Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Tekstura żywności - nowe badania

Kategoria: Składniki Żywności

Nowe badanie opublikowane w Scientific Reports szczegółowo wyjaśnia, dlaczego niektóre osoby mają większą zdolność postrzegania tekstury i konsystencji żywności niż inne.

Tekstura

Tekstura żywności jest ważną cechą, która wpływa na to, czy dany produkt jest akceptowany, czy odrzucany przez konsumenta. Nowe badanie opublikowane w Scientific Reports szczegółowo wyjaśnia, dlaczego niektóre osoby mają większą zdolność postrzegania tekstury i konsystencji żywności niż inne.

Wielkość cząstek

Naukowcy z Penn State University dowiedzieli się, że języki niektórych osób potrafią postrzegać rozmiary cząstek, co pozwala im lepiej wykrywać niewielkie różnice w teksturze żywności. „Od dawna wiemy, że indywidualne różnice w smaku i zapachu mogą powodować różnice w upodobaniach i spożyciu żywności - teraz wygląda na to, że to samo może dotyczyć tekstury” - mówi John Hayes, profesor nauk o żywności. „Może to mieć duże znaczenie dla rodziców wybrednych niejadków, ponieważ tekstura jest często głównym powodem odrzucania jedzenia przez dzieci”.

Badanie

Interakcja pokarmu z mechanoreceptorami w jamie ustnej prowadzi do postrzegania tekstury żywności. Naukowcy poszli o krok dalej, projektując eksperyment, aby sprawdzić, czy istnieje związek między wrażliwością na dotyk ustny, a postrzeganiem wielkości cząstek lub jedzenia, w tym przypadku czekolady.

Po pierwsze, użyli urządzenia von Freya Hairsa (przyrząd służący do badania czucia powierzchniownego), aby ustalić, jak dobrze uczestnicy mogą rozróżniać różne poziomy oddzływujące na ich języki. Następnie podzielili badanych na dwie grupy - wysoki i niski poziom wyczucia. Odkryli, że istnieje znaczny związek między punktem wrażliwości na nacisk i dyskryminacją tekstury czekolady na środku języka u osób z grupy o wysokiej ostrości czucia.

Kolejne badania

Przyszłe badania mogą obejmować badanie innych pokarmów, a takżę analizę w jaki sposób osoby starsze i / lub mniej zdrowe odczuwają odczucia w jamie ustnej i postrzegają teksturę oraz jak wpływa to na zachowanie związane z odrzucaniem jedzenia.

Źródło: Scientific Reports 

Wybierz temat: Badania żywności

Autor:Jakub Ostaszewski
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.