Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Zgłoś pomysł i zyskaj wsparcie, wiedzę oraz partnerów biznesowych – taką ofertę przygotowali partnerzy projektu Value4Pack, tworzonego przez organizacje z branży opakowań, producentów i recyklingu z 11 regionów Europy. W Polsce koordynatorem inicjatywy jest Stowarzyszenie Natureef.
PPWR (skrót od angielskiego Packaging and Packaging Waste Regulation) to Rozporządzenie o Opakowaniach i Odpadach Opakowaniowych, które ma wejść w życie pod koniec bieżącego roku, ale od miesięcy budzi wiele pytań i obaw ze strony firm. 320-stronicowy dokument zawiera 190 nowych wymagań i będzie swego rodzaju konstytucją dotyczącą całego rynku opakowań.
- Komisja Europejska wie, że zmiany zachodzące na rynku opakowań powodują ogromne emocje oraz obawy ze strony przedsiębiorców. Bo choćby przestawienie linii produkcyjnych na nowe wymagania oznacza często wielomilionowe koszty inwestycyjne. Przedsmak tych zmian poczuliśmy, gdy na rynku pojawiły się nakrętki przymocowane do plastikowych butelek. Komisja zdecydowała więc, że należy uruchomić programy, które pozwolą firmom przygotować przedsięwzięcia biznesowe odpowiadające na nadchodzące zmiany prawne – mówi Konrad Frontczak, Project Manager w Stowarzyszeniu Natureef.
Inicjatywa realizowana w ramach projektu Value4Pack pozwala nie tylko przygotować się do zmian formalnie, ale także biznesowo, poprzez opracowanie oraz wdrożenie projektów innowacyjnych, uwzględniających zapisy rozporządzeń unijnych. Ważnym elementem jest tu międzynarodowy charakter przedsięwzięcia.
- Może być przecież tak, że przykładowo firmy ze Szwecji lub Belgii mają rozwiązania, których szukają polscy czy litewscy przedsiębiorcy. Z drugiej strony widzimy szansę na sytuacje, gdy to nasze firmy mają lub planują rozwiązania, których szukają europejscy gracze z branży opakowań czy recyklingu. Nasz projekt pomaga łączyć partnerów i znajdować takie synergie – mówi Konrad Frontczak. Ale to nie jedyna korzyść. Ogromną wartością dodaną jest wiedza ekspercka i mentoring, którą otrzymają firmy, które zakwalifikują się do inicjatywy. W Natureef oraz w Value4Pack pracują eksperci, którzy mają ogromne doświadczeniu w tworzeniu projektów unijnych oraz posiadają wiedzę merytoryczną, biznesową i techniczną w sektorach, których dotyczy PPWR. Podpowiedzą oni o jakie środki warto się starać na np. budowę nowej maszyny, wykraczając często poza najpopularniejsze wśród polskich przedsiębiorców programy wsparcia.
Udział w programie to również świetna promocja. Pojawienie się w bazie B2Match jest znakomitym wstępem do zafunkcjonowania na rynku międzynarodowym, otwierającym drzwi do wielu ciekawych przedsięwzięć. Dołączenie do sieci firm, które skupione są wokół Value4Pack daje również dostęp do ogromnej wiedzy, która pozwala np. z wyprzedzeniem skutecznie weryfikować pomysły biznesowe.
- Niebawem, w wyniku zmian legislacyjnych znikną jednorazowe kosmetyki z hoteli, większość opakowań będzie musiała zawierać recyklaty z odpadów pokonsumenckich – trzeba o tym wszystkim wiedzieć, planując biznes w perspektywie najbliższych kilku lat – przekonuje Konrad Frontczak.
Do projektu zgłaszać mogą się wszyscy polscy producenci opakowań do żywności, firmy odpadowo-recyklingowe oraz inne działające w strumieniu produkcji i przetwarzania opakowań. Organizatorzy poszukują rozwiązań, które odpowiedzą na wyzwania branży opakowaniowej oraz spożywczej (w obszarze tzw. 4R: Odrzuć, Ogranicz, Użyj ponownie, Odzyskaj) oraz pomysłów na krajowe oraz międzynarodowe projekty biznesowe, które wychodzą naprzeciw zmianom legislacyjnym UE (PPWR, SUP, Zielony Ład). Inicjatywy nie muszą mieć elementu badawczo-rozwojowego. Mogą być projektami czysto biznesowymi.
Pierwszy i najważniejszy krok zgłoszenia udziału, który warto wykonać jak najszybciej, to zarejestrowanie się w bazie B2Match https://value4pack.b2match.io/. Wtedy przedstawiciele Value4Pack nawiążą z firmą kontakt.
- Otrzymując zgłoszenie nasi eksperci będą pracowali nad tym, by taki projekt dopracować, znaleźć mu partnerów, przejrzeć programy UE, odpowiedzieć na kluczowe pytania, tak techniczne jak i biznesowe - nomen omen opakować pomysł tak, by był gotowy do dalszych prac wdrożeniowych. Zakładamy, że do 16 września nabierze on realnego kształtu. Zachęcam do rejestrowania się. Sprawmy, aby wśród realizowanych projektów było jak najwięcej tych zainicjowanych przez firmy z Polski – zachęca Konrad Frontczak ze stowarzyszenia Natureef.
Szczegóły konkursu dla projektów wpisujących się w tematykę PPWR poznać będzie można 29 sierpnia podczas spotkania online organizowanego przez stowarzyszenie Natureef. Do udziału w tym bezpłatnym webinarium na platformie Teams zapisać się można pod adresem: https://events.teams.microsoft.com/event/be8b6904-5e59-41d9-badf-11c7ef744645@712f6917-b417-437e-9d87-33d0eff7c38a
Projekt jest finansowany z nowego instrumentu Komisji Europejskiej Interregional Innovation Investments Instrument (I3) wspierającego współpracę międzyregionalną
Przeczytaj także
Producenci z branży spożywczej coraz chętniej sięgają po nowoczesne, przyjazne środowisku opakowania. Jednocześnie korzystają oni z coraz większego wyboru rozwiązań rodzimych producentów w tym zakresie – wynika z obserwacji stowarzyszenia Natureef.
Nowe zasady sprawozdawczości ESG, które z początkiem roku objęły największe spółki giełdowe w całej Unii Europejskiej mogą sprawić, że firmy te będą wymagać przejrzystości w zakresie odpowiedzialnego biznesu od swoich dostawców. Świadomość zmian lub choćby znajomość definicji w tym zakresie ma mniej niż połowa polskich firm.
Polskie stowarzyszenie na czele międzynarodowego projektu, który pomoże firmom i samorządom przygotować się do zmian w unijnym prawie opakowaniowym.