Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Różnice w wielkości spożycia produktów mleczarskich w zależności od dochodów

Kategoria: Biznes

W przypadku wszystkich głównych grup produktów mleczarskich, ich poziom spożycia w grupie obejmującej 20 proc. najbogatszych gospodarstw domowych był wyższy niż w przypadku gospodarstw charakteryzujących się najniższymi dochodami, a największe różnice sięgały 140%.

Większe dochody w gospodarstwie to częstszy zakup produktów mleczarskich

Jednym z głównych czynników wpływających na wielkość spożycia produktów mleczarskich jest poziom uzyskiwanych dochodów, co potwierdzają dane z budżetów gospodarstw domowych GUS. W przypadku wszystkich głównych grup produktów mleczarskich ich poziom spożycia w gospodarstwach najbogatszych był wyższy niż w przypadku gospodarstw charakteryzujących się najniższym dochodem.

Tendencja spadkowa w konsumpcji mleka i jego przetworów

W 2018 r. średnie spożycie mleka pitnego w gospodarstwach domowych, w przeliczeniu na jedną osobę wyniosło 35,3 litrów rocznie, czyli w okresie pięciu lat obniżyło się o 12%. Jak wskazują dane IERiGŻ, znacznie głębszy spadek konsumpcji dotyczył mleka o obniżonej zawartości tłuszczu (poniżej 3,2%) - wobec 2013 r., o 21% - podczas gdy spożycie mleka pełnego obniżyło się o 7%.

Wielkość konsumpcji mleka pitnego jest najmniej wrażliwa, spośród produktów mleczarskich, na różnice w uzyskiwanych przez gospodarstwa domowe dochodach. W 2018 r. poziom spożycia mleka pitnego w grupie obejmującej 20 proc. najbogatszych gospodarstw domowych był zaledwie o 8% wyższy niż wielkość jego konsumpcji w grupie gospodarstw najbiedniejszych (obejmującej 20% najniższych dochodów).

Jak kształtuje się średnie spożycie poszczególnych produktów mlecznych?

Śmietana

Spożycie śmietany w gospodarstwach domowych obniżyło się w okresie pięciu lat o 5% i w 2018 r. wyniosło 4,2 l/ osobę. W przypadku tego produktu spożycie w gospodarstwach najbogatszych było o 23% wyższe niż w gospodarstwach o najniższych dochodach.

Twaróg

W 2018 r. średni poziom spożycia twarogów był taki sam jak w 2013 r., wyniósł 5,2 kg/osobę. Wśród 20% gospodarstw charakteryzujących się najwyższym poziomem uzyskiwanych dochodów, wielkość konsumpcji twarogów była aż o 94% większa niż w przypadku gospodarstwach najbiedniejszych.

Sery dojrzewające i topione

W gospodarstwach domowych rośnie spożycie serów dojrzewających i topionych, w latach 2014-2018 o 11% do 5,0 kg/ osobę rocznie. W grupie 20% gospodarstw osiągających najwyższe dochody spożycie serów dojrzewających i topionych kształtowało się na poziomie 6,5 kg/osobę rocznie i było o 64% wyższe niż w przypadku gospodarstw o najniższych dochodach.

Masło

W 2018 r. średnia konsumpcja masła w gospodarstwach domowych wyniosła 3,0 kg/osobę i była na takim samym poziomie jak w 2013. Warto zauważyć, że spożycie masła charakteryzowało się bardzo dużym zróżnicowaniem w zależności od dochodów. W gospodarstwach najbogatszych jego spożycie było aż o 140% większe niż w przypadku gospodarstwach najbiedniejszych. Co ciekawe, odwrotną zależność zaobserwowano w przypadku tłuszczów roślinnych. Ich spożycie, w gospodarstwach o najwyższych dochodach, było o 7% mniejsze od spożycia w gospodarstwach, które uzyskiwały najniższe dochody. Może to oznaczać, że gospodarstwa o niższych dochodach, częściej, w swojej diecie, stosują tłuszcze roślinne.

Źródło: agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.