Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Głównie mleko w proszku
Według danych Eurostatu w I połowie 2018 r. z Unii Europejskiej do Chin wyeksportowano produkty mleczarskie o łącznej wartości 557 mln EUR, czyli o 14,2% mniejszej niż w I połowie 2017 r. Wartość sprzedaży do Chin stanowiła 11% całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich z UE w tym okresie. Największy wpływ na spadek wysyłek do Chin miało mleko w proszku. Wartość jego sprzedaży z UE do Chin zmniejszyła się o 51 mln EUR (o 22% r/r), co wynikało zarówno w mniejszego wolumenu (o 13%), jak i z niższych cen. Mleko w proszku, z 32-proc. udziałem, podobnie jak przed rokiem, pozostało najważniejszym, pod względem wartości, produktem mleczarskim w wymianie z Chinami.
Śmietana, serwatka i jogurty
Drugą pozycję pod względem wartości (28%) stanowiły mleko i śmietana płynne. Ich eksport ze Wspólnoty do Chin zmniejszył się 5% do 154 mln EUR, a w ujęciu ilościowym obniżył się o 10% do 156 tys. t. W I połowie 2018 r. wartość eksportu serwatki w proszku do Państwa Środka obniżyła się o 12% (r/r) do 114 mln EUR, chociaż w ujęciu ilościowym sprzedaż spadła tylko o 2% do 88 tys. t. Wartość eksportu jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych zmniejszyła się o 8% do 28 mln EUR, ale ich ilość wzrosła o 3% do 13,2 tys. t.
Mniej masła, więcej serów i twarogów
Głęboki spadek eksportu do Chin odnotowało też masło i pozostałe tłuszcze mleczne - w ujęciu wartościowym o 30% do 39 mln EUR. Było to skutkiem mniejszych ilościowych zakupów ze strony Chin, które z UE zaimportowały 5,6 tys. t tych produktów, tj. o 29% mniej niż w I połowie 2017 r. W I półroczu bieżącego roku, jedynie w przypadku serów i twarogów odnotowano zarówno wartościowy jak i ilościowy wzrost eksportu z UE do Chin. Sprzedaż osiągnęła wartość 43 mln EUR, o 5% większą niż w analogicznym okresie przed rokiem. Ilościowy eksport serów i twarogów zwiększył się o 8% do 8,8 tys. t.
Polska na szóstym miejscu w UE
W analizowanym okresie największym unijnym dostawcą produktów mleczarskich na rynek chiński (pod względem wartości) były: Francja (24,9% całkowitej wartości eksportu z UE), Niemcy (18,8%) i Holandia (15,6%). Z Polski do Chin wyeksportowano produkty o łącznej wartości 26 mln EUR, o 6,5% wyższej niż przed rokiem. Nasz kraj, z 4,6–proc. udziałem, uplasował się na szóstym miejscu, a udział ten w relacji rocznej zwiększył się o 0,9 p. p. Warto dodać, że prezentowane dane dotyczą produktów z taryfy obejmującej kody 0401-0406, co oznacza, że nie uwzględniają produktów mleczarskich w standardzie dla niemowląt, a wg CLAL ich sprzedaż do Państwa Środka w I połowie br. osiągnęła 138,0 tys. t i była aż o 30,4% większa niż przed rokiem.
Przeczytaj także
Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w I połowie 2018 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski wyniosła 1,03 mld EUR i była o 0,6% wyższa niż w I połowie 2017 r. W kierunku wzrostu wartości oddziaływały przede wszystkim tłuszcze mleczne oraz sery i twarogi. Zdecydowanie mniejsze niż przed rokiem były natomiast przychody ze sprzedaży zagranicznej proszków mlecznych.
W relacji do czerwca 2017 r. ceny nabiału pozostają aż o 7,1% wyższe. Mleko, sery i jaja zdrożały bardziej niż żywność ogółem, której w czerwcu br. przeciętny poziom cen był o 2,1% wyższy niż przed rokiem.
W 2017 r. z Polski sprzedano lody o wartości 112 mln EUR. Oznacza to, nasz kraj był dziesiątym, pod względem wartości, największym eksporterem lodów na świecie, z udziałem w handlu na poziomie 2,9%. Pierwsze miesiące br. wskazują, że zarówno pod względem wartości, jak i ilości wyeksportowanych z Polski lodów, rok ten może być rekordowy.