Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Plant-based żywność nowej generacji na bazie roślin - bez soi i pszenicy

Kategoria: Składniki Żywności

Na całym świecie rynek produktów roślinnych (plant-based) wykazuje wzrost dwucyfrowy, w 2019 r. w porównaniu z 2018 r. na świecie pojawiło się o 59% więcej nowych produktów roślinnych. A oczekiwania konsumentów rosną proporcjonalnie. Poza smakiem, konsystencją i roślinnym pochodzeniem żywności, coraz większe znaczenie ma również krótka lista składników, a także brak soi i innych alergenów. Alternatywy mięsa i produktów mlecznych stają się masowe i dla wielu konsumentów stały się częścią zbilansowanej diety. Jednak prawie 90% tych konsumentów korzysta również z tradycyjnego mięsa i nabiału, można powiedzieć, że ludzie niekoniecznie stają się wegetarianami czy weganami; konsumenci raczej włączają te produkty jako dodatkowe opcje do swojego codziennego menu. Należy zwrócić uwagę na ciągły rozwój alternatyw burgerów w punktach gastronomicznych oraz na konsumpcję domową, ponieważ opcje te stają się coraz bardziej dostępne w obu przypadkach.

Alternatywy mięsa z grochu, ziemniaków lub bobu

Ze względu na pochodzenie od GMO i jej potencjał alergenny, popyt na soję w Europie gwałtownie spada. W jej miejsce na pierwszy plan wysuwają się źródła białka, takie jak: groch, ziemniaki i bób, a także ciecierzyca, słonecznik i algi. Białka te znajdują zastosowanie w roślinnych alternatywach mięsa i kiełbasy. Niealergizujące i bez soi systemy stabilizacji i teksturowania na bazie białka ziemniaka i grochu mogą być stosowane do produkcji szerokiej gamy produktów, od „salami” i po „bekon”.

Produkty oparte na białku z fasoli i grochu są wolne od alergenów sojowych, pszennych i innych. Ich konsystencja pozwala na tworzenie wegańskich burgerów, które są bardzo podobne do produktów mięsnych pod względem smaku, konsystencji i wrażenia w ustach.

Roślinne alternatywy dla produktów mleczarskich

Od jakiegoś czasu stosuje się bezsojowe systemy stabilizacji i teksturowania dla szerokiego spektrum roślinnych alternatyw produktów mlecznych. Do udanych przykładów należą desery na bazie napojów migdałowych i kokosowych. Funkcjonalny system modyfikowanej skrobi, hydrokoloidów i błonnika roślinnego pozwala producentom na przygotowanie smacznego budyniu oraz może być wykorzystywany do produkcji fermentowanych deserów. W kategorii napojów mlecznych możliwe są alternatywy ze słonecznika i owsa. Popularność zyskuje także roślinna kwaśna śmietana.

Dlaczego teraz obserwujemy boom na żywność roślinną?

Jest kilka powodów, dla których tak wiele osób jest teraz zainteresowanych dietą roślinną. Po pierwsze: ludzie zaczynają dostosowywać się do realiów zmian klimatycznych, a „fabryczne” mięso i sposób, w jaki uprawia się większość żywności na świecie, szkodzi naszej ziemi, powietrzu, wodzie, społecznościom i ciałom. Im bardziej wykształceni stają się konsumenci, tym trudniej jest zignorować fakt, że wszechobecne rolnictwo intensywne jest ogromnym motorem zanieczyszczeń, gazów cieplarnianych i wylesiania.

P drugie: w porównaniu ze standardową przetworzoną dietą, diety roślinne są zdrowsze – wg opublikowanych na początku tego roku badań wynika, że ludzie, których dieta opierała się w całości na przetworzonej żywności, doprowadziła do tego, że spożywali oni ogólnie więcej (i przybierali na wadze) w porównaniu do osób, które jadły równoważne posiłki sporządzone z nieprzetworzonej żywności. Inne badania wykazały, że spożywanie białek zwierzęcych (zwłaszcza czerwonego mięsa i przetworów mięsnych) pogarsza wyniki zdrowotne i może powodować częstsze zachorowania na choroby układu sercowego i nowotwory. Ale nie trzeba odżywiać się w pełni wegetariańsko (czytaj: zero produktów pochodzenia zwierzęcego), aby zaobserwować korzyści płynące z jedzenia na bazie roślin. Dieta śródziemnomorska, która składa się głównie z warzyw, roślin strączkowych i całych ziaren z małymi porcjami chudego mięsa i ryb, wiąże się z lepszym zdrowiem mózgu i serca, długowiecznością i zmniejszonym ryzykiem zachorowania na raka.

Obserwuje się duży wzrost zainteresowania konsumentów dietą roślinną. Ludzie stają się bardziej świadomi swoich codziennych wyborów. Coraz więcej uwagi poświęca się nie tylko korzyściom zdrowotnym płynącym ze stosowania diety roślinnej, ale także kwestiom środowiskowym związanym z odżywianiem się i tym, jak ważne jest dla ludzi na naszej planecie odżywianie się roślinami.

Czy będzie to chwilowa moda, czy też trwały trend?

Czas pokaże, ale wydaje się, że okres boomu może minąć, ponieważ konsumenci korzystają z niektórych roślinnych alternatyw, takich jak mleko migdałowe, od dziesięcioleci. Pokolenia Millenialsów i Gen Z dorastały z tymi alternatywami, więc oczekują, że produkty te będą dostępne zawsze, kiedy tego chcą. Roślinne produkty mleczne, takie jak ser, mają szansę być następnym obszarem wzrostu, obok innych alternatywnych produktów mięsnych, takich jak zamienniki kurczaków.

 

Źródło: https://www.wellandgood.com/good-food/plant-based-food-trend/

https://cstoredecisions.com/2019/12/23/plant-based-trend-will-grow-in-2020/

https://www.preparedfoods.com/articles/123130-innova-market-insights-top-trends-for-2020

 

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Dodatki i składniki Plant-based

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.