Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Rynek mlecznych alternatyw w Polsce

Kategoria: Business Review

W Polsce mocno rośnie rynek produktów alternatywach dla mleka krowiego. Jak wynika z szacunków firmy badawczej Euromonitor, w 2020 r. wartość sprzedaży detalicznej roślinnych napojów (bez sprzedaży w gastronomii) wyniosła 82,8 mln zł, co oznacza wzrost o 21% w relacji rocznej. W ciągu ostatnich pięciu lat średnioroczne tempo wzrostu wyniosło 18%. Handel detaliczny odpowiada za ok. 60% łącznej sprzedaży tego asortymentu. Pozostałą część stanowi kanał gastronomiczny.

Z jednej strony tak wysoka dynamika wynika z niskiej bazy. Ale też należy podkreślić, że w Polsce rośnie popyt na alternatywy dla pitnego mleka. Produkty te są wybierane przez osoby, które cierpią na nietolerancję laktozy, ale też coraz częściej przez osoby, które nie mają przeciwskazań do spożycia tradycyjnego mleka. Może to być powodowane ciekawością, szczególnie że oferta mlecznych alternatyw w sklepach ulega poszerzeniu. W każdym razie trend jest zauważalny. Według szacunków w strukturze sprzedaży dominują napoje sojowe, które odpowiadają za ok. połowę sprzedaży. Ale na krajowych półkach obecne są również produkty z owsa, kokosa czy ryżu.

Wzrost popytu w Polsce stymuluje import roślinnych napojów. Jak wynika z danych Eurostat, w 2019 r. wartość importu napojów sojowych oraz pozostałych wyniosła 39 mln euro i była wyższa o 24%  w relacji do wyniku zanotowanego dwa lata wcześniej. W 2020 r., po dziewięciu miesiącach, import był wyższy o 24% r/r. Oznacza to, że znaczna część rosnącego zapotrzebowania w Polsce jest pokrywana importem gotowych produktów z innych krajów UE, głównie z: Austrii, Belgii, Holandii, Niemiec, Włoch, Czech i Francji.

Rynek alternatyw produktów mlecznych rośnie szybko, jednak warto pamiętać, że szacowana wartość sprzedaży napojów roślinnych stanowi zaledwie ok. 2% wartości sprzedaży mleka krowiego.

Wybierz obszar: Dieta i zdrowie Dodatki i składniki Przemysł mleczarski

Autor: Grzegorz Rykaczewski

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn