Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Badanie przeprowadzone na 20 000 konsumentów w 18 krajach europejskich wskazuje, że zaufanie do sektora spożywczego wzrosło w 2020 roku, jednak większość konsumentów nie uważa, że sektor ten działa w interesie publicznym.
Zaufanie konsumentów do sektora spożywczego wzrosło w trakcie pandemii COVID-19, ujawnia nowy raport wiodącej europejskiej inicjatywy na rzecz innowacji w dziedzinie żywności.
W raporcie organizacji EIT Food przeprowadzono badanie na 19 800 konsumentów z 18 krajów europejskich, aby zmierzyć zaufanie do systemu żywnościowego i do produktów spożywczych. Badanie zostało przeprowadzone przez konsorcjum ogólnoeuropejskich partnerów akademickich, w tym Uniwersytet w Reading, Europejską Radę Informacji o Żywności (EUFIC), Uniwersytet w Aarhus, KU Leuven i Uniwersytet Warszawski.
Raport pokazuje, że zaufanie konsumentów we wszystkich częściach sektora spożywczego wzrosło, a wraz z nim zaufanie do produktów żywnościowych, z ogólnym wzrostem od 3% do 8%.
Rolnicy cieszą się publicznym zaufaniem, ale rządy i producenci pozostają w tyle
Ze wszystkich podmiotów sektora spożywczego rolnicy cieszą się największym zaufaniem opinii publicznej, przy czym dwie trzecie (67%) europejskich konsumentów deklaruje, że ufa rolnikom, podczas gdy tylko 13% nie ufa.
Sprzedawcy detaliczni są kolejną najbardziej zaufaną grupą, którym ufa 53% konsumentów – wzrost o 7% od 2018 roku, potencjalnie związany z pandemią COVID-19 i wdzięcznością niektórych sektorów za utrzymanie dostaw i dostępu do żywności.
Zaufanie zarówno do agencji rządowych, jak i producentów żywności pozostaje jednak w tyle, ponieważ mniej niż połowa konsumentów we wszystkich krajach (odpowiednio 47% i 46%) twierdzi, że ufa tym grupom. Tymczasem ponad jedna czwarta konsumentów (29% i 26%) aktywnie wyraża swój brak zaufania organom rządowym i producentom.
Przemysł nie spełnia wymagań konsumentów w zakresie zdrowia i zrównoważonego rozwoju
Jeśli chodzi o zaufanie do samych produktów spożywczych, 55% konsumentów uważa, że bezpieczeństwo żywności ogólnie się poprawiło, co daje 8% wzrost od 2018 roku w przypadku osób uznających, że żywność jest ogólnie bezpieczna.
Jednak w odniesieniu do zdrowia, mimo że siedem na 10 (71%) osób twierdzi, że wybiera zdrowe opcje zamiast niezdrowych, jeśli jest taka możliwość, mniej niż połowa (43%) europejskich konsumentów uważa, że produkty żywnościowe są ogólnie zdrowe. Zdrowa żywność jest szczególnie ważna w Polsce, gdzie 60% konsumentów twierdzi, że zmieniło produkty ze względów zdrowotnych, w porównaniu ze średnią europejską wynoszącą 47%.
Tymczasem tylko czterech na 10 (40%) konsumentów ma pewność, że kupowane przez nich produkty spożywcze są autentyczne, a nie fałszywe lub sztuczne.
Podobnie tylko trzech na 10 konsumentów (30%) jest przekonanych, że produkty żywnościowe są generalnie wytwarzane w sposób zrównoważony (czyli przyjazny dla środowiska, wydajny pod względem wykorzystania zasobów i w sposób odpowiedzialny etycznie), w porównaniu z 42%, którzy uważają sposób produkcji za niezrównoważony.
Jest to sprzeczne z wartościami konsumenckimi, ponieważ ponad trzy czwarte (76%) Europejczyków twierdzi, że czuje się w moralnym obowiązku korzystać z produktów przyjaznych dla środowiska, podczas gdy sześciu na 10 (60%) twierdzi, że mając wybór, kupują towary zrównoważone – wykazując tym samym wyraźną możliwość zaspokojenia popytu konsumentów na produkty bardziej przyjazne dla środowiska.
Profesor Klaus Grunert z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu w Aarhus powiedział:
„Ponieważ światowa populacja zbliży się do 10 miliardów do 2050 roku, potrzebujemy innowacyjnych technologii i podejścia opartego na współpracy „od pola do stołu”, aby zapewnić dostępne i zdrowe produkty żywnościowe w zrównoważony sposób. Raport organizacji EIT Food pokazuje, że przemysł spożywczy ma wyraźne możliwości pokazania, jak działa w interesie publicznym i zaspokaja potrzeby konsumentów w zakresie zdrowia i zrównoważonego rozwoju”.
Saskia Nuijten, dyrektor ds. Komunikacji i zaangażowania publicznego w EIT Food, powiedziała:
„Wydarzenia roku 2020 pokazały wielu konsumentom, jak ważna jest nasza infrastruktura żywnościowa, począwszy od przechowywania produktów na półkach supermarketów, a skończywszy na rozważeniu, jak nasza produkcja żywności wpływa na środowisko. Patrząc na ożywienie gospodarki w nadchodzącym roku, pomoc w budowaniu zaufania między konsumentami a sektorem spożywczym będzie miała kluczowe znaczenie dla poprawy żywności dla wszystkich.
Ostatecznie, aby stworzyć przyszłościowy system żywnościowy, musimy umieścić konsumentów w centrum rozwoju, produkcji, dystrybucji i promocji żywności. Wiele naszych projektów EIT Food współpracuje bezpośrednio z konsumentami, aby zwiększyć przejrzystość, a tym samym wspierać zdrowe i zrównoważone wybory dotyczące żywności”.
Link do raportu: EIT Food TrustTracker®
O badaniu
EIT Food TrustTracker® to oparte na dowodach, recenzowane narzędzie do pomiaru zaufania konsumentów. Przedstawia zaufanie europejskich konsumentów do łańcucha żywnościowego według kraju i na przestrzeni czasu przy użyciu sprawdzonych skal pomiarowych – w tym przekonań na temat kompetencji, troski i otwartości podmiotów, a także zaufania do integralności produktów spożywczych (autentyczność, zdrowie, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i smak). W pierwszym roku, którym, był rok 2018, TrustTracker® przebadał online ponad 5000 konsumentów w pięciu krajach europejskich. W 2020 roku liczba ta wzrosła do ponad 19 800 konsumentów w 18 krajach europejskich: Belgii, Republice Czeskiej, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Holandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Badanie zostało przeprowadzone przez konsorcjum ogólnoeuropejskich partnerów akademickich, w tym Uniwersytet w Reading, Europejską Radę Informacji o Żywności (EUFIC), Uniwersytet w Aarhus, KU Leuven i Uniwersytet Warszawski.
Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2020 roku przez firmę Ipsos. Uczestnikami byli europejscy konsumenci żywności w wieku powyżej 18 lat, podzieleni równo na 18 krajów i reprezentatywni na poziomie krajowym pod względem wieku, płci i regionu. Aby porównać zmiany w czasie, używana jest spójna próba z 5 krajów, która jest badana przez narzędzie TrustTracker® co roku od 2018 roku: Francja, Niemcy, Polska, Hiszpania, Wielka Brytania.
Oprócz badania organizacja EIT Food przeprowadziła również badanie jakościowe, angażujące osoby z całej Europy, aby lepiej zrozumieć potrzeby, pragnienia, spostrzeżenia, zamiary, pytania, obawy i pomysły obywateli dotyczące produktów żywnościowych i systemu żywnościowego. Spostrzeżenia zawarte w raporcie zostały zaczerpnięte z dwóch badań jakościowych przeprowadzonych na przełomie 2019 i 2020 roku, obejmujących łącznie 12 krajów. Badania jakościowe zostały przeprowadzone we współpracy z organizacją Trust4Food, współpracą między Uniwersytetem w Turynie, wyspecjalizowanym centrum technologicznym AZTI i Uniwersytetem w Reading oraz firmą badawczą Schmiedl Marktforschung GmbH.
Przeczytaj także
Pandemia koronawirusa zmusiła wiele biznesów do zmiany sposobu działania. Jedną z branż najbardziej dotkniętych z powodu obostrzeń jest gastronomia. Restauracje, fast-foody, stołówki i kawiarnie co najmniej do końca stycznia pozostaną zamknięte dla gości i będą mogły wydawać jedynie dania na wynos...
Nowe rozporządzenie mające na celu zwiększenie transparentności oceny ryzyka w łańcuchu żywnościowym zacznie obowiązywać w dniu 27 marca 2021 r.
Elektrody ISFET pozbawione szkła dla najwyższego bezpieczeństwa produktu w branży spożywczej. 50 lat doświadczenia dla bezpieczeństwa w aplikacjach higienicznych.