Ukryte koszty kontroli
Kontrola to jest proces, który jest szczegółowo uregulowany. W polskich przepisach regulacje dotyczące kontroli znajdują się w szeregu aktów prawnych.
Paweł Borek - ekspert w zakresie prawa i postępowania administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania w zakresie prawa żywnościowego. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, radca prawny z 15 letnim doświadczeniem. Managing Asociate w MGS LAW Kancelaria Radców Prawnych Mądry, Sznycer, Sambożuk i Partnerzy, gdzie odpowiada za obszar szeroko rozumianego prawa żywnościowego. Reprezentuje przedsiębiorców w sporach z organami – Wojewódzkimi Inspektorami Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych, Głównym Inspektorem Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych, Państwowymi Powiatowymi i Wojewódzkimi Inspektorami Sanitarnymi oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym, Państwowymi Powiatowymi i Wojewódzkimi Inspektorami Sanitarnymi; Powiatowymi i Wojewódzkimi Lekarzami Weterynarii, Głównym Lekarzem Weterynarii. Doradza w zakresie znakowania oraz wprowadzania do obrotu produktów żywnościowych. Przeprowadza ocenę składu suplementów diety oraz reprezentuje podmioty w procesie notyfikacji suplementów diety wprowadzanych po raz pierwszy do obrotu, a także w procesie zgłaszanie działalności w zakresie rolnictwa ekologicznego oraz weryfikacja zgodności produktów z przepisami. Zapewnia wsparcie w przygotowaniu i negocjacji umów z kontrahentami. Autor publikacji z zakresu prawa żywnościowego w prasie krajowej oraz zagranicznej (European Food and Feed Law Review). Jedyny w Polsce członek Food Lawyers Network organizacji skupiającej prawników z całego świata zajmujących się prawem żywnościowym.
Słowa kluczowe: prawo, przepisy, prawo produktowe, własność intelektualna, ochrona marki, nowe technologie, prawo handlowe, prawo korporacyjne
Kontrola to jest proces, który jest szczegółowo uregulowany. W polskich przepisach regulacje dotyczące kontroli znajdują się w szeregu aktów prawnych.
W przypadku etykiety "peel-off", aby zapoznać się z jej treścią należy odkleić pierwszą stronę i wówczas jest dostęp do informacji zawartych na kolejnej, bądź kolejnych stronach. Taka forma etykiety została zakwestionowana przez Państwową Powiatową Inspekcję Sanitarną.
Jest to bardzo istotne, aby dokładnie przeczytać protokół i jeżeli są jakieś nieścisłości, coś zostało niedokładnie opisane, pominięte, należy to wyjaśnić, bądź po prostu zgłosić zastrzeżenie
Z reguły wszczęcie postępowania następuje bezpośrednio po przeprowadzeniu kontroli, czy też po przeprowadzeniu dodatkowych badań, które są niezbędne do oceny próbek pobranego produktu. Zwykle trwa to kilka tygodni
Z reguły wszczęcie postępowania następuje bezpośrednio po przeprowadzeniu kontroli, czy też po przeprowadzeniu dodatkowych badań, które są niezbędne do oceny próbek pobranego produktu. Zwykle trwa to kilka tygodni
W drugim artykule z cyklu prawdy i mity na temat na temat odwołań w prawie żywnościowym rozpracujemy temat zemsta urzędnika. Co to jest zemsta urzędnika i czy to faktycznie coś takiego istnieje?
5 lipca 2023 roku przejdzie do historii jako bardzo ważna data w kontekście Zielonego Ładu. Tego dania Komisja Europejska przyjęła pakiet środków na rzecz zrównoważonego wykorzystania kluczowych zasobów naturalnych, zwiększający również odporność systemu żywnościowego i rolnictwa w UE.
Co jakiś czas pojawiają się w środkach masowego przekazu informacje o wycofaniu poszczególnych partii jakiegoś produktu z uwagi na wykrycie podwyższonego poziomu danej substancji, czy też ostrzeżenia o możliwej obecności ciała obcego w produkcie. W tym artykule przybliżę Państwu ten temat.
Znowelizowano przepisy stawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o ochronie roślin przed agrofagami. Zmiana m.in. poszerzyła uprawnienia pracowników Inspekcji w zakresie kontroli
Dyrektywa Omnibus wprowadziła szereg rozwiązań prawnych mających chronić konsumentów, z których dwa są szczególnie istotne z punktu widzenia producentów i dystrybutorów żywności
Inspiracją do dzisiejszego artykułu była publikacja, która ukazała się na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (...). Z informacji tej wynika, iż w roku 2020 Inspekcja przeprowadziła ponad 67 tysięcy kontroli, a także, że w 2020 r. IJHARS podczas planowych kontroli skontrolowała ponad 1700 podmiotów działających na rynku spożywczym. Zestawiając te dane dochodzimy do wniosku, iż przedsiębiorca działający na rynku spożywczym kontrolowany był średnio 40 razy w ciągu roku, co praktycznie nie jest możliwe, ponieważ kontrola u danego podmiotu musiałaby się odbywać średnio częściej niż co 10 dni.
Inspiracją do dzisiejszego artykułu była publikacja, która ukazała się na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (...). Z informacji tej wynika, iż w roku 2020 Inspekcja przeprowadziła ponad 67 tysięcy kontroli, a także, że w 2020 r. IJHARS podczas planowych kontroli skontrolowała ponad 1700 podmiotów działających na rynku spożywczym. Zestawiając te dane dochodzimy do wniosku, iż przedsiębiorca działający na rynku spożywczym kontrolowany był średnio 40 razy w ciągu roku, co praktycznie nie jest możliwe, ponieważ kontrola u danego podmiotu musiałaby się odbywać średnio częściej niż co 10 dni.
Po przeprowadzeniu kontroli i stwierdzeniu nieprawidłowości organ administracji może wydać decyzję, na podstawie której nałoży na kontrolowanego karę. Co może zrobić kontrolowany w przypadku, gdy nie zgadza się z nałożoną na niego karą?
Z publikacji dowiedzą się Państwo, czym jest odstąpienie od wymierzania kary przewidziane w art. 40 a ust. 5c. Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 o jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby można było zastosować ten przepis, a także jak wygląda praktyka stosowania tego przepisu.
W dzisiejszej publikacji postanowiłem opisać bardzo ciekawą instytucję jaką jest odstąpienie od wymierzania kary przewidziane w art. 40 a ust. 5c. Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 o jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych.
18 grudnia 2019 roku została opublikowana Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161, zwana Dyrektywą Omnibus. Dyrektywa ta wprowadziła szereg rozwiązań prawnych mających chronić konsumentów, z których dwa są istotne z punktu widzenia producentów i dystrybutorów żywności.
18 grudnia 2019 roku została opublikowana Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161, zwana Dyrektywą Omnibus. Dyrektywa ta wprowadziła szereg rozwiązań prawnych mających chronić konsumentów, z których dwa są istotne z punktu widzenia producentów i dystrybutorów żywności.
Czy jeśli dostanę pismo o możliwości zapoznania się z aktami, to muszę jechać do urzędu? A jeśli nie pojadę to czy będę mógł składać odwołanie od decyzji? I o co chodzi z możliwością zapoznania się z aktami?
Czy jeśli dostanę pismo o możliwości zapoznania się z aktami, to muszę jechać do urzędu? A jeśli nie pojadę to czy będę mógł składać odwołanie od decyzji? I o co chodzi z możliwością zapoznania się z aktami?