Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Polska baza produktów plant-based i perspektywy produkcji białek roślinnych na świecie

Kategoria: Biznes

Nowy Jork, 11 sierpnia 2021 r. raport Bloomberg – Rynek żywności pochodzenia roślinnego może stanowić ok. 7,7% światowego rynku białka do 2030 r. A wartościowo szacuje się, że będzie wart ponad 162 mld USD, w porównaniu do 29,4 mld USD w 2020 r. W tym samym czasie zapotrzebowanie na białka zwierzęce, może osiągnąć wartość 1,2 bln USD.

Jak w takim razie zachowują się poszczególni wielcy gracze oraz jak kształtuje się sytuacja na polskim rynku produktów konsumenckich?

Zacznijmy od polskiego rynku, na którym niemalże co tydzień mamy do czynienia z nowym produktem i premierą kolejnej firmy na nowym dla niej obszarze. Dobrym przykładem jest chociażby Mleczarnia Piątnica i jej nowy produkt – Piątnica Roślinna Owsiane (więcej informacji w bazie ProBase360).

Ale cały rynek i oferta handlu jest już niezwykle bogata i warto przed inwestycją w nowy produkt dowiedzieć się o obecnych produktach jak najwięcej, tak żeby ta nowość była rzeczywiście nowością, a składniki, komunikacja była jeszcze bardziej dopasowana do oczekiwań klientów.

ProBase360 – produkty plant-based i vege

 

Taka była idea projektu zrealizowanego przez zespół FoodFakty przy bardzo dużym wsparciu programu stażowego SGGW w Warszawie. Projekt zakładał pełny i bardzo szczegółowy audyt oraz analizę oferty rynkowej w Polsce, na bazie audytu w największych sieciach handlowych w tym: Auchan, Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Kaufland, Lidl, Makro i Żabka.

Jaki uzyskano efekt?

Po zakończeniu trwającego ponad dwa miesiące projektu polegającego na wizytacji wymienionych sieci, znalezieniu na półkach wszystkich produktów mieszczących się w definicji plant-based, wykonaniu dokumentacji fotograficznej produktów i wpisaniu wszystkich krytycznych informacji z opakowań do wielowymiarowej i dającej szerokie spektrum możliwości analiz bazy ProBase360 uzyskano bazę produktów w ilościach:

  • Zamienniki nabiału, w tym mleka, serów, jogurtów, deserów – ponad 210 produktów
  • Zamienniki mięsa, w tym burgery, klopsiki, sosy, parówki, wędliny, produkty z zachowaną struktura mięsa – ponad 200 produktów
  • Inne zamienniki, w tym pasty, smarowidła, produkty z zamiennikami jaj, zamienniki żelatyny – ponad 100 produktów
  • Wyróżniające się atrakcyjnością produkty z deklaracją Vege – ponad 130 produktów

Produkty te posortowano i sklasyfikowano dodatkowo pod względem składnika głównego i tym samym surowców bazowych stanowiących podstawę zamiennika białka. Dla celów klasyfikacji bazy, na poziomie filtrów zastosowano uogólnienie nazewnictwa surowców do: agar, cukier, dynia i inne warzywa, grzyby, kasze, kokos, migdały, orzechy, owies, pszenica, rośliny strączkowe, ryż, rzepak, soja, słonecznik, inne zboża, ziemniaki. Szczegóły i dokładna nomenklatura dostępne bezpośrednio w bazie, która służy klientom i zainteresowanym firmom w systemie on-line 7/24.

Dodatkowo w bazie skatalogowano idące w setki stosowane dodatki funkcjonalne, ich nazwy, tam gdzie to możliwe udział procentowy, kolejność stosowania itp. Baza daje możliwość wielowymiarowego porównywania produktów, prezentacji np. wartości odżywczych na wykresach, wyszukiwania interesujących informacji z użyciem filtrów, a w przypadku wątpliwości weryfikacji informacji na dołączonej dokumentacji fotograficznej produktów.

Więcej na temat projektu FoodFakty Plant Based ProBase360 tutaj

Sytuacja i trendy globalne

Mimo ogromnego zainteresowania firm produkcyjnych i również konsumentów, Polska jednak nie jest jeszcze znaczącym rynkiem, ani pod względem wielkości rynku produktów konsumenckich, ani produkcji surowców do ich produkcji. Stanowi to dużą szansę, ale jednocześnie wyzwanie konkurowania z bardziej rozwiniętymi rynkami.

Jaka w takim razie jest odpowiedź globalnych graczy i poszczególnych krajów?

Gospodarki nastawione na zrównoważony rozwój

Zacznijmy od poziomu całych gospodarek i krajów. Świetnym przykładem kraju, który posiada globalną długoterminową strategię, począwszy od wpływania na zwyczaje żywieniowe obywateli do rządowych, wspieranych systemowo programów promujących rozwój konkretnych firm jest Holandia. Tak zwana Food Valley, zwana również jako „Krzemowa Dolina Żywności”, to region w Holandii, położony godzinę drogi od Amsterdamu. Jest to jeden z największych ośrodków agrobiznesu w Europie. Food Valley składa się z wielu firm zajmujących się technologiami spożywczymi i instytucji badawczych. Co wchodzi w skład tego organizmu?

Uniwersytet i Centrum Badawcze w Wageningen. To niejako serce systemu, znajduje się w centrum i przewodzi rewolucji roślinnej. Uniwersytet Wageningen dysponuje własnym laboratorium badawczym białek na bazie roślin, a cała Inicjatywa Centrum Wageningen Food and Biobased Research współpracuje z rządami, firmami i innymi korporacjami. Działa tak, aby zrewolucjonizować przemysł białek roślinnych.

Przykład 1: W zeszłym roku angielsko-holenderska międzynarodowa firma produkująca dobra konsumpcyjne Unilever, która przejęła The Vegetarian Butcher, otworzyła na kampusie Uniwersytetu Wageningen komórkę rozwojową, centrum innowacji żywności pochodzenia roślinnego o wartości 94 mln USD. Jednostka ta współpracuje ze start-upami i naukowcami akademickimi, aby pomóc w opracowywaniu nowych produktów wegańskich. Pracuje również nad tworzeniem zrównoważonych alternatyw opakowań do żywności.

Przykład 2: Grupa Upfield, która jest spółką-matką dla marki margaryny pochodzenia roślinnego Flora i greckiej marki serów wegańskich Violife, planuje również otworzyć na tym obszarze ośrodek badawczy o wartości 50 mln EUR. Centrum Nauki o Żywności Upfield pracuje nad nowymi produktami bezmlecznymi, takimi jak wegański ser i masło.

To tyko 2 przykłady z bardzo wielu podobnych realizowanych przez globalnych, ale również mniejszych graczy projektów na terenie niderlandzkiej Food Valley.

Firmy o dalekosiężnych planach i zobowiązaniach

Na poziomie firm ograniczmy się do dwóch przykładów firm globalnych i ich strategii.

Przykład McDonald’s – (Reuters) – McDonald's Corp (MCD.N) planuje dużą ekspansję swojego roślinnego burgera przy współpracy z Beyond Meat Inc (BYND.O) w Stanach Zjednoczonych w 2022 roku, według dwóch analityków z Wall Street. W listopadzie firmy rozpoczęły testowanie „McPlant” w ośmiu lokalizacjach McDonald's w USA. Rywale z Beyond walczą o współpracę z sieciami restauracji, które dodają opcje wegańskie i wegetariańskie do menu. Beyond współpracuje również z właścicielem Taco Bell, Yum Brands Inc (YUM.N), podczas gdy Impossible Foods współpracuje z Burger King’em.

Analityk BTIG, Peter Saleh, stwierdził, że spodziewa się, że produkt będzie dostępny w około 700 restauracjach w kilku regionach, jako oferta ograniczona czasowo w lutym i marcu, z możliwością wprowadzenia na rynek krajowy w 2023 r.

Przykład Nestlé – Dyrektor generalny Nestlé, Mark Schneider, mówi o ogromnej możliwości komercyjnej, jaką stwarza rynek żywności pochodzenia roślinnego i zapowiada, że każdy produkt w ofercie Nestlé będzie miał swój odpowiednik plant-based. Nestlé jest największą na świecie firmą spożywczą i napojową, a także największym światowym producentem produktów mlecznych, jednak coraz częściej ta międzynarodowa korporacja skupia się na roślinnych produktach mlecznych i mięsnych. Na początku roku 2021 firma zadebiutowała wegańską wersją swojej popularnej czekolady KitKat, a następnie w kolejnych miesiącach wprowadziła na rynek jajka i krewetki na bazie roślin pod marką Garden Gourmet.

Rynek surowcowy

Ale żeby wyprodukować produkty konsumenckie potrzebne są surowce bazowe. Dobrymi przykładami tego co dzieje się na rynku produkcji surowców przeznaczonych do produkcji zamienników mięsa i nabiału są działania firm DSM oraz ADM. Holenderska firma DSM zapłaciła 74 mln USD za firmę Vestkorn Milling, która wytwarza białka z grochu i fasoli. DSM jest w trakcie budowania alternatywnego biznesu białkowego i planuje w przyszłym roku wprowadzić na rynek produkt białkowy z rzepaku. ADM z siedzibą w USA również rozwija się w kierunku białek roślinnych. Niedawno zakończyła przejęcie firmy Sojaprotein z siedzibą w Serbii.

Z rozmów z lokalnymi polskimi producentami wiemy, że obecnie praktycznie nie ma surowców bazowych do produkcji produktów plant-based pochodzenia polskiego. Szkoda, bo mogła by to być już teraz ogromna gałąź polskiego rolnictwa i przetwórstwa, miejmy nadzieję, że tak się stanie już wkrótce.

Firmy zainteresowane informacjami o polskich produktach plant-based zapraszamy do kontaktu również pod numerem telefonu 600972263

Źródła:

https://plantbasednews.org/news/economics/plant-based-commercial-opportunity-nestle/

https://www.livekindly.co/netherlands-leading-vegan-food-industry/

https://www.bloomberg.com/company/press/plant-based-foods-market-to-hit-162-billion-in-next-decade-projects-bloomberg-intelligence/

ProBase360

 

Wybierz obszar: Dodatki i składniki Nowości rynkowe Przemysł mięsny Przemysł mleczarski

Autor: Janusz Olejnik

Janusz Olejnik

Założyciel projektu FoodFakty – Food Safety Culture Initiative PL
Przewodniczący Komitetu Technicznego przy PKN nr 310 ds. Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności, Członek Polskiej Grupy Roboczej przy IFS

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn