Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Branża spożywcza inwestuje w rozwój produktów roślinnych

Kategoria: Biznes i Wydarzenia

Wegetariańskie trendy

Moda na diety bezmięsne w przeciągu ostatnich lat stale rośnie, a liczba wegan, wegetarian i fleksitarian od 2016 r. zwiększa się w błyskawicznym tempie. Według raportu Mintela w pierwszym półroczu 2017 r. 28% konsumentów ograniczyło spożycie mięsa. Jednocześnie przemysł spożywczy stara się wyjść naprzeciw nowym trendom, upatrując w nich źródła dodatkowych dochodów. Rentowność bezmięsnego biznesu potwierdzają statystyki – zgodnie z danymi Nielsena w ubiegłym roku wartość sprzedaży roślinnych alternatyw dla produktów zwierzęcych wzrosła o 20% do 3,3 miliardów dolarów (12,4 miliarda złotych). Jest to bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę, że wzrost wartości sprzedaży całego sektora spożywczego wyniósł zaledwie 2%.

Dynamiczny wzrost sprzedaży

Wyjątkowo szybko rozwijającą się kategorią są roślinne zamienniki produktów mlecznych – w ich przypadku wzrost wyniósł 50%, a mleko roślinne stanowi już 15% całego rynku mleka. Warto zaznaczyć, że w tym samym czasie sprzedaż mleka krowiego spadła o 6%. Szczególnie dynamiczny rozwój odnotowano w sektorze roślinnych alternatyw dla sera (43% wzrost), bezmlecznych jogurtów (55% wzrost) oraz śmietanki (131% wzrost). O 24% wzrosła również sprzedaż roślinnych zamienników mięsa, osiągając wartość 670 milionów dolarów (2,5 miliarda złotych).

Żywieniowy „mainstream”

„Produkty te nie są już nabywane wyłącznie przez niszowych konsumentów z kręgów wegetariańskich”, mówi Michele Simon, dyrektor generalny Stowarzyszenia Producentów Żywności Roślinnej (PBFA), organizacji zrzeszającej wiodące firmy z sektora produktów bezmięsnych. „Stają się one spożywczym «mainstreamem»”. Wiele sławnych osobistości ze świata biznesu zwróciło uwagę na rewolucję w sektorze żywności roślinnej, którą napędzają trendy związane z dbaniem o zdrowie, troską o środowisko naturalne i dobrobyt zwierząt. Richard Branson, Bill Gates, Li Ka-shing czy Sergey Brin to tylko niektórzy z najbogatszych ludzi na świecie, którzy postanowili zainwestować w produkujące bezmięsną żywność start-upy.

Bezmięsny burger Nestlé

Również giganci branży spożywczej zaczynają interesować się wegetariańskim nurtem. Nestlé planuje zadebiutować w tym sektorze rynku roślinnym burgerem na bazie soi i pszenicy. „Incredible Burger” ma pojawić się w sprzedaży już na wiosnę. Bezmięsne produkty przykuły uwagę szwajcarskiego koncernu po tym, jak przejął on w ubiegłym roku firmę Sweet Earth, oferującą roślinne alternatywy tradycyjnych wyrobów. „Jednym ze strategicznych priorytetów Nestlé jest zbudowanie atrakcyjnego portfolio wegetariańskich i fleksitariańskich produktów, będących odpowiedzią na oczekiwania konsumentów”, stwierdził w oświadczeniu prezes amerykańskiego oddziału przedsiębiorstwa, Paul Grimwood.

Rosnąca konkurencja

Jednak nie tylko Nestlé planuje pomnożyć swoje zyski na rynku żywności roślinnej – inne firmy również chcą skorzystać na najnowszych konsumenckich trendach. Impossible Foods oraz Beyond Foods to dwa start-upy, które z pewnością stanowić będą konkurencję dla nowej propozycji Nestlé – do tej pory obie firmy odniosły duże sukcesy po wprowadzeniu na rynek swoich bezmięsnych burgerów. Wraz ze wzrostem konkurencji w sektorze i coraz większą popularnością wegetariańskich nurtów, konsumenci mogą spodziewać się w najbliższej przyszłości znacznie szerszej oferty roślinnych zamienników tradycyjnych produktów pochodzenia zwierzęcego.

Źródła:

Autor: Wojciech Grodzicki

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn