Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Łatwy i intuicyjny system identyfikacji jakości produktów spożywczych

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Co umieścić na etykiecie?

Grupa badaczy z Uniwersytetu w Jaén (UJA) w Hiszpanii opracowała specjalne narzędzie, które pozwala w jasny sposób określić jakość produktów spożywczych. Celem naukowców jest ułatwienie podejmowania decyzji podczas zakupów – wielu konsumentów nie jest bowiem pewna jak rozróżniać produkty ze względu na ich jakość. Przygotowany przez Hiszpanów model pozwala ustalić co powinno znaleźć się na etykiecie, aby wybór był prosty: długie czy krótkie słowa, liczby, kolory, znaki, a może symbole?

Problematyczna oliwa

Niestety wiele stosowanych obecnie systemów klasyfikacji produktów jest źle zaprojektowana i wprawia nabywców w zakłopotanie. Alternatywna technika przygotowana przez specjalistów z UJA służy weryfikacji czy dany system oznaczania jakości jest klarowny i efektywny. Przykładem produktu, który często bywa pod tym względem problematyczny, jest oliwa z oliwek. Dzięki nowemu narzędziu zaproponowano innowacyjny sposób identyfikacji rodzajów oliwy poprzez umieszczenie na etykiecie symboli oliwek – ich większa liczba świadczyłaby o wyższej jakości, podczas gdy mniej oliwek oznaczałoby gorszy gatunek oleju.

Różne systemy klasyfikacji

Zespół z UJA przeprowadził eksperyment, w którym uczestnikom przedstawiono różne systemy klasyfikacji produktów żywnościowych, a następnie sprawdzono zdolność do ich zapamiętania i rozpoznawania. Konsumenci muszą wiedzieć ile poziomów obejmuje dany system, a także znać jego hierarchię, podkreśla prof. Francisco José Torres z UJA. „Bywa, że oliwy z oliwek gorszej jakości są droższe od lepszych gatunkowo olejów tylko dlatego, że konsumenci mylą te produkty”, dodaje.

Kolory, liczby, znaki i symbole

Naukowcy poprosili osoby biorące udział w doświadczeniu o wypełnienie ankiet internetowych, w których zaprezentowano różne rodzaje bodźców o określonym czasie trwania – kolory, liczby, znaki i symbole. Następnie uczestnicy mieli wykonać zestaw zadań zupełnie niezwiązanych z badaniem. Po pewnym czasie otrzymali oni kwestionariusze dotyczące przedstawionych wcześniej elementów, aby sprawdzić które z nich zostały najlepiej zapamiętane, czy badani byli w stanie rozpoznać i odpowiednio sklasyfikować.

Ochrona interesów konsumentów

Nowa metoda może być stosowana w przypadku wielu produktów, jak na przykład soki. Wiele osób ma wątpliwości jak wybrać te o najwyższej jakości – sok 100% z koncentratu czy nektar, a może napój? „Systemy klasyfikacji żywności często opierają się na ładnie brzmiących wyrazach, które niczego jednak nie wyjaśniają”, zaznacza prof. Torres. Zastosowanie opracowanego przez jego zespół narzędzia może przynieść korzyści zarówno z punktu widzenia zdrowotnego, jak i ochrony przed wprowadzaniem konsumentów w błąd. „Wszystko, co pozwala rozwiać wątpliwości nabywców, ułatwić im identyfikację dobrych jakościowo produktów i uchronić ich przed fałszerstwami jest obecnie bardzo potrzebne”, podsumowuje naukowiec.

Źródła:

Autor:Wojciech Grodzicki
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.