Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wybór idealnego naturalnego barwnika do żywności

Kategoria: Składniki Żywności

Szukając substancji barwiących na żółto, producenci żywności i napojów mogą teraz wybierać spośród szerokiej gamy naturalnych rozwiązań na bazie roślin. Czynnik wizualny oczywiście jest kluczowy, ale równie ważne są też cechy takie jak wydajność i stabilność.

W naszej ofercie barwników EXBERRY® na bazie roślin znajduje się szereg opcji, które z pewnością spełnią oczekiwania konsumentów.

Karoten z alg: zrównoważony i uniwersalny

Nowy produkt EXBERRY® Yellow Carotene, pozyskiwany z alg Dunaliella salina, to jeden z najbardziej naturalnych beta-karotenów dostępnych na rynku. W przeciwieństwie do wielu produktów syntetycznych lub wyrobów przetwarzanych z użyciem rozpuszczalników na bazie węgla, nasz karoten z alg jest czystszą alternatywą pozyskiwaną przy użyciu olejów roślinnych. Uprawiane w słonej wodzie algi mają minimalny wpływ na środowisko i zapewniają wysokie stężenie, co oznacza, że potrzeba mniej barwnika do osiągnięcia wyrazistych żółtych odcieni, dzięki czemu jest on zarówno ekonomiczny, jak i przyjazny dla środowiska.

Dlaczego warto wybrać karoten z alg?

  • Naturalny i transparentny: w przeciwieństwie do innych beta-karotenów, które mogą być pozyskiwane przy użyciu rozpuszczalników organicznych, do pozyskiwania naszego pozyskany z alg wykorzystujemy oleje roślinne, przez co stanowi on bardziej transparentną i naturalną opcję. Według wytycznych Stowarzyszenia Naturalnych Barwników Spożywczych NATCOL przy stosowaniu tego barwnika na etykiecie można użyć sformułowania „barwnik naturalny”
  • Wydajny kosztowo: wysokie stężenie zmniejsza zużycie
  • Uniwersalny: dostępny w różnych postaciach do szerokiej gamy zastosowań
  • Właściwości sensoryczne: karoteny EXBERRY® nie wpływają na smak ani zapach produktu końcowego

Wyzwania do uwzględnienia:

  • Wymogi regulacyjne dotyczące etykiety: karoteny nie są tak dobrze znane jak inne rozwiązania barwiące na żółto pochodzenia roślinnego. Na terenie UE można wymienić ten składnik na etykiecie na kilka sposobów: „Barwnik: karoteny algowe z alg” lub „Barwnik: E 160a”
  • Stabilność oksydacyjna: podobnie jak w przypadku wszystkich karotenoidów, wykorzystuje niewielkie ilości kwasu askorbinowego, aby zachować wyrazistość

Wniosek: karoteny to naturalny, wydajny kosztowo żółty barwnik o doskonałej stabilności, idealny do stosowania w szerokiej gamie produktów. Mimo że jest to produkt pozyskiwany i przetwarzany w zrównoważony sposób, producenci powinni wziąć pod uwagę postrzeganie składników „E” przez konsumentów w odniesieniu do „czystości” etykiety. Nadal jest to jednak uniwersalny, zrównoważony wybór do formuł wysokiej jakości.

Koncentrat z marchwi: uznany na całym świecie składnik na czystą etykietę

Marchew zapewnia ciepły, nieco przydymiony żółty kolor, a jej obecność w składzie można wyrazić w prosty, transparentny sposób na etykiecie, pisząc na przykład „koncentrat z marchwi” dla produktów na terenie UE. Dostępny w odcieniu żółtym i pomarańczowym, idealnie nadaje się do użycia w wielu produktach spożywczych i napojach.

Dlaczego warto wybrać koncentrat z marchwi?

  • Czysta, prosta etykieta: transparentność to cecha, która przemawia do konsumentów poszukujących naturalnych, rozpoznawalnych składników
  • Akceptacja na świecie: marchew jest uznawana na całym świecie
  • Elastyczne formaty: produkt dostępny w formie płynnej i w proszku, w tym również w certyfikowanej wersji ekologicznej

Wyzwania do uwzględnienia:

  • Zachowanie w napojach: jako pigment rozpuszczalny w tłuszczach może wymagać stabilizatorów, aby uniknąć sedymentacji lub rozwarstwiania
  • Stabilność oksydacyjna: podobnie jak w przypadku karotenuz alg, dodanie małej ilości kwasu askorbinowego pomaga zachować wyrazistość koloru

Wniosek: koncentrat z marchwi idealnie nadaje się do naturalnych produktów z czystą etykietą. Może wymagać zwiększonego dawkowania i stabilizacji, ale ciepły żółty odcień sprawdza się w wielu zastosowaniach.

Krokosz barwierski: czysty żółty barwnik, rozpuszczalny w wodzie

Krokosz barwierski jest jednym z niewielu naturalnych żółtych pigmentów, który jest w 100% rozpuszczalny w wodzie, zapewniając przezroczysty, żywy żółty kolor, który idealnie sprawdza się w napojach i nie tylko. Ze względu na doskonałą stabilność w reakcji ze światłem nie wymaga dodatku kwasu askorbinowego, przez co jest łatwym w użyciu rozwiązaniem zapewniającym trwały, żywy kolor. W UE jest nazywany jest „koncentratem z krokosza barwierskiego”.

Dlaczego warto wybrać krokosz barwierski?

  • Rozpuszczalny w wodzie: idealny do klarownych, przejrzystych napojów
  • Doskonała stabilność w reakcji ze światłem: zachowuje kolor na przestrzeni czasu
  • Brak konieczności stosowania kwasu askorbinowego: produkt stabilny bez potrzeby stosowania dodatkowych przeciwutleniaczy

Wyzwania do uwzględnienia:

  • Ograniczenia prawne: krokosz barwierski nie został jeszcze zatwierdzony do użytku w USA.

Wniosek: krokosz barwierski jest doskonałym wyborem w przypadku produktów, w których przejrzystość i stabilność w reakcji ze światłem są kluczowe, jednakże nie jest odpowiedni dla produktów sprzedawanych w USA. 

Koncentrat z kurkumy: żywy, ale wrażliwy na światło żółty barwnik

Koncentrat z kurkumy nadaje produktowi charakterystyczny, chłodny odcień koloru żółtego. Jest akceptowany na całym świecie i można go zamieścić na etykiecie pod prostą nazwą „koncentrat z kurkumy”. Podobnie jak w przypadku innych pigmentów karotenoidowych kurkuma jest rozpuszczalnym w tłuszczach pigmentem (kurkuminą), który może powodować zmętnienie napojów, ale jego rozpuszczalność i klarowność można zwiększyć przez obróbkę cieplną i miksowanie.

Dlaczego warto wybrać koncentrat z kurkumy?

  • Akceptacja na świecie: proste, transparentne opcje uwzględnienia w etykiecie
  • Unikatowy odcień: idealny do uzyskania chłodnych odcieni koloru żółtego
  • Większa intensywność po obróbce cieplnej: pasteryzacja lub homogenizacja zwiększa intensywność i klarowność koloru

Wyzwania do uwzględnienia:

  • Wrażliwość na światło: kurkuma ulega degradacji pod wpływem światła, przez co jest nieodpowiednia do opakowań wystawiających produkt na działanie światła

Wniosek: mimo wrażliwości na działanie światła kurkuma stanowi stabilną opcję dla napojów w nieprzezroczystych opakowaniach, na przykład w puszkach, a także w wielu produktach spożywczych.

Jak znaleźć idealne rozwiązanie barwiące na żółto

GNT to doskonały partner w zakresie dostawy roślinnych preparatów barwiących na żółto i nie tylko. W ofercie EXBERRY® można znaleźć wyraziste rozwiązania we wszystkich kolorach tęczy, wytwarzane z owoców, warzyw i innych składników roślinnych bez GMO. Zapewniamy również spersonalizowane wsparcie na etapie opracowywania produktu, w tym także w zakresie próbek, dopasowywania kolorów, testów stabilności i nie tylko.

Bez względu na to, czy chcesz przejść na bardziej naturalne barwniki, czy stworzyć nowy, innowacyjny produkt, nasi specjaliści służą pomocą na każdym etapie.


Jacek Meszka, Sales Director Poland z EXBERRY® firmy GNT wyjaśnia, jak wybrać żółty barwnik do zastosowań w różnorodnych produktach spożywczych i napojach

Autor:GNT Polska Customer Service Sp. z o.o.
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Dieta i zdrowie Dodatki i składniki Przemysł mleczarski Przemysł napojowy Przemysł piekarski

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.