Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Niewielki eksport pszenicy z Polski

Kategoria: Biznes

W ubiegłym roku eksport pszenicy z Polski był istotnie niższy niż rok wcześniej i wyniósł 2,8 mln t. Większość sprzedaży trafiła do Niemiec, krajów afrykańskich i na Półwysep Arabski.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w 2017 r. eksport pszenicy (CN 1001) z Polski wyniósł 2,81 mln t i był o 1,58 mln t, czyli ponad 36%, niższy niż rok wcześniej. Wpływ na to miała niewielka dostępność ziarna w I połowie roku oraz duża konkurencja na rynkach zagranicznych ze strony Rosji i Francji po zbiorach. W lipcu – grudniu 2017 r. wolumen sprzedaży pszenicy poza granice Polski ukształtował się na poziomie zaledwie 1,03 mln t wobec 2,26 mln t w analogicznym okresie rok wcześniej.

W całym ubiegłym roku na pierwszym miejscu wśród odbiorców pszenicy z Polski były Niemcy, spychając na drugie miejsce lidera z 2016 r. – Arabię Saudyjską. Do Niemiec trafiło 640 tys. t ziarna, co stanowiło prawie 23% całego eksportu pszenicy. Wielkość ta była jednocześnie o 23% niższa niż w 2016 r. W przypadku Arabii Saudyjskiej wolumen wysyłek ziarna był aż o 67% niższy niż rok wcześniej i wyniósł 419 tys. t.

Na trzecie miejsce „wskoczyła” Hiszpania, która w 2017 r. zakupiła od nas 278 tys. t, czyli o 12% więcej w relacji rocznej.

Kolejnych pięć pozycji zajmują kraje afrykańskie – Nigeria, Egipt, Mozambik, Kenia i RPA. Łącznie zakupiły one 877 tys. t, co stanowiło 31% polskiego eksportu, czyli istotnie więcej niż eksport do Niemiec. Przy czym trzy z nich – Mozambik, Kenia i Nigeria zwiększyły import pszenicy z Polski.

Warto zauważyć, że w 2017 r. zwiększył się import pszenicy. Wyniósł on 0,89 mln t, czyli był o 0,06 mln t, 7%, wyższy niż rok wcześniej. W rezultacie nadwyżka eksportu nad importem zmniejszyła się z 3,56 mln t w 2016 r. do 1,92 mln t.

I półrocze 2018 r. raczej nie przyniesie dużego ożywienia w eksporcie pszenicy z Polski, choć jest ku temu potencjał. Po pierwsze, duża jest dostępność ziarna. Po drugie (będące poniekąd rezultatem pierwszego), krajowe ceny pszenicy konsumpcyjnej coraz bardziej zbliżają się do poziomu notowanego np. we Francji. Jeszcze w połowie grudnia w portach Polski wynosiły one około 161 euro/t wobec 152 euro/t we Francji (Rouen). 8 lutego br. ceny w Polsce sięgały 157,7 euro/t, zaś we Francji – 154,4 euro/t. Nadal jednak zboże pochodzące z UE przegrywa konkurencję na rynkach trzecich z Rosją. Co jednak ważne, w bieżącym sezonie popyt importowy ze strony krajów Afryki jest bardzo duży. W swoim ostatnim raporcie „Stretegie grains” firma Tallage podniosła szacunki zakupów dla Kenii, Nigerii oraz Sudanu. Wprawdzie skorzysta na tym głównie Rosja, niemniej pod koniec sezonu na rynek mogą mocniej wejść Francja i Polska.

Wybierz temat: Przemysł piekarski

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Marta Skrzypczyk
Ekspert rynków rolnych
Rynek zbóż i oleistych

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.