Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Od 1 stycznia 2021 r. zacznie być stosowana tzw. opłata cukrowa, nakładana od słodkich napojów lub napojów z zawartością kofeiny lub tauryny. Opłatę wprowadza ustawa z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (Dz.U.2020.1492 z dnia 2020.08.31). Producenci przygotowując się na ten nowy obowiązek, napotykają szereg trudności związanych z wątpliwościami interpretacyjnymi, jakie budzą przepisy ustawy. Warto przyjrzeć się więc jej założeniom, a w szczególności temu, jakie produkty podlegają opłacie i jaki jest zakres przewidzianych zwolnień. Czy przykładowo opłacie będzie podlegał napój z miodem bądź też słód stosowany do produkcji piwa bezalkoholowego. Na ten moment to podstawowe pytania, jakie stawiają sobie przedsiębiorcy. Z momentem rozpoczęcia stosowania ustawy, pytań jednak zapewne pojawi się więcej, np. który z podmiotów zaangażowanych w dany łańcuch produkcyjno-dystrybucyjny i relację kontraktową powinien ponosić opłatę, czy też jaka sankcja będzie ciążyć na przedsiębiorcy w przypadku błędnego wyliczenia opłaty.
Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem:
STREFA MANAGERA: OPŁATA CUKROWA – JAKIE PRODUKTY OBEJMIE
W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:
>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<
Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl
Przeczytaj także
Panujące tendencje przyczyniły się do powstania szeregu dodatkowych uproszczonych systemów przekazywania informacji o wartości żywieniowej, stworzonych po to, by pomóc konsumentowi w wyborze zdrowszych produktów. Są to np. trafic light system, keyhole labelling system czy też Nutri – Score. Ten ostatni może mieć dla producentów coraz większe znaczenie nie tylko pod kątem ewentualnego zwiększenia czytelności etykiety, ale i ze względu na fakt, że pojawiają się propozycje wprowadzenia wskaźnika Nutri – Score jako wspólnego dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej.
Rynek roślinnych alternatyw mięsa i produktów zwierzęcych rozwija się bardzo dynamicznie. Trudno mówić o jego pełnej konkurencyjności z branżą przetwórstwa mięsnego, ale w pewnych aspektach elementy konkurencyjności są coraz bardziej widoczne. Prawnym przejawiem tego zjawiska jest prowadzona od kilku lat dyskusja nad zasadami znakowania zamienników mięsa i nabiału
Dla poprawy widoczności produktów spożywczych na rynku i wzbogaceniu ich atrakcyjności w oczach konsumentów warto rozważyć zastosowanie w oznakowaniu, prezentacji i reklamie żywności oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Jednocześnie, ze względu na szereg skomplikowanych przepisów regulujących warunki ich stosowania, należy wiedzieć jak zrobić to zgodnie z prawem, by uzyskać korzyść marketingową jednocześnie unikając ryzyka zakwestionowania.