Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wartość rynkowa żywności pochodzenia roślinnego wzrasta do 5 miliardów dolarów

Kategoria: Biznes

Wyniki raportu SPINS

Według badań statystycznych przeprowadzonych przez firmę badawczą SPINS, sprzedaż detaliczna żywności na bazie roślin w Stanach Zjednoczonych wzrosła w ubiegłym roku o 11,4%, a jej całkowita wartość rynkowa wyniosła 5 mld dolarów. Jak podają organizajce Plant Based Foods Association i The Good Food Institute Sprzedaż w dolarach wzrosła o 29% w ciągu ostatnich dwóch lat, w porównaniu z 4% dla całkowitej sprzedaży detalicznej żywności w dolarach w tym samym okresie.

Głównymi produktami w kategorii były „mleko” i „mięso” na bazie roślin, alternatywne produkty mleczne i posiłki roślinne. Sprzedaż mleka roślinnego wzrosła o 5% w 2019 roku i stanowiła 14% całej kategorii mleka, podczas gdy sprzedaż mleka krowiego była prawie bez zmian.

Sprzedaż mięsa roślinnego wzrosła w ubiegłym roku o 18%, przy czym wartość tej kategorii wyniosła ponad 939 milionów dolarów. Dużym czynnikiem wzrostu było chłodzone mięso roślinne, którego sprzedaż wzrosła o 63%. Konwencjonalna sprzedaż mięsa wzrosła o 3% w 2019 roku. Mięso pochodzenia roślinnego stanowi obecnie 2% sprzedaży detalicznej mięsa pakowanego.

Statystyki te wskazują, że wzrost sprzedaży żywności na bazie roślin wykazuje niewielkie oznaki spowolnienia. W 2018 r. sprzedaż roślinna wzrosła o kolejne 11%, a jej całkowita wartość rynkowa wyniosła 4,5 mld USD.

Sektor produktów mlecznych

Sektor mlecznych produktów na bazie roślin był w ubiegłym roku liderem na rynku - sprzedaż sera wzrosła o 18%, a śmietany o 34%. Jak wynika z danych przedstawionych w raporcie, kategoria ta stanowiła 40% całego rynku żywności pochodzenia roślinnego. Podczas gdy napoje migdałowe wciąż są na pierwszym miejscu, napoje na bazie owsa, szybko nadrabiają zaległości.

Roślinne mięso

W zeszłym roku coraz silniejszą pozycję zaczęły zyskiwać również chłodzone produkty mięsne pochodzenia roślinnego, takie jak Beyond Burger, Awesome Burger firmy Nestlé's Sweet Earth Foods, linia Hormel's Happy Little Plants i wiele innych sprzedawanych w sklepach spożywczych.

Firma Kroger zeszłej jesieni przez 20 tygodni testowała mięso roślinne w specjalnie wydzielonej strefie produktów proteinowych w działach mięsnych, co według The Good Food Institute jest dobrym przykładem zmiany w strategii sprzedaży detalicznej, która ma pomóc w zwiększeniu sprzedaży.

Jak wynika z najnowszych statystyk, popularność tych produktów zaowocowała 123% wzrostem sprzedaży chłodzonych burgerów roślinnych w zeszłym roku i 4% spadkiem ich mrożonych odpowiedników. Możliwe, że firmy odchodzą od opcji mrożonych, choć obecnie stanowią one około dwóch trzecich tej kategorii.

Julie Emmett, dyrektor PBFA (Plant Based Foods Association) ds. handlu detalicznego, powiedziała, że żywność na bazie roślin pozostaje motorem wzrostu kategorii. Dodała również, że detaliści zwiększają asortyment w sklepach, aby odpowiedzieć na potrzeby konsumentów poszukujących większej ilości produktów na bazie roślin. Konsumenci poszukują również zdrowszej żywności z większą ilością białka.

Preferencje konsumentów

Potwierdzają to wyniki badań. Według ostatnich badań przeprowadzonych przez DuPont Nutrition & Health, 52% amerykańskich konsumentów spożywa więcej żywności na bazie roślin i uważa, że dzięki temu czują się zdrowiej. Styczniowa ankieta, przeprowadzona przez Międzynarodową Radę Informacji o Żywności (International Food Information Council), wśród 1000 dorosłych Amerykanów wykazała, że 41% z nich lubi testować nową żywność, 30% jest ciekawych tego, co słyszało o tych produktach, 27% chce jeść mniej mięsa, a 27% uważa, że przejście na żywność roślinną jest dobre dla środowiska.

Straty dla branży produktów konwencjonalnych

Statystyki sprzedaży produktów na bazie roślin w 2019 r. prawdopodobnie zwiększą obawy producentów konwencjonalnych produktów mleczarskich i mięsnych, ponieważ obserwują oni, jak segment roślinny w dalszym ciągu zabiera udział w rynku. Niektórzy producenci, tacy jak Perdue i Tyson, zaczęli wprowadzać w zakładach produkcję produktów alternatywnych, a Ci którzy bagatelizują zagrożenie ze strony produktów roślinnych mogą liczyć na większe straty w sprzedaży. Producenci mięsa mogą potencjalnie zminimalizować ten spadek, koncentrując się jeszcze bardziej na swoich wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju, aby poprawić swój wizerunek wśród konsumentów.

Konwencjonalny przemysł mięsny prawdopodobnie w najbliższym czasie nie odczuje ulgi, ponieważ nic nie wskazuje na to, aby tempo wzrostu produktów pochodzenia roślinnego miało spaść. W rzeczywistości stwierdzono, że całkowita sprzedaż detaliczna mięsa roślinnego może przekroczyć w tym roku 1 miliard dolarów.

Caroline Bushnell, zastępca dyrektora Good Food Institute, powiedziała, że produkty roślinne są trwałym trendem, który zyskuje na sile w czasie i napędza rozwój nowych produktów.

"Z danych wynika, że z roku na rok obserwujemy stały wzrost produktów roślinnych w różnych regionach, co wskazuje, że nie jest to bańka czy przejściowa moda, ale prawdziwa zmiana w zachowaniu konsumentów. Uważam, że jest to punkt zwrotny i wciąż pozostaje wiele innowacji produktowych, które jeszcze nie trafiły na rynek."

Źródła:

https://plantbasedfoods.org/plant-based-foods-retail-sales-data-2020/

https://www.gfi.org/blog-spins-data-release-2020

https://www.supermarketnews.com/meat/kroger-rolls-out-simple-truth-emerge-plant-based-meat

Wybierz temat: Plant-based

Autor: Jakub Ostaszewski

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.