Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wyniki badania podwójnej jakości markowej żywności w UE

Kategoria: Opakowania , Składniki Żywności

Wspólne Centrum Badawcze (JRC) Komisji Europejskiej opublikowało w lipcu 2023 r. wyniki badań z 2021 r., które dotyczyły żywności oraz produktów gospodarstwa domowego i produktów pielęgnacyjnych sprzedawanych jako identyczne, choć różniące się właściwościami lub składnikami, w zależności od miejsca sprzedaży. Takie praktyki marketingowe są nieuczciwe w świetle prawa UE, chyba że różnice między produktami są uzasadnione odpowiednimi czynnikami, takimi jak prawo krajowe, dostępność/sezonowość surowców lub dobrowolne strategie mające na celu poprawę dostępu do zdrowej i wartościowej żywności.

Różnice w składzie pozornie identycznych markowych produktów spożywczych występują, gdy towar jest sprzedawany w jednym państwie członkowskim jako identyczny (to samo oznakowanie marki i taki sam lub podobny wygląd z przodu opakowania) z towarem sprzedawanym w innym państwie członkowskim, podczas gdy towar ten ma znacząco inny skład lub znacząco odmienne właściwości. Wspólne Centrum Badawcze (JRC) opracowało wspólną metodologię testowania w celu zbadania występowania tej praktyki na jednolitym rynku europejskim.

Wyniki dotyczące badania podwójnej jakości żywności

W 2021 r. 35% ocenionych produktów spożywczych było identycznych, ale nie wszystkie miały identyczny wygląd z przodu opakowania, 6% miało inny skład, ale identyczny wygląd z przodu opakowania, a 23% produktów różniło się od siebie w składzie i w pewnym stopniu wskazano na te różnice w projekcie graficznym na przodzie opakowania. Kolejno 31% produktów miało inny skład i inny wygląd na przodzie opakowania. Pozostała część produktów miała podobny skład. Analiza nie ujawniła wzorca zróżnicowania produktów pomiędzy obszarami geograficznymi.

W omawianym raporcie przedstawiono analizę różnic w składzie produktów spożywczych dostępnych w wielu państwach członkowskich (badaniem objęto 26 państw członkowskich). Tych różnic nie należy interpretować jako różnice w jakości produktu, ponieważ zmiany w składzie niekoniecznie wpływają na jakość.

Ponadto nie badano, czy różnice w składzie i wyglądzie stanowią praktykę wprowadzającą w błąd w rozumieniu dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych. Tego rodzaju analiza prawna wykracza poza zakres niniejszego badania i wymagałaby indywidualnej oceny każdego przypadku przez właściwe organy krajowe. Pełen raport dostępny jest na stronie Wspólnego Centrum Badawczego.

Źródło: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC131303

 

Wybierz temat: Badania żywności Znakowanie żywności

Autor: Michał Snopkiewicz

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.