Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Trufle – czy wraz ze zmianą klimatu znikną z naszych talerzy?

Kategoria: Biznes , Składniki Żywności

Trufle to najdroższy produkt spożywczy na świecie. Uznaje się je za najsmaczniejsze i najbardziej poszukiwane grzyby występujące na Ziemi. Liczba trufli jest ograniczona, a popyt na nie wciąż się zwiększa, przez co rosną również ceny tych grzybów. Wpływ na cenę trufli i problemy z ich dostępnością ma również zmieniający się klimat – coraz większa wilgotność latem nie sprzyja ich rośnięciu. Francuski Instytut Rolniczy INRA, w obawie przed wyginięciem tych grzybów, koordynuje program badawczy, którego celem jest zrozumienie jak zmiany klimatu oddziałują na rozwój trufli oraz znalezienie rozwiązania na zniwelowanie ich zanikania.

Trufle kiedyś i dziś – statystyki

Wysiłki plantatorów, trwające blisko 40 lat, pomogły powstrzymać spadek produkcji trufli, który rozpoczął się po pierwszej wojnie światowej. Przez ostatnie 25 lat produkcja ustabilizowała się na poziomie około 30 ton trufli rocznie, przy silnych sezonowych wahaniach, w zależności od pogody. Niestety tendencje, dotyczące zmian klimatu, nie sprzyjają rozwojowi produkcji trufli. Coraz dłużej utrzymujące się okresy letniej suszy utrudniają rozwój trufli rosnących w basenie Morza Śródziemnego – miejscu, z którego od lat pozyskuje się ich największą ilość. Susze pojawiają się także coraz częściej na północnych obszarach Włoch czy Francji również znanych z występowania tych luksusowych grzybów.

Program badawczy

Aby zniwelować wpływ zmian klimatycznych na wielkość produkcji trufli naukowcy z francuskiego Instytutu Rolniczego INRA rozpoczęli program badawczy, w ramach którego analizują trufle we wszystkich aspektach: ich genom, uwarunkowania ekologiczne, żywienie, rozwój oraz rozmnażanie, a także interakcje z roślinami, innymi grzybami oraz bakteriami. Wyniki badań prowadzonych przez Instytut mogą być pomocne zarówno w aspekcie naukowym, jak również z praktycznego punktu widzenia – dzięki nim być może uda się zapobiec zanikowi tych cennych grzybów, wdrażając odpowiednie praktyki rolnicze. Wśród nich najważniejsze wydaje się być wykorzystanie wiedzy na temat interakcji trufli z roślinami, innymi grzybami i bakteriami – prowadzenie odpowiednich nasadzeń, być może, pozwoli na zwiększenie lub chociaż zniwelowanie spadku ich światowej produkcji i, tym samym, wpłynie za poprawę ich dostępności.

Źródło:

INRA: Coup de chaud sur la truffe

Autor: Aleksandra Zawadzka

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.