Współczesny świat zmaga się z jednym z najpoważniejszych problemów ekologicznych - zanieczyszczeniem środowiska przez nadmierną ilość tworzyw sztucznych. Odpady plastikowe stanowią realne zagrożenie dla ekosystemów zarówno wodnych, jak i lądowych. Ponadto, procesy rozkładu odpadów z tworzyw sztucznych powodują powstawanie mikroplastiku, który przenika do łańcucha pokarmowego, a w konsekwencji może wpływać na zdrowie ludzi.
Dnia 24 maja 2023 r. weszła w życie długo oczekiwana ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw (tzw. ustawa SUP [Single Use Plastics]). Stanowi ona transpozycję do polskiego prawa przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko.
Warto zaznaczyć, że termin transpozycji upłynął 3 lipca 2021 r. Polska ma zatem prawie 2 letnie opóźnienie we wdrożeniu przepisów prawa unijnego.
Nowa ustawa zakłada m.in. całkowite usunięcie z rynku jednorazowych przedmiotów z tworzyw sztucznych, takich jak plastikowe kubki, sztućce, talerze, słomki czy patyczki do uszu. To jednak tylko początek rewolucyjnych zmian. Warto zatem dowiedzieć się, jak w praktyce nowe przepisy wpłyną na funkcjonowanie podmiotów działających na rynku spożywczym.
Z pełnej wersji artykułu dowiesz się m.in.:
- Co nowego wprowadza ustawa SUP?
- Jaki dodatkowy element oznakowania będzie obowiązkowo musiał znaleźć się na opakowaniu jednorazowych produktów wykonanych z tworzyw sztucznych?
- Jakie dodatkowe opłaty zostaną nałożone na przedsiębiorców?
- Czy plastikowe kubki jednorazowego użytku faktycznie znikną ze sklepowych półek w momencie wejścia ustawy SUP w życie?
- Za jakie naruszenia grozić może nawet pół miliona kary?
Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem:
STREFA MANAGERA: ZAKAZ SPRZEDAŻY JEDNORAZOWYCH KUBKÓW, TALERZY I SZTUĆCÓW – CZY NOWA USTAWA OGRANICZY FALĘ ZALEWAJĄCEGO NAS PLASTIKU?
W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:
- Raporty Food Risk
- LEX Scan - miesięczny raport zmian w prawie żywnościowym wraz z krótkim komentarzem
- Opracowania Prawne naszych Ekspertów
- Tablicę Managera Food Fraud i Food Risk
- Dedykowane webinaria, szkolenia, warsztaty – śledź nowe elementy wpisując w pole szukaj Strefa Managera
>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<
Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl
Kinga Krent, specjalista ds. prawa żywnościowego w Departamencie Life Science Kancelarii Kondrat i Partnerzy.
Mgr inż. Technologii Żywności i Żywienia Człowieka, absolwentka Wydziału Technologii Żywności Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Prawo o żywności na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Obecnie Studiuje Prawo na Collegium Humanum w Warszawie. Praktykowała w Zakładzie Badania Bezpieczeństwa Żywności w Instytucie Ogrodnictwa w Skierniewicach, a także w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie.
Posiada kilkuletnie doświadczenie zawodowe w obszarze Life Science. Specjalizuje się w zagadnieniach regulacyjnych polskiego i europejskiego prawa żywnościowego oraz wspiera działania kancelarii związane z prawem farmaceutycznym i medycznym.
Prelegentka podczas konferencji „Suplementy diety w prawie i praktyce” organizowanej przez Puls Biznesu. Autorka podcastu „Prawo żywnościowe podcast”. Współautorka publikacji branżowych dotyczących suplementów diety, oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, a także ogólnych aspektów znakowania środków spożywczych.
Jej interdyscyplinarna wiedza zdobyta w trakcie studiów inżynierskich i praktyczne umiejętności uzyskane podczas pracy w kancelarii pozwalają zapewnić klientom kompleksową pomoc prawną.