysuwa firma...
Liczne badania potwierdzaj, że młodsze pokolenia będą wydawać więcej na produkty, które są przyjazne dla środowiska. Badania online przeprowadzone przez firmę Nielsen...