Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wyniki kontroli jakości jaj

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

IJHARS sprawdziła jakość jaj dostępnych w sklepach. Zidentyfikowane uchybienia w znakowaniu nie nosiły znamion zafałszowania.

Podczas kontroli sprawdzano, czy umieszczane na wytłaczankach jaj informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami. Inspektorzy zweryfikowali również cechy organoleptyczne wybranych partii jaj.

Kontrolę jakości jaj przeprowadzono w 96 sklepach na terenie całej Polski w 2024 roku.

W 1/3 placówek handlowych IJHARS miała zastrzeżenia do sposobu przedstawienia informacji o produkcie.

Znakowanie

Sprawdzono oznakowanie 318 partii jaj o łącznej liczbie 58 tys. szt. i w przypadku 86 partii (27%) zakwestionowano informacje i ich sposób przedstawienia dla konsumentów.

W przypadku jaj oferowanych do sprzedaży luzem stwierdzono m. in. brak podania w miejscu sprzedaży w sposób łatwo widoczny i czytelny dla konsumenta: klasy wagowej, metody chowu kur, objaśnienia znaczenia kodu producenta, daty minimalnej trwałości.

Jednak w przeważającej liczbie przypadków nieprawidłowości dotyczyły jaj oferowanych do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych.

Stwierdzono przypadki m.in.:

  • umieszczenia daty minimalnej trwałości na opakowaniu w sposób nietrwały i łatwy do usunięcia;
  • naniesienia daty minimalnej trwałości bezpośrednio na inne informacje, przez co te dane stały się nieczytelne;
  • nieprawidłowo wyznaczonej daty minimalnej trwałości, którą ustalono na więcej niż 28 dni od daty zniesienia;
  • braku lub niewłaściwie opisanej metody chowu, np. użycie sformułowania „chów klatkowy” zamiast aktualnie obowiązującego „jaja z chowu w ulepszonych klatkach”;
  • niewłaściwej prezentacji metody chowu kur poprzez umieszczenie jej nad kodem kreskowym na krawędzi pokrywy opakowania, przez co była słabo widoczna i nieczytelna;
  • braku lub nieprawidłowych danych producenta/ podmiotu wprowadzającego jaja do obrotu;
  • braku kodu zakładu pakowania jaj lub wskazanie nieprawidłowego kodu;
  • braku lub niewłaściwie objaśnionego znaczenia kodu producenta;
  • braku podania ilości jaj w opakowaniu.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że w partiach niewłaściwie oznakowanych, stwierdzono jednocześnie po kilka niezgodności.

67 partii skontrolowanych jaj, posiadało oznakowanie „Produkt Polski”. W tych partiach nie stwierdzono nieprawidłowości.

W ramach ogólnej liczby jaj poddanych kontroli znalazło się 21 partii jaj pochodzących z produkcji ekologicznej. W ich przypadku również nie stwierdzono nieprawidłowości.

Dodatkowo w przypadku wybranych partii jaj oceniano ich cechy organoleptyczne. W tym zakresie nie odnotowano nieprawidłowości. 

We wszystkich kontrolowanych sklepach warunki składowania jaj zapewniały zachowanie ich właściwej jakości.

Odnotowano jednak jeden przypadek sprzedaży jaj po przekroczeniu daty minimalnej trwałości.

Zastosowane sankcje

W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości, na podstawie przepisów ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, inspektorzy wymierzyli 12 kar pieniężnych, wydali 3 decyzje administracyjne nakazujące zniszczenie jaj ze względu na całkowity brak ich oznakowania, wydali 6 decyzji zakazujących wprowadzania do obrotu jaj niespełniających wymagań jakości. Nałożyli 7 mandatów karnych na osoby odpowiedzialne.

Dodatkowo wydali 27 zaleceń pokontrolnych.

Z uwagi na niezakończone postępowania administracyjne oraz trwające procedury odwoławcze, ostateczna liczba i wielkość zastosowanych sankcji może ulec zmianie.

Konsumencie kupując jaja zwróć uwagę na …:

Metodę chowu kur (np. jaja z chowu w ulepszonych klatkach) i klasę wagową jaj (np. M – średnie: masa ≥ 53 g i < 63 g) – te informacje muszą być umieszczone na opakowaniu.

Te wymagania odnoszą się do jaj kurzych.

Niemniej jednak popularne jaja innych gatunków, np. przepiórcze, również muszą być oznakowane. Ich opakowania muszą zawierać dane obowiązkowe, m. in. nazwę i dane producenta.

Niezależnie od gatunku producent jaj jest zobowiązany do umieszczenia na opakowaniu daty minimalnej trwałości. 

Źródło: IJHARS

Autor:Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Badania żywności Bezpieczeństwo żywności Inspekcje Państwowe

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.