Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Nowoczesne opakowania: chronią żywność i nadają się do recyklingu

Kategoria: Opakowania

Producenci z branży spożywczej coraz chętniej sięgają po nowoczesne, przyjazne środowisku opakowania. Jednocześnie korzystają oni z coraz większego wyboru rozwiązań rodzimych producentów w tym zakresie – wynika z obserwacji stowarzyszenia Natureef.

Firma Tarczyński S.A., której kabanosy, wędliny paczkowane oraz roślinne zamienniki mięsa znaleźć można na półkach sklepowych w blisko 30 krajach na 3 kontynentach na różne sposoby ogranicza wpływ na środowisko wynikający z procesu pakowania produktów. Oprócz zapewnienia recyklingu odpadów etykietowych, producent zdecydował się na używanie wkładów absorbujących wilgoć, których elementy da się łatwo rozdzielić i przetworzyć.

Od lat we wkładkach (określanych w branży angielską nazwą „pady”) powszechnie używa się absorberów, w których do pochłaniania wilgoci stosuje się poliakrylan sodu. Doskonale wiąże on wodę, ale stanowi mieszankę tworzywa sztucznego, celulozy i substancji wiążących, nałożoną na zewnętrzną warstwę z polietylenu. Taka wkładka nie daje się łatwo rozdzielić na poszczególne frakcje, które można później przetworzyć. Jako bardziej ekologiczna alternatywa dla tego rozwiązania stosowane są papiery filtracyjne i biokompostowalne rdzenie, które są jednak stosunkowo ciężkie.

W 2021 roku firma Tarczyński S.A. przeprowadziła pierwsze testy absorbera Padeco, opracowanego, wdrożonego i produkowanego przez polską firmę Pomona. Celem badań było m.in. dobranie absorbera o odpowiedniej chłonności do produktów, którym miał on towarzyszyć. Rozwiązanie sprawdziło się i obecnie nowy model stanowi 100 proc. wkładek używanych przez firmę przy pakowaniu Szynki Białej, Szynki Wolno Gotowanej i Szynki Francuskiej.

Wyjątkowość wkładki stosowanej w opakowaniach firmy Tarczyński S.A. polega na tym, że zamiast papierów filtracyjnych, które stanowią zewnętrzne warstwy produktu i trzymają go w całości, zastosowany w niej został biokompostowalny laminat zgodny z normami EN14932 i EN14995. Kompostowalny jest również rdzeń absorpcyjny, który bazuje na włóknach celulozowych. Warstwy połączone są mechanicznie, produkt nie zawiera więc klejów. Wkładka daje się łatwo rozdzielić, a wszystkie jej elementy nadają się do biokompostowania w warunkach domowych, co również potwierdzone jest odpowiednim certyfikatem.

- Zaletą wkładki jest również jej wygląd. Przypomina on tradycyjne odpowiedniki, a jedyna różnica jest taka, że biokompostowalna wkładka jest matowa, a nie błyszcząca, jak ta, której zewnętrzne warstwy wyprodukowane są z polietylenu. Dzięki temu klienci otrzymują produkt, do którego są przyzwyczajeni, a jednocześnie o znacznie mniejszym wpływie na środowisko – ocenia Miłosz Dąbrowski, kierownik Działu Technologii Opakowań w firmie Tarczyński S.A.

- Zastosowanie absorbera Padeco to sztuka kompromisu. Nie ma on aż takiej chłonności jak poliakrylan, ale prawidłowo dobierając absorber do produktu i potrzeb w zakresie jego przechowywania, można osiągnąć zadowalający efekt i to w sposób o wiele bardziej przyjazny środowisku - mówi Rafał Wodnicki, zastępca dyrektora produkcji z firmy Pomona.

Biokompostowalne pady zdobywają coraz większą popularność, ale stanowią wciąż mniejszość na rynku. Głównym rynkiem zbytu dla ich producentów od lat są kraje Europy zachodniej.

- W praktyce widuję produkty tego typu w polskich sklepach, jednakże wiele jest jeszcze do zrobienia, gdyż skala ich zastosowania wciąż stanowi zaledwie niewielki odsetek wszystkich padów. Na pewno nie są to produkty wybierane najczęściej, głównie ze względu na brak odpowiednich regulacji prawnych oraz przedkładanie względów ekonomicznych nad środowiskowymi– mówi Rafał Wodnicki.

- Przykład absorberów, które firma Tarczyński S.A. zamówiła u polskiego dostawcy jest świetną ilustracją tego, że polskie firmy coraz częściej poszukują rozwiązań monomateriałowych. Potwierdzeniem tego jest również rosnąca liczba firm, które zgłaszają się do Natureef, aby zdobywać wiedzę na temat m.in. projektowania opakowań nadających się do recyklingu. Obserwujemy, że polscy producenci żywności obecnie coraz częściej szukają rozwiązań, które zmniejszają wpływ ich produktów na środowisko. Z drugiej strony producenci opakowań są w stanie dostarczać im coraz więcej nowoczesnych produktów i rozwiązań. Korzystamy na tym my wszyscy - mówi Jaśmina Solecka, prezes stowarzyszenia Natureef.

Autor:Stowarzyszenie NATUREEF
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Opakowania Przemysł mięsny

  • 03.06.2024

    Raportowanie ESG po nowemu

    Nowe zasady sprawozdawczości ESG, które z początkiem roku objęły największe spółki giełdowe w całej Unii Europejskiej mogą sprawić, że firmy te będą wymagać przejrzystości w zakresie odpowiedzialnego biznesu od swoich dostawców. Świadomość zmian lub choćby znajomość definicji w tym zakresie ma mniej niż połowa polskich firm.

    Czytaj więcej
  • 21.05.2024

    Z recyklingu i z certyfikatem

    Produkcja opakowań z surowców wtórnych jest dobrym sposobem na ograniczenie eksploatacji naszej planety. Jednak w przypadku każdej plastikowej butelki czy pojemnika „z recyklingu”, jego producent musi być w stanie udowodnić przed klientem, że opakowanie faktycznie zawiera określony udział przetworzonych surowców.

    Czytaj więcej
  • 21.03.2024

    Opakowania to temat multidyscyplinarny

    Producenci żywności, którzy wprowadzają nowe, przyjazne środowisku opakowania muszą dobrze zaplanować nie tylko to, jak chronią one produkt i czy nadają się do recyklingu, ale też jak zapewnić sobie ich dostępność, co się z nim stanie po użyciu, jak zostaną odebrane jako odpad oraz kto i gdzie je przetworzy.

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.