Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W Polsce mocno rośnie rynek produktów alternatywach dla mleka krowiego. Jak wynika z szacunków firmy badawczej Euromonitor, w 2020 r. wartość sprzedaży detalicznej roślinnych napojów (bez sprzedaży w gastronomii) wyniosła 82,8 mln zł, co oznacza wzrost o 21% w relacji rocznej. W ciągu ostatnich pięciu lat średnioroczne tempo wzrostu wyniosło 18%. Handel detaliczny odpowiada za ok. 60% łącznej sprzedaży tego asortymentu. Pozostałą część stanowi kanał gastronomiczny.
Z jednej strony tak wysoka dynamika wynika z niskiej bazy. Ale też należy podkreślić, że w Polsce rośnie popyt na alternatywy dla pitnego mleka. Produkty te są wybierane przez osoby, które cierpią na nietolerancję laktozy, ale też coraz częściej przez osoby, które nie mają przeciwskazań do spożycia tradycyjnego mleka. Może to być powodowane ciekawością, szczególnie że oferta mlecznych alternatyw w sklepach ulega poszerzeniu. W każdym razie trend jest zauważalny. Według szacunków w strukturze sprzedaży dominują napoje sojowe, które odpowiadają za ok. połowę sprzedaży. Ale na krajowych półkach obecne są również produkty z owsa, kokosa czy ryżu.
Wzrost popytu w Polsce stymuluje import roślinnych napojów. Jak wynika z danych Eurostat, w 2019 r. wartość importu napojów sojowych oraz pozostałych wyniosła 39 mln euro i była wyższa o 24% w relacji do wyniku zanotowanego dwa lata wcześniej. W 2020 r., po dziewięciu miesiącach, import był wyższy o 24% r/r. Oznacza to, że znaczna część rosnącego zapotrzebowania w Polsce jest pokrywana importem gotowych produktów z innych krajów UE, głównie z: Austrii, Belgii, Holandii, Niemiec, Włoch, Czech i Francji.
Rynek alternatyw produktów mlecznych rośnie szybko, jednak warto pamiętać, że szacowana wartość sprzedaży napojów roślinnych stanowi zaledwie ok. 2% wartości sprzedaży mleka krowiego.
Przeczytaj także
W związku z Państwa dużym zainteresowaniem artykułem nt. „Trendów smakowych” w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.
Unilever w ciągu najbliższych 5-7 lat planuje osiągnięcie sprzedaży roślinnych alternatyw mięsa i nabiału na poziomie 1 mld euro.
Rynek roślinnych alternatyw mięsa i produktów zwierzęcych rozwija się bardzo dynamicznie. Trudno mówić o jego pełnej konkurencyjności z branżą przetwórstwa mięsnego, ale w pewnych aspektach elementy konkurencyjności są coraz bardziej widoczne. Prawnym przejawiem tego zjawiska jest prowadzona od kilku lat dyskusja nad zasadami znakowania zamienników mięsa i nabiału