Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wspólne Centrum Badawcze (JRC) Komisji Europejskiej opublikowało w lipcu 2023 r. wyniki badań z 2021 r., które dotyczyły żywności oraz produktów gospodarstwa domowego i produktów pielęgnacyjnych sprzedawanych jako identyczne, choć różniące się właściwościami lub składnikami, w zależności od miejsca sprzedaży. Takie praktyki marketingowe są nieuczciwe w świetle prawa UE, chyba że różnice między produktami są uzasadnione odpowiednimi czynnikami, takimi jak prawo krajowe, dostępność/sezonowość surowców lub dobrowolne strategie mające na celu poprawę dostępu do zdrowej i wartościowej żywności.
Różnice w składzie pozornie identycznych markowych produktów spożywczych występują, gdy towar jest sprzedawany w jednym państwie członkowskim jako identyczny (to samo oznakowanie marki i taki sam lub podobny wygląd z przodu opakowania) z towarem sprzedawanym w innym państwie członkowskim, podczas gdy towar ten ma znacząco inny skład lub znacząco odmienne właściwości. Wspólne Centrum Badawcze (JRC) opracowało wspólną metodologię testowania w celu zbadania występowania tej praktyki na jednolitym rynku europejskim.
Wyniki dotyczące badania podwójnej jakości żywności
W 2021 r. 35% ocenionych produktów spożywczych było identycznych, ale nie wszystkie miały identyczny wygląd z przodu opakowania, 6% miało inny skład, ale identyczny wygląd z przodu opakowania, a 23% produktów różniło się od siebie w składzie i w pewnym stopniu wskazano na te różnice w projekcie graficznym na przodzie opakowania. Kolejno 31% produktów miało inny skład i inny wygląd na przodzie opakowania. Pozostała część produktów miała podobny skład. Analiza nie ujawniła wzorca zróżnicowania produktów pomiędzy obszarami geograficznymi.
W omawianym raporcie przedstawiono analizę różnic w składzie produktów spożywczych dostępnych w wielu państwach członkowskich (badaniem objęto 26 państw członkowskich). Tych różnic nie należy interpretować jako różnice w jakości produktu, ponieważ zmiany w składzie niekoniecznie wpływają na jakość.
Ponadto nie badano, czy różnice w składzie i wyglądzie stanowią praktykę wprowadzającą w błąd w rozumieniu dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych. Tego rodzaju analiza prawna wykracza poza zakres niniejszego badania i wymagałaby indywidualnej oceny każdego przypadku przez właściwe organy krajowe. Pełen raport dostępny jest na stronie Wspólnego Centrum Badawczego.
Źródło: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC131303
Przeczytaj także
Państwowa Inspekcja Rolna i Żywnościowa z Czech poinformowała za pośrednictwem swojego portalu o wykryciu zafałszowania miodu leśnego wielokwiatowego czeskiego producenta.
Służba celna Hongkongu zatrzymała rekordową ilość przemycanych towarów. Wśród zajętych dóbr było m.in. 25 ton żywności i 20 000 butelek wina.
Brytyjska organizacja Chartered Trading Standards Institute (CTSI) opublikowała raport “Żywność wegańska i plant-based”, w którym poinformowano o wykryciu śladowych ilości jaj i mleka w 24 z 61 przebadanych produktów wegańskich i plant-based.