Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Sztuczna inteligencja (AI) w procesie produkcji żywności

Kategoria: Procesy i Technologie

Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w zarządzaniu produkcją. U naszego klienta referencyjnego wszystko zaczęło się od nowej ubojni – to był sygnał startowy do całkowitej modernizacji systemu produkcyjnego. Firma Incarlopsa, hiszpański producent mięsa wieprzowego i marka parasolowa dla kilku znanych hiszpańskich marek, rozpoczęła w 2017 roku proces automatyzacji i cyfryzacji ubojni, której moce ubojowe to około 70 000 sztuk trzody chlewnej na tydzień. 

Firma rodzinna Industrias Cárnicas Loriente Piqueras (Incarlopsa) może pochwalić się ponad 40-letnią historią. Pomimo utartych tradycji, przedsiębiorstwo jest bardzo otwarte na nowe rozwiązania. Nacisk na cyfryzację idzie w parze z dywersyfikacją firmy, zdobywaniem nowych rynków zagranicznych oraz zaangażowaniem w szkolenia i rozwój personalny pracowników. Wertykalny model biznesowy umożliwia pełne śledzenie pochodzenia wzdłuż całego procesu produkcji i gwarantuje wysoką jakość produktów. Strategia ta przełożyła się na sukcesywny rozwój przedsiębiorstwa w ostatnich latach i dwukrotne zwiększenie obrotów. 

To studium przypadku opowie o maksymalnej cyfryzacji w 3 fazach i o roli o sztucznej inteligencji w procesie produkcji.

Faza 1: Automatyzacja i cyfryzacja procesu uboju  

W 2017 roku Incarlopsa wybudowała nową ubojnię o łącznej powierzchni 68 700 m2. Uzyskanie mocy ubojowych na poziomie 600 sztuk trzody chlewnej na godzinę i 70 000 sztuk trzody chlewnej na tydzień stało się możliwe dzięki automatyzacji i cyfryzacji wszystkich procesów na liniach. Kluczowa była integracja danych w systemie ERP Grupy - Incarlopsa używa od 2016 roku oprogramowania ERP od CSB-System.  

Proces uboju to ogromne ilości danych. Wszystko zaczyna się od przyjęcia trzody chlewnej do kojców, następnie ma miejsce mycie i ogłuszanie, a na koniec klasyfikacja tusz wieprzowych.  Sklasyfikowane tusze są przydzielane na odpowiednie miejsca docelowe i poprzez tunel szokowy transportowane do magazynu kolejkowego. 

Technologia RFID steruje maszynami i urządzeniami 

Przepływ danych jest sterowany za pomocą tagów RFID. W procesie uboju, haki są jednoznacznie powiązane z numerami tusz. To z kolei umożliwia kontrolę całego przebiegu transportu od momentu uboju aż do magazynu kolejkowego.   

Rozwiązania RFID gwarantują nie tylko pełne śledzenie pochodzenia i automatyzację procesów, ale też redukcję kosztów związanych z obsługą intralogistyczną, ponieważ operacje magazynowe, transport i budowa palet są znacznie przyśpieszone. Zapewniona jest także zgodność z europejskimi przepisami w zakresie śledzenia pochodzenia i etykietowania produktów. 

Faza 2: Kontrola wyników w strefie rozbioru  

Strefa rozbioru to swoistego rodzaju centrum nowoczesnych technologii dla przemysłu mięsnego. Druga faza cyfryzacji objęła integrację obszaru rozbioru z istniejąca strukturą intralogistyczną.

 

Na podstawie planowania rozbioru, tusze są przekazywane z magazynu kolejkowego na rozbiór. Na pierwszym z łącznie trzynastu punktów informacyjno-kontrolnych następuje automatyczne ważenie półtusz i ich zaksięgowanie na rozbiór. Tag RFID umieszczony na haku z tuszą umożliwia identyfikację tuszy.  

Kolejnym krokiem jest automatyczny rozbiór zasadniczy. Incarlopsa była jednym z pierwszych przedsiębiorstw na świecie, które dysponowało systemem rozbioru sterowanym przez IT.  Elementy z linii schabu, szynki, łopatki i boczku są pakowane do pojemników wyposażonych w tagi RFID. Następnie w różnych punktach informacyjno-kontrolnych produkty są jednoznacznie przypisywane do tych pojemników. To umożliwia nie tylko sterowanie rozbiorem w czasie rzeczywistym, ale też określenie uzysku dla każdej partii oraz wykazanie różnic pomiędzy wynikami planowymi i rzeczywistymi.  

Na końcu linii rozbiorowej, Incarlopsa używa urządzenia CSB Eyedentifier, które łączy przemysłową analizę obrazu ze sztuczną inteligencją. W ostatnich miesiącach CSB Eyedentifier nauczył się jak automatycznie identyfikować produkty w pojemnikach i przekierowywać je do magazynów automatycznych. To zapewnia szybką i niezawodną identyfikację produktów. Przy zdolności produkcyjnej wynoszącej ponad 5 milionów szynek rocznie, potencjał systemu jest ogromny.

Faza 3: Sterowanie i zarządzanie magazynami automatycznymi

System zarządzania magazynami od CSB zarządza magazynem kolejkowym i w strategii magazynowania uwzględnia wyniki klasyfikacji, przedziały wagowe półtusz, płeć oraz indywidulane parametry jakościowe surowca. Pozwala to na optymalne wykorzystanie kolejek w magazynie: każda tusza jest umieszczona na właściwej kolejce.  

Stosując różne strategie przyjęcia do i wydania z magazynu, system magazynowy od CSB-System steruje także magazynem buforowym bądź automatycznym magazynem pojemników dla towarów masowych przy użyciu czterech przenośników regałowych i wydajności 4400 pojemników. Teraz Incarlopsa zna zawartość każdego pojemnika, w każdym momencie i w dowolnym miejscu. Magazyn nie jest już jedną wielką niewiadomą.

Proces cyfryzacji jest nadal w toku: kolejny etap obejmuje obszar wysyłki wraz z magazynem buforowym z 14 liniami FIFO (First In, First Out).

Zajrzyj za kulisy Incarlopsa – zachęcamy do obejrzenia wideo z polskimi napisami

https://www.csb.com/pl/nasi-klienci-osoby-kreatywne-innowatorzy-i-tworcy-zmian-pracuja-z-csb/details/incarlopsa

Autor:CSB-System Polska Sp. z o.o.
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Procesy i Technologie

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.