Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Wytyczne FSAI dot. GMP dla niepasteryzowanych fermentowanych produktów roślinnych

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Irlandzki Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (FSAI) opublikował nowe wytyczne - Dobre Praktyki Produkcyjne - w zakresie produkcji gotowych do spożycia niepasteryzowanych produktów fermentowanych na bazie roślin (Good Manufacturing Practices for the Production of Ready-to-eat Unpasteurised Fermented Plant-based Products). Mają one pomoc producentom w wytwarzaniu bezpiecznych produktów.

Nowe wytyczne są informacją dla branży spożywczej o tym, jak najlepiej zapewnić zgodność z unijnym i irlandzkim prawem żywnościowym oraz umożliwić bezpieczną i spójną produkcję, przechowywanie, obsługę i ekspozycję produktów fermentowanych pochodzenia roślinnego.

Wytyczne zostały opracowane w ślad za ankietą przeprowadzoną przez FSAI dotyczącą niepasteryzowanych roślinnych napojów fermentowanych (takich jak kombucha, kefir i napój imbirowy). Wyniki ankiety wskazały na problem z zawartością alkoholu w niektórych napojach. Zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi etykietowania zawartość alkoholu w produktach spożywczych zawierających więcej niż 1,2% alkoholu wg objętości, musi ona być deklarowana w celu poinformowania konsumenta o wyborze. Nieprzestrzeganie tych wymogów deklaracji oznacza, że takie produkty mogą stanowić zagrożenie dla wrażliwych konsumentów, takich jak kobiety w ciąży lub karmiące piersią lub osoby ze schorzeniami, które nieświadomie spożyją alkohol.

Niepasteryzowane napoje fermentowane niosą ze sobą większe ryzyko

FSAI stwierdza, że w Irlandii i innych krajach w ostatnich latach nastąpił wzrost popularności niepasteryzowanych produktów roślinnych. Producenci, zarówno rzemieślniczy, jak i większe podmioty handlowe, stosują różnorodne metody produkcji i składniki, co oznacza, że zawartość i jakość produktu mogą być niespójne. Proces fermentacji nie jest nowy w produkcji żywności, ale podstawowe zrozumienie procesu biologicznego związanego z fermentacją jest wymagane, aby zapewnić, że produkt końcowy jest bezpieczny do spożycia. W szczególności niepasteryzowane napoje fermentowane niosą ze sobą większe ryzyko, ponieważ w pewnych warunkach fermentacja może być kontynuowana podczas przechowywania, co może prowadzić do gromadzenia się alkoholu do znacznych poziomów.

W ankiecie FSAI wzięto pod uwagę reprezentatywną próbę 32 roślinnych napojów fermentowanych dostępnych na rynku irlandzkim i określono poziom zgodności z unijnymi i irlandzkimi przepisami dotyczącymi etykietowania żywności i oświadczeń zdrowotnych. Spośród 32 przeanalizowanych próbek:

  • 13% (4) miało niezadeklarowany alkohol w stężeniach powyżej progu oznakowania 1,2% objętości alkoholu. Niedeklarowany alkohol wynosił 1,5 – 3,9%.
  • 91% (29) miało niedozwolone oświadczenia żywieniowe i/lub zdrowotne. Takich jak „pełen dobroci”; „zawiera żywe kultury”.
  • 75% (24) brakowało obowiązkowych informacji na etykiecie, takich jak adres producenta, wykaz składników i data przydatności do spożycia lub należy spożyć przed.

Według dr Pameli Byrne, dyrektor naczelnej FSAI, nowe wytyczne pomogą producentom niepasteryzowanych fermentowanych produktów roślinnych wytwarzać bezpieczne i zgodne z prawem produkty.

Znaczenie dla producentów żywności

Wytyczne pomogą producentom osiągnąć spójne metody produkcji, bezpieczne przechowywanie, bezpieczną obsługę i bezpieczny transport napojów fermentowanych. Zawierają również wskazówki odnośnie wymagań dotyczących etykietowania pakowanych produktów fermentowanych. Etykiety żywności dostarczają konsumentom kluczowych informacji na temat właściwości, składników, charakteru i cech żywności paczkowanej, aby umożliwić im podejmowanie świadomych decyzji o zakupie żywności.

Link do pobrania wytycznych FSAI - Dobre praktyki produkcyjne w zakresie wytwarzania gotowych do spożycia niepasteryzowanych produktów fermentowanych na bazie roślin

Źródło: FSAI


Wybierz obszar: Bezpieczeństwo żywności Inspekcje Państwowe

Autor: Katarzyna Oleksy

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn