Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Facebook Twitter LinkedIn

Eksport polskich lodów o 27% większy niż przed rokiem

Kategoria: Biznes Fakty

Polska w światowej czołówce

W 2017 r. z Polski sprzedano lody o wartości 112 mln EUR. Oznacza to, nasz kraj był dziesiątym, pod względem wartości, największym eksporterem lodów na świecie, z udziałem w handlu na poziomie 2,9%. Pierwsze miesiące br. wskazują, że zarówno pod względem wartości, jak i ilości wyeksportowanych z Polski lodów, rok ten może być rekordowy. Według danych MF (za MRiRW) w pierwszych pięciu miesiącach 2018 r. na rynki zewnętrze sprzedano 34 tys. t lodów o wartości 71 mln EUR. Oznacza to, że w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. eksport zwiększył się odpowiednio o 27% i 35%.

Kierunki polskiego eksportu

Największym odbiorcą lodów z Polski w tym okresie były Niemcy, gdzie trafiło 26% wolumenu sprzedaży zagranicznej. Eksport do naszego zachodniego sąsiada w relacji rocznej zwiększył się o 5%. Na drugim miejscu uplasowały się Węgry – wolumen eksportu do tego kraju zwiększył się aż o 39% do 3,6 tys. t. Sprzedaż do Rumunii wzrosła o 25% do 2,8 tys. t. Warto jednak zaznaczyć, że w pierwszych pięciu miesiącach 2018 r. spadła sprzedaż lodów z Polski do Czech – o 16% do 2,6 tys. t. Znaczący wzrost sprzedaży odnotowano natomiast do kolejnych największych odbiorców – Francji i Danii – odpowiednio o 55% i 189%. Do Chorwacji wolumen eksportu wzrósł natomiast 22-krotnie. Chociaż zdecydowana większość eksportowanych z Polski lodów trafia na rynek unijny (97% eksportu), to na liście odbiorców znalazły się również takie kraje jak Kolumbia, Gambia, Irak czy Filipiny.

Mniejsza produkcja w małych lodziarniach

Mimo 11% wzrostu wolumenu eksportu lodów z Polski w 2017 r., produkcja w zakładach zatrudniających powyżej 9 osób zmniejszyła się aż o 10,5%. Można przypuszczać, że czynnikami wpływających na mniejszą produkcję mogły być warunki pogodowe w okresie wiosenno-letnim, które nie sprzyjały spożyciu lodów. Należy też pamiętać, że wielkość produkcji publikowana przez GUS obejmuje zakłady zatrudniające co najmniej 10 osób, co oznacza, że nie uwzględnia ona małych lodziarni, na których produkty w ostatnich latach popyt rośnie.

Korzystne prognozy

Z uwagi na bardziej sprzyjające konsumpcji lodów warunki atmosferyczne w Polsce i dalszy wzrost eksportu w 2018 r. sytuacja producentów może ulec poprawie. O rosnącym popycie na rynku krajowym może świadczyć natomiast wzrost cen detalicznych. Według danych Eurostat w czerwcu br. przeciętnie ceny lodów w Polsce były o 4,6% wyższe niż przed rokiem, podczas gdy w Unii Europejskiej wzrosły średnio o 1,2%. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że na wzrost cen lodów w Polsce pewien wpływ mogła mieć droższa śmietana. Wg danych MRiRW w trzecim tygodniu lipca br. ceny zbytu śmietany i śmietanki były o 5,4% wyższe niż przed rokiem.

Wybierz obszar: Mleko

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Ekspert rynków rolnych
Rynek mleka

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn