Polskie firmy w centrum europejskich innowacji opakowaniowych – podsumowanie projektu Value4Pack w Gandawie
Osiem innowacyjnych, przyjaznych środowisku rozwiązań w dziedzinie opakowań do żywności zaprezentowało Natureef i partnerzy projektu Value4Pack podczas konferencji w Gandawie, podsumowującej tę europejską inicjatywę. W połowę z przedstawionych business case’ów zaangażowane są polskie firmy.
Value4Pack to inicjatywa 14 organizacji zrzeszających producentów z branży opakowaniowej, spożywczej i recyklingowej z 11 krajów – od Hiszpanii po Łotwę. Kluczową rolę koordynatora projektu pełni polskie stowarzyszenie Natureef, skupiające m.in. znanych producentów żywności, wiodących wytwórców opakowań oraz renomowane instytucje naukowe.
Celem projektu jest przygotowanie firm i regionów do wdrożenia rozwiązań, które pozwolą sprostać wyzwaniom związanym z rozporządzeniem PPWR – w tym obowiązkowej zawartości recyklatów postkonsumenckich w każdym opakowaniu, recyklowalności wszystkich opakowań wprowadzanych na rynek oraz dostępności infrastruktury do zbierania, sortowania i recyklingu odpadów opakowaniowych.
Służy temu opracowanie przez firmy z 29 europejskich regionów konkretnych przedsięwzięć.
Europejskie innowacje przyjazne środowisku
Podczas październikowego spotkania w belgijskiej Gandawie twórcy tych inicjatyw zaprezentowali osiem business case’ów, łączących dostawców technologii, przetwórców i producentów żywności. Proponowane rozwiązania mogą mieć realny i skalowalny wpływ na wdrożenie wymogów PPWR oraz realizację założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Zaangażowane są w nie firmy z 11 krajów, a do finałowej ósemki wybrane zostały cztery business case’y reprezentowane m.in. przez przedsiębiorstwa z Polski: Tedmark, Fresh Inset i Cukiernia Sowa.
Wśród zaprezentowanych projektów znalazła się koncepcja zintegrowanego, inteligentnego opakowania, które dzięki zastosowaniu inhibitorów dojrzewania i folii regulujących wilgotność wydłuża okres przydatności świeżych produktów do spożycia. Projekt realizowany jest we współpracy partnerów z Hiszpanii i Polski. Inna polska firma wraz z partnerami z Węgier, Niemiec i Francji opracowała opakowania papierowe z przezroczystymi i bezpiecznymi dla żywności okienkami, które zapewniają widoczność produktu, a jednocześnie pełną możliwość recyklingu opakowania. Rozwiązanie to zastępuje nierecyklingowalne laminaty wielowarstwowe stosowane w przypadku produktów suchych i piekarniczych.
Interesujący jest modułowy system ponownego użycia, który umożliwia lokalnym sklepom i dystrybutorom wprowadzanie kubków i pojemników wielokrotnego użytku (m.in. na sushi i pizzę). Model integruje procesy mycia, identyfikowalności i zarządzania kaucją, zapewniając efektywną logistykę obiegu zamkniętego. W przedsięwzięciu tym, obok partnera z Polski, uczestniczą firmy z Węgier i Niemiec.
Kolejna polska firma, wraz z partnerem z Węgier, zaprezentowała technologię wykorzystującą inhibitor dojrzewania, który pozwala wydłużyć okres przechowywania warzyw, owoców i kwiatów. Testy pilotażowe na świeżych mieszankach sałat wykazały dodatkowe dni świeżości, znaczną redukcję odpadów żywnościowych oraz niższą emisję CO₂ w całym łańcuchu chłodniczym.
Ciekawe rozwiązania zaprezentowali również partnerzy z innych krajów. Belgijsko-szwedzki zespół opracował skalowalny, fizyczny i cyfrowy system ponownego użycia pojemników do pizzy na wynos, integrujący logistykę, czyszczenie i identyfikowalność, który umożliwia miastom i operatorom gastronomicznym rezygnację z jednorazowych opakowań. Zespół belgijsko-węgiersko-hiszpański przedstawił innowację polegającą na zastąpieniu złożonych, wielowarstwowych tworzyw sztucznych strukturami monowarstwowymi nadającymi się do recyklingu, przy zachowaniu właściwości barierowych. Rozwiązanie to upraszcza sortowanie odpadów, spełnia normy CEFLEX i RecyClass, a jednocześnie wydłuża okres przydatności do spożycia suchych produktów. Ciekawym rozwiązaniem jest również opatentowana, lekka i elastyczna beczka wielokrotnego użytku, która zastępuje jednorazowe, ciężkie pojemniki na napoje. Pozwala ona zmniejszyć wagę opakowań, ograniczyć emisję CO₂ oraz wspierać systemy napełniania w browarach, mleczarniach i firmach cateringowych. Przedstawiono także wysokowydajne folie dla zrównoważonego rozwoju o ulepszonych właściwościach barierowych i niskiej migracji dodatków, które umożliwiają prostszy recykling i niższe zużycie energii.
Projekty gotowe na komercjalizację
– Zaprezentowane business case’y są na różnym etapie zaawansowania, ale wszystkie znajdują się co najmniej na etapie prac rozwojowych, testów lub prototypów. Prawie wszystkie mają szansę wejść na rynek w ciągu roku – mówi Michał Olan, Senior Consultant w Natureef. Jego zdaniem dalszy rozwój projektów zależy od ich twórców: – Mogą oni kontynuować współpracę, korzystając z różnych form finansowania, własnego lub zewnętrznego – np. prywatnego, krajowego lub europejskiego. Projekty z pewnością mają potencjał do uzyskania dofinansowania jako interregionalne i skalowalne innowacje.
Podsumowaniu projektu Value4Pack w Gandawie towarzyszyła giełda kooperacyjna, podczas której ponad 60 przedstawicieli producentów, dostawców opakowań, organizacji otoczenia businessu i naukowców z całej Europy wzięło udział w prawie 130 spotkaniach. Częścią wydarzenia była wizyta w centrum badawczym CAPTURE w Gandawie, która zapewniła uczestnikom wgląd w najnowsze rozwiązania w dziedzinie opakowań. Spotkania takie będą kontynuowane – zapewniają przedstawiciele Natureef.
Projekt „Value4Pack - Bridging investment opportunities to achieve the resilient European food packaging value chain” jest finansowany przez Unię Europejską w ramach instrument Międzyregionalne Inwestycje w Innowacje (I3).
Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (EISMEA). Unia Europejska ani EISMEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Przeczytaj także
- 
        
          
          21.10.2025
        
        System kaucyjny: ekspertka rozwiewa wątpliwości przedsiębiorców
Czytaj więcejCzy system kaucyjny dotyczy mojej firmy? Czy jeśli działam w branży HoReCa powinienem pobierać kaucję od klientów? Kto płaci kaucję w przypadku napojów przekazywanych nieodpłatnie? Ekspertka Stowarzyszenia Natureef odpowiada.
 - 
        
          
          15.10.2025
        
        Jak przygotować firmę na EUDR?
Czytaj więcejRozporządzenie Unii Europejskiej mające przeciwdziałać wylesianiu budzi wiele pytań i wątpliwości ze strony firm, których dotyczy wchodząca z początkiem nowego roku regulacja. 
 - 
        
          
          11.09.2025
        
        Przetwarzanie odpadów w praktyce – cenna wiedza dla producentów opakowań
Czytaj więcejW Polsce tylko ok. 40% masy odpadów trafiających do „żółtego pojemnika” poddawane jest recyklingowi materiałowemu. Stowarzyszenie Natureef stara się zwiększać ten odsetek pokazując producentom opakowań możliwości i ograniczenia zakładów przetwarzania odpadów. Bez tej wiedzy trudno im projektować opakowania, które realnie da się przetworzyć na tworzywa sztuczne.
 
  
  
  
      


        

        
    
    