Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Polskie firmy w centrum europejskich innowacji opakowaniowych – podsumowanie projektu Value4Pack w Gandawie

Kategoria: Opakowania

Osiem innowacyjnych, przyjaznych środowisku rozwiązań w dziedzinie opakowań do żywności zaprezentowało Natureef i partnerzy projektu Value4Pack podczas konferencji w Gandawie, podsumowującej tę europejską inicjatywę. W połowę z przedstawionych business case’ów zaangażowane są polskie firmy.

Value4Pack to inicjatywa 14 organizacji zrzeszających producentów z branży opakowaniowej, spożywczej i recyklingowej z 11 krajów – od Hiszpanii po Łotwę. Kluczową rolę koordynatora projektu pełni polskie stowarzyszenie Natureef, skupiające m.in. znanych producentów żywności, wiodących wytwórców opakowań oraz renomowane instytucje naukowe.

Celem projektu jest przygotowanie firm i regionów do wdrożenia rozwiązań, które pozwolą sprostać wyzwaniom związanym z rozporządzeniem PPWR – w tym obowiązkowej zawartości recyklatów postkonsumenckich w każdym opakowaniu, recyklowalności wszystkich opakowań wprowadzanych na rynek oraz dostępności infrastruktury do zbierania, sortowania i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Służy temu opracowanie przez firmy z 29 europejskich regionów konkretnych przedsięwzięć.

Europejskie innowacje przyjazne środowisku

Podczas październikowego spotkania w belgijskiej Gandawie twórcy tych inicjatyw zaprezentowali osiem business case’ów, łączących dostawców technologii, przetwórców i producentów żywności. Proponowane rozwiązania mogą mieć realny i skalowalny wpływ na wdrożenie wymogów PPWR oraz realizację założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Zaangażowane są w nie firmy z 11 krajów, a do finałowej ósemki wybrane zostały cztery business case’y reprezentowane m.in. przez przedsiębiorstwa z Polski: Tedmark, Fresh Inset i Cukiernia Sowa.

Wśród zaprezentowanych projektów znalazła się koncepcja zintegrowanego, inteligentnego opakowania, które dzięki zastosowaniu inhibitorów dojrzewania i folii regulujących wilgotność wydłuża okres przydatności świeżych produktów do spożycia. Projekt realizowany jest we współpracy partnerów z Hiszpanii i Polski. Inna polska firma wraz z partnerami z Węgier, Niemiec i Francji opracowała opakowania papierowe z przezroczystymi i bezpiecznymi dla żywności okienkami, które zapewniają widoczność produktu, a jednocześnie pełną możliwość recyklingu opakowania. Rozwiązanie to zastępuje nierecyklingowalne laminaty wielowarstwowe stosowane w przypadku produktów suchych i piekarniczych.

Interesujący jest modułowy system ponownego użycia, który umożliwia lokalnym sklepom i dystrybutorom wprowadzanie kubków i pojemników wielokrotnego użytku (m.in. na sushi i pizzę). Model integruje procesy mycia, identyfikowalności i zarządzania kaucją, zapewniając efektywną logistykę obiegu zamkniętego. W przedsięwzięciu tym, obok partnera z Polski, uczestniczą firmy z Węgier i Niemiec.

Kolejna polska firma, wraz z partnerem z Węgier, zaprezentowała technologię wykorzystującą inhibitor dojrzewania, który pozwala wydłużyć okres przechowywania warzyw, owoców i kwiatów. Testy pilotażowe na świeżych mieszankach sałat wykazały dodatkowe dni świeżości, znaczną redukcję odpadów żywnościowych oraz niższą emisję CO₂ w całym łańcuchu chłodniczym.

Ciekawe rozwiązania zaprezentowali również partnerzy z innych krajów. Belgijsko-szwedzki zespół opracował skalowalny, fizyczny i cyfrowy system ponownego użycia pojemników do pizzy na wynos, integrujący logistykę, czyszczenie i identyfikowalność, który umożliwia miastom i operatorom gastronomicznym rezygnację z jednorazowych opakowań. Zespół belgijsko-węgiersko-hiszpański przedstawił innowację polegającą na zastąpieniu złożonych, wielowarstwowych tworzyw sztucznych strukturami monowarstwowymi nadającymi się do recyklingu, przy zachowaniu właściwości barierowych. Rozwiązanie to upraszcza sortowanie odpadów, spełnia normy CEFLEX i RecyClass, a jednocześnie wydłuża okres przydatności do spożycia suchych produktów. Ciekawym rozwiązaniem jest również opatentowana, lekka i elastyczna beczka wielokrotnego użytku, która zastępuje jednorazowe, ciężkie pojemniki na napoje. Pozwala ona zmniejszyć wagę opakowań, ograniczyć emisję CO₂ oraz wspierać systemy napełniania w browarach, mleczarniach i firmach cateringowych. Przedstawiono także wysokowydajne folie dla zrównoważonego rozwoju o ulepszonych właściwościach barierowych i niskiej migracji dodatków, które umożliwiają prostszy recykling i niższe zużycie energii.

Projekty gotowe na komercjalizację

– Zaprezentowane business case’y są na różnym etapie zaawansowania, ale wszystkie znajdują się co najmniej na etapie prac rozwojowych, testów lub prototypów. Prawie wszystkie mają szansę wejść na rynek w ciągu roku – mówi Michał Olan, Senior Consultant w Natureef. Jego zdaniem dalszy rozwój projektów zależy od ich twórców: – Mogą oni kontynuować współpracę, korzystając z różnych form finansowania, własnego lub zewnętrznego – np. prywatnego, krajowego lub europejskiego. Projekty z pewnością mają potencjał do uzyskania dofinansowania jako interregionalne i skalowalne innowacje.

Podsumowaniu projektu Value4Pack w Gandawie towarzyszyła giełda kooperacyjna, podczas której ponad 60 przedstawicieli producentów, dostawców opakowań, organizacji otoczenia businessu i naukowców z całej Europy wzięło udział w prawie 130 spotkaniach. Częścią wydarzenia była wizyta w centrum badawczym CAPTURE w Gandawie, która zapewniła uczestnikom wgląd w najnowsze rozwiązania w dziedzinie opakowań. Spotkania takie będą kontynuowane – zapewniają przedstawiciele Natureef.

Projekt „Value4Pack - Bridging investment opportunities to achieve the resilient European food packaging value chain” jest finansowany przez Unię Europejską w ramach  instrument Międzyregionalne Inwestycje w Innowacje (I3).

Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (EISMEA). Unia Europejska ani EISMEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Autor:Stowarzyszenie NATUREEF
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Opakowania

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać w  Polityce Prywatności.