Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
18 grudnia 2019 roku została opublikowana Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161, zwana Dyrektywą Omnibus. Dyrektywa ta wprowadziła szereg rozwiązań prawnych mających chronić konsumentów, z których dwa są istotne z punktu widzenia producentów i dystrybutorów żywności. Po pierwsze Dyrektywa wprowadziła regulacje dotyczące produktów podwójnej jakości, a po drugie obowiązek informowania konsumentów o zmianach cen. Dyrektywa w odróżnieniu od Rozporządzenia (na przykład RODO) nie obowiązuje bezpośrednio, lecz wymaga implementacji do krajowego systemu prawnego. W Polsce implementacji dokonuje się poprzez uchwalenie ustawy.
Czy ustawa ta obowiązuje? 28 listopada 2022 roku, czyli w dniu publikacji tego artykułu prace nad ustawą nie zostały zakończone. 18 listopada 2022 roku ustawa wraz z poprawkami Senatu została skierowana do Komisji Gospodarki i Rozwoju.
Data 28 listopada jest istotna, gdyż zgodnie z treścią Dyrektywy: Państwa członkowskie przyjmują i publikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 28 listopada 2021 r. Niezwłocznie przekazują one Komisji tekst tych przepisów. Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 28 maja 2022 r.
Dziś mamy 28 listopada 2022 roku, a więc dokładnie rok po terminie, w którym należało uchwalić przepisy wprowadzające uregulowania Dyrektywy do polskiego prawodawstwa oraz pół roku od momentu, w którym przepisy te powinny obowiązywać.
Wracając do pytania, kiedy przepisy te zaczną obowiązywać?
Senat, po rozpatrzeniu ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (taką nazwę ma ustawa wprowadzająca przepisy dyrektywy do polskiego porządku prawnego) postanowił wprowadzić do jej tekstu 3 poprawki, z których jedna dotyczy wejścia w życie przepisów ustawy. W pierwotnym projekcie ustawy było to 14 dni od dnia ogłoszenia, natomiast propozycja Senatu to 1 stycznia 2023 roku.
Wszystko teraz zależy od przebiegu prac w Sejmie, podpisu Prezydenta i publikacji Ustawy w Dzienniku Ustaw.
Przeczytaj także
Inspiracją do dzisiejszego artykułu była publikacja, która ukazała się na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (...). Z informacji tej wynika, iż w roku 2020 Inspekcja przeprowadziła ponad 67 tysięcy kontroli, a także, że w 2020 r. IJHARS podczas planowych kontroli skontrolowała ponad 1700 podmiotów działających na rynku spożywczym. Zestawiając te dane dochodzimy do wniosku, iż przedsiębiorca działający na rynku spożywczym kontrolowany był średnio 40 razy w ciągu roku, co praktycznie nie jest możliwe, ponieważ kontrola u danego podmiotu musiałaby się odbywać średnio częściej niż co 10 dni.
Po przeprowadzeniu kontroli i stwierdzeniu nieprawidłowości organ administracji może wydać decyzję, na podstawie której nałoży na kontrolowanego karę. Co może zrobić kontrolowany w przypadku, gdy nie zgadza się z nałożoną na niego karą?
Czy jeśli dostanę pismo o możliwości zapoznania się z aktami, to muszę jechać do urzędu? A jeśli nie pojadę to czy będę mógł składać odwołanie od decyzji? I o co chodzi z możliwością zapoznania się z aktami?