Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Pogorszenie wyników finansowych branży piekarniczej

Kategoria: Biznes

Niższa stopa zysku operacyjnego

W 2017 r. sytuacja w branży produkcji pieczywa oraz świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek uległa pogorszeniu wobec 2016 r., choć wyniki były lepsze niż dla sektora spożywczego ogółem. Dane GUS (za Pont Info) za 2017 r. obejmują 405 przedsiębiorstw z branży wytwórców pieczywa i wyrobów ciastkarskich (PKD 10.71.Z) zatrudniających powyżej 9 osób. Przeciętna stopa zysku operacyjnego w tej grupie firm wyniosła 9,87% wobec 10,44% w 2016 r. Z kolei stopa zysku netto sięgnęła 8,76% wobec 9,88% rok wcześniej. Oznacza to wprawdzie spadek w relacji rocznej, ale w ciągu ostatnich dziesięciu lat tylko raz osiągnięty wynik był lepszy.

Wzrost kosztów

Niższe wskaźniki to efekt silniejszego wzrostu kosztów niż przychodów. W ubiegłym roku przychody w przeliczeniu na jedno przedsiębiorstwo były o 9,0% wyższe niż w 2016 r., podczas gdy przeciętne koszty całkowite zwiększyły się o 10,4%. Było to związane z rosnącymi kosztami pracy oraz drożejącym surowcem. Średnie ceny hurtowe mąki pszennej piekarniczej w 2017 r. były, w zależności od rodzaju, od 1% do nawet 7% wyższe niż w 2016 r.

Rosnący eksport pieczywa i wyrobów ciastkarskich

Z kolei pozytywne przełożenie na wyniki  branży mógł mieć rosnący eksport pieczywa i wyrobów ciastkarskich. Według danych Eurostat, w ubiegłym roku wolumen sprzedaży zagranicznej wyrobów piekarniczych (CN 1905) sięgnął 578,1 tys. t, czyli był o 13,1% wyższy niż rok wcześniej. Oznacza to istotne przyspieszenie średniorocznej dynamiki wzrostu, która w latach 2006-2016 wyniosła 10,5%.  Niemniej w kraju w 2017 r. utrzymał się wieloletni trend spadkowy w popycie na pieczywo świeże. Według GUS (za IERiGŻ) w pierwszej połowie ubiegłego roku jego przeciętne miesięczne spożycie w gospodarstwach domowych było o ponad 6% niższe niż rok wcześniej. Wzrosła natomiast konsumpcja pozostałych wyrobów piekarskich – o ponad 7%.

Rosnące koszty pracy, niższe ceny surowców

Warto tu nadmienić, że w 2017 r. firmy zatrudniające powyżej 49 osób wyprodukowały o prawie 2% więcej pieczywa niż w 2016 r. (łącznie 1 031 tys. t). Przy tym silnie przyrosła produkcja pieczywa żytniego (o prawie 8% r/r), choć jego znaczenie nadal jest niewielkie (6-proc. udział w całkowitej produkcji). W 2018 r. utrzyma się presja ze strony rosnących kosztów pracy. Z drugiej strony ceny mąki w I kwartale były wprawdzie wyższe niż rok wcześniej (od 4% do nawet 13% w przypadku mąki żytniej), niemniej w kolejnych miesiącach mogą już spadać, biorąc pod uwagę relatywnie niskie ceny zbóż. Ponadto istotnie niższe są ceny cukru, mające duże znaczenie w przypadku produkcji wyrobów ciastkarskich.

Wybierz temat: Przemysł piekarski

Autor:BGŻ BNP Paribas
BGŻ BNP Paribas
Marta Skrzypczyk
Ekspert rynków rolnych
Rynek zbóż i oleistych
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.