Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Zastosowanie technologii „blockchain” w produkcji żywności

Kategoria: Biznes, Procesy i Technologie

„Od pola do stołu”

Zaadaptowanie technologii „blockchain” na potrzeby rolnictwa postrzegane jest jako wielka szansa zarówno dla producentów, jak i konsumentów, którzy dzięki temu mogliby bez trudu śledzić losy surowców i produktów „od pola do stołu”. „Blockchain” po raz pierwszy pojawił się dekadę temu wraz z kryptowalutą bitcoinem i polega na cyfrowym rejestrowaniu transakcji bezgotówkowych w bezpośredni, wiarygodny i anonimowy sposób. „Z technologią «blockchain» wiąże się duże nadzieje. Naszym zadaniem jest ocena i weryfikacja możliwości jej zastosowania w warunkach eksperymentalnych”, wyjaśnia Rachel Halsema z Laboratorium Technologii i Innowacji należącego z do Grupy Banku Światowego.

Olej palmowy, kokosy i winogrona

Przemysł żywnościowy charakteryzuje się długim łańcuchem dostaw, co sprawia, że prześledzenie drogi produktu od momentu wytworzenia aż do jego sprzedaży konsumentowi jest zadaniem niezwykle trudnym – i w tym właśnie może pomóc „blockchain”. Wspomniane laboratorium uruchomiło program zastosowania nowej technologii w produkcji oleju palmowego, w ramach którego mali, niezależni rolnicy dostarczają danych potwierdzających, że wykorzystywane przez nich metody są bezpieczne dla środowiska, za co są potem wynagradzani. Podobne projekty obejmują też produkcję kokosów i winogron.

Przejrzystość dla konsumenta

Holenderska marka kawy działająca w ramach ruchu Sprawiedliwego Handlu, Moyee Coffee, planuje zwiększyć przejrzystość produkcji swoich wyrobów tak, by nabywcy wiedzieli jaka część płaconej przez nich kwoty pozostaje w Etiopii, skąd pochodzą ziarna kawy, wyjaśnia przedstawiciel firmy, Sander Govers. Dane dotyczące produkcji i pochodzenia surowców, w tym umowy z producentami i transakcje, wprowadzane są do systemu, a następnie przetwarzane przez specjalny algorytm AI. Konsument może uzyskać dostęp do wszystkich tych informacji za pomocą kodu QR umieszczonego na spodzie opakowania, opisuje Govers.

Przyszłe wyzwania

Ta innowacyjna strategia skierowana jest przede wszystkim do nabywców, którzy skłonni są zapłacić więcej z gwarancję, że rolnik, który wytworzył surowiec, został sprawiedliwie wynagrodzony. Według danych zebranych przez FAO w badania nad zastosowaniem „blockchain” w ciągu ostatnich 4 lat na całym świecie zainwestowano ponad 5 miliardów dolarów. Potencjalnym problemem może być jednak weryfikacja rzetelności danych oraz ustalenie czy transakcje wirtualne odpowiadają rzeczywistemu przepływowi pieniędzy, ponieważ „blockchain” nie daje możliwości potwierdzenia tych informacji. Inne poważne wyzwania, z jakimi będzie musiała zmierzyć się nowa technologia, to m.in. poszerzenie skali wstępnych projektów badawczych, cyfryzacja sektora spożywczego, a także  rozwój standardów jakości niezbędnych przy wdrażaniu „blockchain”.

Źródła:

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

  • 29.10.2018

    Traceability w sektorze Owoców i Warzyw

    Specyfika rynku owocowo-warzywnego zmusza wszystkie podmioty – producentów, grupy producenckie, przetwórców, importerów, eksporterów, hurtowników – do sprostania wymaganiom jakościowym i ilościowym. Informia, producent specjalistycznego oprogramowania dla sektora owoców i warzyw, dostarcza im odpowiednie narzędzia...

    Czytaj więcej
  • 15.10.2018

    Łatwy i intuicyjny system identyfikacji jakości produktów spożywczych

    Grupa badaczy z Uniwersytetu w Jaén (UJA) w Hiszpanii opracowała specjalne narzędzie, które pozwala w jasny sposób określić jakość produktów spożywczych. Celem naukowców jest ułatwienie podejmowania decyzji podczas zakupów – wielu konsumentów nie jest bowiem pewna jak rozróżniać produkty ze względu na ich jakość. Przygotowany przez Hiszpanów model pozwala ustalić co powinno znaleźć się na etykiecie, aby wybór był prosty: długie czy krótkie słowa, liczby, kolory, znaki, a może symbole?...

    Czytaj więcej
  • 12.09.2018

    Identyfikowalność w branży spożywczej - obowiązek nie tylko dla producentów?

    Obowiązek identyfikowalności (z ang. traceability) w łańcuchu dostaw nie jest nowością, szczególnie dla takich branż jak: żywność, kosmetyki czy farmaceutyki. Jednak firmy sektora FMCG nie zawsze radzą sobie ze spełnieniem tego wymogu. Często, w sytuacji, gdy należy wycofać określoną partię produktów z rynku, ponieważ okazała się partią o stwierdzonej negatywnej jakości zdrowotnej...

    Czytaj więcej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.