-
07.02.2023
Co jakiś czas pojawiają się w środkach masowego przekazu informacje o wycofaniu poszczególnych partii jakiegoś produktu z uwagi na wykrycie podwyższonego poziomu danej substancji, czy też ostrzeżenia o możliwej obecności ciała obcego w produkcie. W tym artykule przybliżę Państwu ten temat.
Czytaj więcej
-
16.12.2022
Znowelizowano przepisy stawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o ochronie roślin przed agrofagami. Zmiana m.in. poszerzyła uprawnienia pracowników Inspekcji w zakresie kontroli
Czytaj więcej
-
28.11.2022
Dyrektywa Omnibus wprowadziła szereg rozwiązań prawnych mających chronić konsumentów, z których dwa są szczególnie istotne z punktu widzenia producentów i dystrybutorów żywności
Czytaj więcej
-
18.07.2022
Inspiracją do dzisiejszego artykułu była publikacja, która ukazała się na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (...). Z informacji tej wynika, iż w roku 2020 Inspekcja przeprowadziła ponad 67 tysięcy kontroli, a także, że w 2020 r. IJHARS podczas planowych kontroli skontrolowała ponad 1700 podmiotów działających na rynku spożywczym. Zestawiając te dane dochodzimy do wniosku, iż przedsiębiorca działający na rynku spożywczym kontrolowany był średnio 40 razy w ciągu roku, co praktycznie nie jest możliwe, ponieważ kontrola u danego podmiotu musiałaby się odbywać średnio częściej niż co 10 dni.
Czytaj więcej
-
18.07.2022
Inspiracją do dzisiejszego artykułu była publikacja, która ukazała się na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (...). Z informacji tej wynika, iż w roku 2020 Inspekcja przeprowadziła ponad 67 tysięcy kontroli, a także, że w 2020 r. IJHARS podczas planowych kontroli skontrolowała ponad 1700 podmiotów działających na rynku spożywczym. Zestawiając te dane dochodzimy do wniosku, iż przedsiębiorca działający na rynku spożywczym kontrolowany był średnio 40 razy w ciągu roku, co praktycznie nie jest możliwe, ponieważ kontrola u danego podmiotu musiałaby się odbywać średnio częściej niż co 10 dni.
Czytaj więcej
-
20.04.2022
Po przeprowadzeniu kontroli i stwierdzeniu nieprawidłowości organ administracji może wydać decyzję, na podstawie której nałoży na kontrolowanego karę. Co może zrobić kontrolowany w przypadku, gdy nie zgadza się z nałożoną na niego karą?
Czytaj więcej
-
16.02.2022
Z publikacji dowiedzą się Państwo, czym jest odstąpienie od wymierzania kary przewidziane w art. 40 a ust. 5c. Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 o jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby można było zastosować ten przepis, a także jak wygląda praktyka stosowania tego przepisu.
Czytaj więcej
-
16.02.2022
W dzisiejszej publikacji postanowiłem opisać bardzo ciekawą instytucję jaką jest odstąpienie od wymierzania kary przewidziane w art. 40 a ust. 5c. Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 o jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych.
Czytaj więcej
-
10.12.2021
18 grudnia 2019 roku została opublikowana Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161, zwana Dyrektywą Omnibus. Dyrektywa ta wprowadziła szereg rozwiązań prawnych mających chronić konsumentów, z których dwa są istotne z punktu widzenia producentów i dystrybutorów żywności.
Czytaj więcej
-
10.12.2021
18 grudnia 2019 roku została opublikowana Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161, zwana Dyrektywą Omnibus. Dyrektywa ta wprowadziła szereg rozwiązań prawnych mających chronić konsumentów, z których dwa są istotne z punktu widzenia producentów i dystrybutorów żywności.
Czytaj więcej
-
26.11.2021
Czy jeśli dostanę pismo o możliwości zapoznania się z aktami, to muszę jechać do urzędu? A jeśli nie pojadę to czy będę mógł składać odwołanie od decyzji? I o co chodzi z możliwością zapoznania się z aktami?
Czytaj więcej
-
26.11.2021
Czy jeśli dostanę pismo o możliwości zapoznania się z aktami, to muszę jechać do urzędu? A jeśli nie pojadę to czy będę mógł składać odwołanie od decyzji? I o co chodzi z możliwością zapoznania się z aktami?
Czytaj więcej
Paweł Borek – ekspert w zakresie postępowania administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania w zakresie prawa żywnościowego. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, radca prawny. Pracował m.in. w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Gdańsku, kancelariach prawnych, był szefem działu prawnego Spółki Irlandzkiej, która sprzedawała suplementy diety na terenie Europy.
Obecnie prowadzi kancelarię BOREKLegal, w ramach której doradza przedsiębiorcom działającym w branży żywnościowej. Reprezentuje klientów przed organami administracji (inspekcje sanitarne, inspekcje handlowe, IJHARS, UOKiK) a także sądami administracyjnymi. Autor publikacji z zakresu prawa żywnościowego w prasie krajowej oraz zagranicznej (European Food and Feed Law Review). Członek Food Lawyers Network organizacji skupiającej prawników z całego świata zajmujących się prawem żywnościowym.
Słowa kluczowe: prawo, przepisy, prawo produktowe, własność intelektualna, ochrona marki, nowe technologie, prawo handlowe, prawo korporacyjne