Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Nie daj się zwieść etykietom – nowy raport Europejskiej Organizacji Konsumenckiej BEUC

Kategoria: Biznes, Prawo Żywnościowe

Nieuczciwe praktyki europejskich producentów

Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) opublikowała w czerwcu raport dotyczący wprowadzających w błąd praktyk związanych z etykietowaniem żywności w UE. Zatytułowana „Etykiety produktów spożywczych: podstępny przemysł” publikacja skupia się przede wszystkim na trzech głównych stosowanych przez producentów zabiegach – opisywaniu przemysłowo wytwarzanych produktów jako „tradycyjne” lub „rzemieślnicze”, umieszczaniu ilustracji owoców na napojach i produktach mlecznych w ogóle nie zawierających owoców lub zawierających ich śladowe ilości oraz na określaniu mianem „pełnoziarniste” produktów takich jak pieczywo, ciastka czy makaron, które są praktycznie pozbawionych błonnika.

Brak odpowiednich regulacji prawnych

Problem wynika przede wszystkim z braku odpowiednich regulacji prawnych, które definiowałyby, w jakich sytuacjach producent może umieścić takie informacje na etykiecie. BEUC przygotował rekomendacje skierowane do instytucji europejskich, które mają służyć wprowadzaniu na rynek rzetelnie oznakowanych produktów. Organizacje konsumenckie z 10 krajów, będące częścią sieci BEUC, postanowiły obnażyć nieuczciwe praktyki przemysłu spożywczego. Wspomniane trzy główne kategorie mogą być w rzeczywistości jedynie wierzchołkiem góry lodowej. Monique Goyens, Dyrektor Generalna BEUC, tak komentuje najnowszy raport: „to szokujące, że napój «ananasowo-kokosowy» może zawierać mniej niż 1/3 tych owoców. Lub że bułka tarta określona jako «domowa» zawiera często przemysłowo dodawane składniki. Tego typu mylące oznaczenia organizacje konsumenckie stale zgłaszają na terenie całej Europy.”

80% konsumentów nie ufa etykietom

„Ankiety przeprowadzone w Niemczech i w Holandii pokazują, że ponad 80% konsumentów nie ufa informacjom na etykietach – nasz raport pokazuje, że nie bez powodu. Dzięki naciskom ze strony naszych organizacji członkowskich niektórzy producenci zaczęli już znakować swoje wyroby w bardziej rzetelny sposób. Jednak instytucje unijne oraz państwa członkowskie również muszą podjąć odpowiednie działania. Prawo europejskie mówi jasno, że etykiety oraz opakowania produktów «nie powinny wprowadzać konsumenta w błąd». Mimo to producenci chętnie wykorzystują luki w unijnych regulacjach, aby wywołać wrażenie, że ich wyroby mają wyższą jakość niż w rzeczywistości. Konieczne jest, aby instytucje UE znalazły rozwiązanie pozwalające ukrócić te nieuczciwe praktyki, a państwa członkowskie dopilnowały, by producenci stosowali się do ustalonych zasad”, podsumowuje Goyens.

BEUC oczekuje wprowadzenia następujących regulacji:

  • zdefiniowania powszechnie stosowanych określeń, takich jak „tradycyjny”, „rzemieślniczy” i „naturalny”
  • ustalenia minimalnej zawartości pełnego ziarna, aby można było stosować określenie „pełnoziarnisty”
  • ustalenia minimalnej zawartości składnika, którego obecność jest podkreślona na opakowaniu produktu (np. owoców)
  • ustalenia procentowej zawartości reklamowanego składnika (np. owoców), którego ilustracja widnieje na opakowaniu

Źródło:

http://www.beuc.eu/publications/food-labels-can-fool-you-beuc-publishes-eu-snapshot/html

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.