Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Co umieścić na etykiecie?
Grupa badaczy z Uniwersytetu w Jaén (UJA) w Hiszpanii opracowała specjalne narzędzie, które pozwala w jasny sposób określić jakość produktów spożywczych. Celem naukowców jest ułatwienie podejmowania decyzji podczas zakupów – wielu konsumentów nie jest bowiem pewna jak rozróżniać produkty ze względu na ich jakość. Przygotowany przez Hiszpanów model pozwala ustalić co powinno znaleźć się na etykiecie, aby wybór był prosty: długie czy krótkie słowa, liczby, kolory, znaki, a może symbole?
Problematyczna oliwa
Niestety wiele stosowanych obecnie systemów klasyfikacji produktów jest źle zaprojektowana i wprawia nabywców w zakłopotanie. Alternatywna technika przygotowana przez specjalistów z UJA służy weryfikacji czy dany system oznaczania jakości jest klarowny i efektywny. Przykładem produktu, który często bywa pod tym względem problematyczny, jest oliwa z oliwek. Dzięki nowemu narzędziu zaproponowano innowacyjny sposób identyfikacji rodzajów oliwy poprzez umieszczenie na etykiecie symboli oliwek – ich większa liczba świadczyłaby o wyższej jakości, podczas gdy mniej oliwek oznaczałoby gorszy gatunek oleju.
Różne systemy klasyfikacji
Zespół z UJA przeprowadził eksperyment, w którym uczestnikom przedstawiono różne systemy klasyfikacji produktów żywnościowych, a następnie sprawdzono zdolność do ich zapamiętania i rozpoznawania. Konsumenci muszą wiedzieć ile poziomów obejmuje dany system, a także znać jego hierarchię, podkreśla prof. Francisco José Torres z UJA. „Bywa, że oliwy z oliwek gorszej jakości są droższe od lepszych gatunkowo olejów tylko dlatego, że konsumenci mylą te produkty”, dodaje.
Kolory, liczby, znaki i symbole
Naukowcy poprosili osoby biorące udział w doświadczeniu o wypełnienie ankiet internetowych, w których zaprezentowano różne rodzaje bodźców o określonym czasie trwania – kolory, liczby, znaki i symbole. Następnie uczestnicy mieli wykonać zestaw zadań zupełnie niezwiązanych z badaniem. Po pewnym czasie otrzymali oni kwestionariusze dotyczące przedstawionych wcześniej elementów, aby sprawdzić które z nich zostały najlepiej zapamiętane, czy badani byli w stanie rozpoznać i odpowiednio sklasyfikować.
Ochrona interesów konsumentów
Nowa metoda może być stosowana w przypadku wielu produktów, jak na przykład soki. Wiele osób ma wątpliwości jak wybrać te o najwyższej jakości – sok 100% z koncentratu czy nektar, a może napój? „Systemy klasyfikacji żywności często opierają się na ładnie brzmiących wyrazach, które niczego jednak nie wyjaśniają”, zaznacza prof. Torres. Zastosowanie opracowanego przez jego zespół narzędzia może przynieść korzyści zarówno z punktu widzenia zdrowotnego, jak i ochrony przed wprowadzaniem konsumentów w błąd. „Wszystko, co pozwala rozwiać wątpliwości nabywców, ułatwić im identyfikację dobrych jakościowo produktów i uchronić ich przed fałszerstwami jest obecnie bardzo potrzebne”, podsumowuje naukowiec.
Źródła:
Przeczytaj także
Jednym z problematycznych etapów w przypadku produktów świeżych – mięs, warzyw i innych – jest proces analityczny, który ze względu na krótki okres przydatności wyrobów do spożycia musi być maksymalnie skompaktowany w czasie. Istotne w tym wypadku jest zastosowanie jak najmniej czasochłonnych i jak najdokładniejszych technik analitycznych...
Czy wiedziałeś, że błędna etykieta jest najczęstszą w całej branży spożywczej przyczyną wycofania produktu z rynku? Często wynika to z niedopatrzenia samego przedsiębiorcy. Czy miewasz problemy z właściwym zarządzaniem informacją na etykiecie twojego produktu?
Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) opublikowała w czerwcu raport dotyczący wprowadzających w błąd praktyk związanych z etykietowaniem żywności w UE. Zatytułowana „Etykiety produktów spożywczych: podstępny przemysł” publikacja skupia się przede wszystkim...