Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Nowoczesne opakowania zmieniające kolor

Kategoria: Procesy i Technologie

Naukowcy i producenci opakowań do żywności, od lat pracują nad rozwojem technologii, która pozwoli na produkcję opakowań, wskazujących na zepsucie produktów spożywczych. Kilka lat temu, badacze z Uniwersytetu w Rhode Island, opracowali wrażliwe na podwyższoną temperaturę kody UPC, które zmieniały kolor, gdy temperatura produktu była zbyt wysoka, na przykład w wyniku przerwania łańcucha chłodniczego. W 2014 roku chińscy naukowcy opracowali niewielkie etykiety, które mogą być dołączane do opakowań produktów spożywczych i zmieniać kolor, jeżeli taki produkt ulegnie zepsuciu.

Niestety osiągnięcia te są niewystarczające, gdyż wyprodukowanie takich specjalnych czujników na skalę masową jest trudne i pochłania wiele kosztów.

Jeden z amerykańskich producentów opakowań z tworzyw termoplastycznych, we współpracy z uczelniami wyższymi z USA i Brazylii, podjął próbę opracowania nowoczesnych opakowań zmieniających kolor, jeżeli żywność ulegnie zepsuciu. Opakowanie ma być wrażliwe m.in. na zmianę pH. Badania rozpoczęto w 2013 roku, a pierwszy prototyp pojawił się w roku ubiegłym.

Obecnie producenci żywności i napojów w Ameryce oraz Europie, stosują określenia właściwe dla daty minimalnej trwałości czy terminu przydatności do spożycia. Okazuje się jednak, że konsumenci wciąż nie wiedzą, co one oznaczają i kiedy tak prawdę produkt nie nadaje się do spożycia. Ponadto, daty te wskazują raczej na pogorszenie jakości produktu, aniżeli na jego faktyczne zepsucie. Z tego powodu, konsumenci często wyrzucają jedzenie, gdy zbliża się termin widniejący na etykiecie lub gdy tylko zostanie on przekroczony. Szacuje się, że Amerykanie w ciągu roku wyrzucają około pół miliona kilogramów żywności, z powodu niezrozumienia etykiet. Opracowanie bardziej zrozumiałych oznaczeń, może zmniejszyć te straty nawet o 8%.

Kwestie redukcji wyrzucania żywności są obecnie jednymi z głównych nurtów działań operatorów żywności, nie tylko w USA. Niemniej na rynku amerykańskim organy regulacyjne i grupy branżowe pracują nad tym celem i wydają konkretne rekomendacje. W grudniu Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych i Służba Bezpieczeństwa i Kontroli Żywności (FSIS) zaleciły, aby producenci używali wyłącznie sformułowań na etykietach „best if used by " – Najlepszy jeśli spożyty do " na opakowaniach produktów mięsnych, mleczarskich i innej świeżej żywności. Natomiast Instytut Marketingu Żywności i Stowarzyszenie Producentów Produktów Spożywczych zalecają stosowanie dwóch oznaczeń  "BEST if Used By" określające jakość produktu i "USE by"- „Spożyć do”  w celu wskazania terminu bezpieczeństwa łatwo psujących się produktów.

Każdego roku, 1 na 6 Amerykanów choruje w wyniku spożycia zanieczyszczonej żywności i napojów. Część tych zanieczyszczeń wywołana jest prawdopodobnie zepsuciem żywności. Opracowanie opakowań ostrzegających konsumentów w przypadku zepsucia produktu, mogłoby być skuteczną metodą ograniczenia również występowania przypadków zatruć.

Źródła:

FoodDive, Futuristic packaging changes colors when food spoils

Autor:FoodFakty
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.