Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

„Przerywany post” może poprawiać zdrowie i sprzyjać odchudzaniu

Kategoria: Składniki Żywności

Alternatywa dla zwykłych diet

Wyniki najnowszych badań wskazują, że otyłe kobiety tracą więcej masy ciała i w większym stopniu poprawiają markery zdrowotne stosując „przerywany post” w porównaniu z tradycyjną, ściśle kontrolowaną dietą redukcyjną. „Ciągłe restrykcje dietetyczne to najpowszechniejszy sposób, w jaki kobiety cierpiące na otyłość starają się pozbyć nadmiaru kilogramów. Niestety badania pokazują, że długoterminowe przestrzeganie mocno ograniczającej diety stanowi ogromne wyzwanie dla wielu osób. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się alternatywnemu rozwiązaniu”, mówi główna autorka publikacji, dr Amy Hutchison z Uniwersytetu w Adelajdzie w Australii.

Korzyści z czasowego postu

W badaniu wzięło udział 88 kobiet, które przez okres 8 tygodni żywiły się w sposób zalecony im przez naukowców. Uczestniczki, które stosowały dietę z deficytem energetycznym na poziomie 30% oraz okresami postu, straciły więcej masy ciała i tkanki tłuszczowej niż osoby na tradycyjnej diecie redukcyjnej z takim samym deficytem energetycznym. Natomiast samo przestrzeganie postu bez restrykcji kalorycznych przyczyniło się do większej utraty wagiw porównaniu z kobietami na diecie kontrolnej.

Poprawa parametrów zdrowotnych

W badaniu wzięto także pod uwagę efekt zdrowotny analizowanych diet. U kobiet, które stosowały jednoczesne ograniczenie podaży energii i okresy postu, odnotowano poprawę parametrów zdrowotnych. „Trzymanie się diety redukcyjnej w połączeniu z «przerywanym postem» spowodowało znaczną utratę masy ciała oraz obniżenie m.in. markerów związanych z ryzykiem rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego”, podkreśla dr Hutchison. Uczestniczki, u których wprowadzono „przerywany post” spożywały śniadania, a następnie powstrzymywały się od jedzenia na okres 24 godzin, po czym na kolejną dobę wracały do spożywania posiłków, a przez następne 24 godziny znów pościły.„Niektóre kobiety chudły nawet 0,5-1 kg tygodniowo”, zaznacza australijska badaczka.

Trwają dalsze badania

„Nasze badanie stanowi kolejny dowód na to, że okresy postu, przynajmniej w krótkiej perspektywie, mogą być korzystniejsze dla zdrowia i potencjalnie skuteczniejsze w zmniejszaniu masy ciała niż zwykła dieta redukcyjna”, mówi Leonie Heilbronn, adiunkt na Uniwersytecie w Adelajdzie. „Nasze wyniki wskazują, że «przerywany post» jest skuteczniejszy niż tradycyjna dieta o obniżonej kaloryczności, jednak wciąż nie znamy dokładnych mechanizmów wpływających na kontrolę łaknienia, która może odpowiadać za ten efekt”, podsumowuje dr Heilbronn. Trwają kolejne badania, mające na celu ocenę skuteczności takich rozwiązań żywieniowych zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.

Źródła:

Wybierz obszar: Dieta i zdrowie

Autor: Wojciech Grodzicki

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn