Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rolnicy wybrani przez konsumentów europejskich jako najbardziej zaufana grupa w sektorze spożywczym

Kategoria: Biznes

Badanie przeprowadzone na 20 000 konsumentów w 18 krajach europejskich wskazuje, że zaufanie do sektora spożywczego wzrosło w 2020 roku, jednak większość konsumentów nie uważa, że sektor ten działa w interesie publicznym.

  • Rolnicy to ciesząca się największym zaufaniem grupa w sektorze spożywczym, zdobyła zaufanie dwóch trzecich europejskich konsumentów.
  • Zaufanie do sprzedawców detalicznych wzrosło o 7% od 2018 roku, potencjalnie ze względu na ich rolę w utrzymaniu dostaw żywności podczas pandemii COVID-19 – jednak mniej niż połowa konsumentów uważa, że sprzedawcy detaliczni, producenci lub organy rządowe działają w interesie publicznym.
  • Tylko trzech na dziesięciu europejskich konsumentów jest przekonanych, że produkty spożywcze są produkowane w sposób zrównoważony – statystyka ta jest sprzeczna z rosnącym popytem konsumentów na produkty przyjazne dla środowiska.

Zaufanie konsumentów do sektora spożywczego wzrosło w trakcie pandemii COVID-19, ujawnia nowy raport wiodącej europejskiej inicjatywy na rzecz innowacji w dziedzinie żywności.

W raporcie organizacji EIT Food przeprowadzono badanie na 19 800 konsumentów z 18 krajów europejskich, aby zmierzyć zaufanie do systemu żywnościowego i do produktów spożywczych. Badanie zostało przeprowadzone przez konsorcjum ogólnoeuropejskich partnerów akademickich, w tym Uniwersytet w Reading, Europejską Radę Informacji o Żywności (EUFIC), Uniwersytet w Aarhus, KU Leuven i Uniwersytet Warszawski.

Raport pokazuje, że zaufanie konsumentów we wszystkich częściach sektora spożywczego wzrosło, a wraz z nim zaufanie do produktów żywnościowych, z ogólnym wzrostem od 3% do 8%.

Rolnicy cieszą się publicznym zaufaniem, ale rządy i producenci pozostają w tyle

Ze wszystkich podmiotów sektora spożywczego rolnicy cieszą się największym zaufaniem opinii publicznej, przy czym dwie trzecie (67%) europejskich konsumentów deklaruje, że ufa rolnikom, podczas gdy tylko 13% nie ufa.

Sprzedawcy detaliczni są kolejną najbardziej zaufaną grupą, którym ufa 53% konsumentów – wzrost o 7% od 2018 roku, potencjalnie związany z pandemią COVID-19 i wdzięcznością niektórych sektorów za utrzymanie dostaw i dostępu do żywności.

Zaufanie zarówno do agencji rządowych, jak i producentów żywności pozostaje jednak w tyle, ponieważ mniej niż połowa konsumentów we wszystkich krajach (odpowiednio 47% i 46%) twierdzi, że ufa tym grupom. Tymczasem ponad jedna czwarta konsumentów (29% i 26%) aktywnie wyraża swój brak zaufania organom rządowym i producentom.

Przemysł nie spełnia wymagań konsumentów w zakresie zdrowia i zrównoważonego rozwoju

Jeśli chodzi o zaufanie do samych produktów spożywczych, 55% konsumentów uważa, że bezpieczeństwo żywności ogólnie się poprawiło, co daje 8% wzrost od 2018 roku w przypadku osób uznających, że żywność jest ogólnie bezpieczna.

Jednak w odniesieniu do zdrowia, mimo że siedem na 10 (71%) osób twierdzi, że wybiera zdrowe opcje zamiast niezdrowych, jeśli jest taka możliwość, mniej niż połowa (43%) europejskich konsumentów uważa, że produkty żywnościowe są ogólnie zdrowe. Zdrowa żywność jest szczególnie ważna w Polsce, gdzie 60% konsumentów twierdzi, że zmieniło produkty ze względów zdrowotnych, w porównaniu ze średnią europejską wynoszącą 47%.

Tymczasem tylko czterech na 10 (40%) konsumentów ma pewność, że kupowane przez nich produkty spożywcze są autentyczne, a nie fałszywe lub sztuczne.

Podobnie tylko trzech na 10 konsumentów (30%) jest przekonanych, że produkty żywnościowe są generalnie wytwarzane w sposób zrównoważony (czyli przyjazny dla środowiska, wydajny pod względem wykorzystania zasobów i w sposób odpowiedzialny etycznie), w porównaniu z 42%, którzy uważają sposób produkcji za niezrównoważony.

Jest to sprzeczne z wartościami konsumenckimi, ponieważ ponad trzy czwarte (76%) Europejczyków twierdzi, że czuje się w moralnym obowiązku korzystać z produktów przyjaznych dla środowiska, podczas gdy sześciu na 10 (60%) twierdzi, że mając wybór, kupują towary zrównoważone – wykazując tym samym wyraźną możliwość zaspokojenia popytu konsumentów na produkty bardziej przyjazne dla środowiska.

Profesor Klaus Grunert z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu w Aarhus powiedział:

„Ponieważ światowa populacja zbliży się do 10 miliardów do 2050 roku, potrzebujemy innowacyjnych technologii i podejścia opartego na współpracy „od pola do stołu”, aby zapewnić dostępne i zdrowe produkty żywnościowe w zrównoważony sposób. Raport organizacji EIT Food pokazuje, że przemysł spożywczy ma wyraźne możliwości pokazania, jak działa w interesie publicznym i zaspokaja potrzeby konsumentów w zakresie zdrowia i zrównoważonego rozwoju”.

Saskia Nuijten, dyrektor ds. Komunikacji i zaangażowania publicznego w EIT Food, powiedziała:

„Wydarzenia roku 2020 pokazały wielu konsumentom, jak ważna jest nasza infrastruktura żywnościowa, począwszy od przechowywania produktów na półkach supermarketów, a skończywszy na rozważeniu, jak nasza produkcja żywności wpływa na środowisko. Patrząc na ożywienie gospodarki w nadchodzącym roku, pomoc w budowaniu zaufania między konsumentami a sektorem spożywczym będzie miała kluczowe znaczenie dla poprawy żywności dla wszystkich.

Ostatecznie, aby stworzyć przyszłościowy system żywnościowy, musimy umieścić konsumentów w centrum rozwoju, produkcji, dystrybucji i promocji żywności. Wiele naszych projektów EIT Food współpracuje bezpośrednio z konsumentami, aby zwiększyć przejrzystość, a tym samym wspierać zdrowe i zrównoważone wybory dotyczące żywności”.

Link do raportu: EIT Food TrustTracker®

 

O badaniu

EIT Food TrustTracker® to oparte na dowodach, recenzowane narzędzie do pomiaru zaufania konsumentów. Przedstawia zaufanie europejskich konsumentów do łańcucha żywnościowego według kraju i na przestrzeni czasu przy użyciu sprawdzonych skal pomiarowych – w tym przekonań na temat kompetencji, troski i otwartości podmiotów, a także zaufania do integralności produktów spożywczych (autentyczność, zdrowie, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i smak). W pierwszym roku, którym, był rok 2018, TrustTracker® przebadał online ponad 5000 konsumentów w pięciu krajach europejskich. W 2020 roku liczba ta wzrosła do ponad 19 800 konsumentów w 18 krajach europejskich: Belgii, Republice Czeskiej, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Holandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Badanie zostało przeprowadzone przez konsorcjum ogólnoeuropejskich partnerów akademickich, w tym Uniwersytet w Reading, Europejską Radę Informacji o Żywności (EUFIC), Uniwersytet w Aarhus, KU Leuven i Uniwersytet Warszawski.

Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2020 roku przez firmę Ipsos. Uczestnikami byli europejscy konsumenci żywności w wieku powyżej 18 lat, podzieleni równo na 18 krajów i reprezentatywni na poziomie krajowym pod względem wieku, płci i regionu. Aby porównać zmiany w czasie, używana jest spójna próba z 5 krajów, która jest badana przez narzędzie TrustTracker® co roku od 2018 roku: Francja, Niemcy, Polska, Hiszpania, Wielka Brytania.

Oprócz badania organizacja EIT Food przeprowadziła również badanie jakościowe, angażujące osoby z całej Europy, aby lepiej zrozumieć potrzeby, pragnienia, spostrzeżenia, zamiary, pytania, obawy i pomysły obywateli dotyczące produktów żywnościowych i systemu żywnościowego. Spostrzeżenia zawarte w raporcie zostały zaczerpnięte z dwóch badań jakościowych przeprowadzonych na przełomie 2019 i 2020 roku, obejmujących łącznie 12 krajów. Badania jakościowe zostały przeprowadzone we współpracy z organizacją Trust4Food, współpracą między Uniwersytetem w Turynie, wyspecjalizowanym centrum technologicznym AZTI i Uniwersytetem w Reading oraz firmą badawczą Schmiedl Marktforschung GmbH.

Wybierz temat: Badania żywności

Autor: EIT Food

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.