Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Nieuczciwe praktyki europejskich producentów
Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) opublikowała w czerwcu raport dotyczący wprowadzających w błąd praktyk związanych z etykietowaniem żywności w UE. Zatytułowana „Etykiety produktów spożywczych: podstępny przemysł” publikacja skupia się przede wszystkim na trzech głównych stosowanych przez producentów zabiegach – opisywaniu przemysłowo wytwarzanych produktów jako „tradycyjne” lub „rzemieślnicze”, umieszczaniu ilustracji owoców na napojach i produktach mlecznych w ogóle nie zawierających owoców lub zawierających ich śladowe ilości oraz na określaniu mianem „pełnoziarniste” produktów takich jak pieczywo, ciastka czy makaron, które są praktycznie pozbawionych błonnika.
Brak odpowiednich regulacji prawnych
Problem wynika przede wszystkim z braku odpowiednich regulacji prawnych, które definiowałyby, w jakich sytuacjach producent może umieścić takie informacje na etykiecie. BEUC przygotował rekomendacje skierowane do instytucji europejskich, które mają służyć wprowadzaniu na rynek rzetelnie oznakowanych produktów. Organizacje konsumenckie z 10 krajów, będące częścią sieci BEUC, postanowiły obnażyć nieuczciwe praktyki przemysłu spożywczego. Wspomniane trzy główne kategorie mogą być w rzeczywistości jedynie wierzchołkiem góry lodowej. Monique Goyens, Dyrektor Generalna BEUC, tak komentuje najnowszy raport: „to szokujące, że napój «ananasowo-kokosowy» może zawierać mniej niż 1/3 tych owoców. Lub że bułka tarta określona jako «domowa» zawiera często przemysłowo dodawane składniki. Tego typu mylące oznaczenia organizacje konsumenckie stale zgłaszają na terenie całej Europy.”
80% konsumentów nie ufa etykietom
„Ankiety przeprowadzone w Niemczech i w Holandii pokazują, że ponad 80% konsumentów nie ufa informacjom na etykietach – nasz raport pokazuje, że nie bez powodu. Dzięki naciskom ze strony naszych organizacji członkowskich niektórzy producenci zaczęli już znakować swoje wyroby w bardziej rzetelny sposób. Jednak instytucje unijne oraz państwa członkowskie również muszą podjąć odpowiednie działania. Prawo europejskie mówi jasno, że etykiety oraz opakowania produktów «nie powinny wprowadzać konsumenta w błąd». Mimo to producenci chętnie wykorzystują luki w unijnych regulacjach, aby wywołać wrażenie, że ich wyroby mają wyższą jakość niż w rzeczywistości. Konieczne jest, aby instytucje UE znalazły rozwiązanie pozwalające ukrócić te nieuczciwe praktyki, a państwa członkowskie dopilnowały, by producenci stosowali się do ustalonych zasad”, podsumowuje Goyens.
BEUC oczekuje wprowadzenia następujących regulacji:
Źródło:
http://www.beuc.eu/publications/food-labels-can-fool-you-beuc-publishes-eu-snapshot/html
Przeczytaj także
Firma DuPont Nutrition & Health ogłosiła rozszerzenie zespołu badawczo-rozwojowego, tworząc Clean Label Hub (tzw. centrum czystej etykiety) w swojej placówce w Brabrand. Dotychczasowy zespół zostanie poszerzony o sześciu nowych pracowników...
Regulacje prawne dotyczące informowania o składzie i wartości odżywczej napojów alkoholowych, np. o zawartości cukru, wciąż nie są tak przejrzyste, jak w przypadku produktów bezalkoholowych. Opublikowane niedawno propozycje zmian...
Przepisy dotyczące znakowania żywności dynamicznie się zmieniają. Jak odnajdują się w tej sytuacji konsumenci? Jakie czynniki, związane z etykietowaniem produktów spożywczych, wpływają na ich decyzje zakupowe?