Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Trójstronne porozumienie
Unia Europejska zatwierdziła modyfikację zasad etykietowania i produkcji napojów spirytusowych, która obejmuje m.in. stworzenie rejestru kontroli w państwach członkowskich oraz maksymalny limit zawartości cukru w tego typu wyrobach. Trójstronne porozumienie w tej sprawie, zawarte między Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim oraz Radą UE, zmienia obowiązujące od 2008 r. regulacje dotyczące etykietowania w stosunku do wszystkich alkoholi spirytusowych sprzedawanych w UE, włączając w to produkty importowane oraz napoje wpisane na listę Chronionego Oznaczenia Geograficznego.
Dokładniejsze informacje dla konsumentów
Jak twierdzi Komisarz ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi UE, Phil Hogan, nowe prawo „zapewni konsumentom dostęp do bardziej precyzyjnych informacji dotyczących metod wykorzystywanych podczas produkcji” wysokoprocentowych alkoholi. Komisja Europejska zaznacza, że porozumienie to stanowi „gwarancję przejrzystego znakowania napojów spirytusowych we wszystkich krajach UE”, co przyczyni się do „ujednolicenia” zasad etykietowania na poziomie całej Wspólnoty. Utworzenie rejestru organów kontrolnych w poszczególnych państwach członkowskich ułatwi natomiast konsumentom dostęp do „autentycznych” produktów.
Zwiększona ochrona napojów z oznaczeniem geograficznym
„Produkty wpisane na listę Chronionych Oznaczeń Geograficznych, takie jak koniak, Baileys, Jenever czy ouzo, będą również lepiej zabezpieczone przed niedozwolonym ich wykorzystywaniem w charakterze składników oraz rejestracją podobnych marek”, podkreśla Komisja. Aby porozumienie weszło w życie we wszystkich państwach Wspólnoty, musi zostać jeszcze oficjalnie zatwierdzone przez Parlament Europejski oraz Radę Unii Europejskiej.
Źródła:
Przeczytaj także
Mam przyjemność obserwować rynek znakowania etykietami samoprzylepnymi w Polsce od 15 lat. Świadomość producentów, odbiorców oraz konsumentów rozwinęła się w tym czasie w sposób spektakularny. Pionierami zmian były zarówno Instytut Logistyki i Magazynowania, jak i od strony praktycznej sieci handlowe...
Rynek napojów alkoholowych odpowiada za 1/5 całej sprzedaży produktów FMCG w Polsce. Siedem na dziesięć marek z największą sprzedażą wartościową w 2017 roku wywodzi się z branży napojów alkoholowych...
Regulacje prawne dotyczące informowania o składzie i wartości odżywczej napojów alkoholowych, np. o zawartości cukru, wciąż nie są tak przejrzyste, jak w przypadku produktów bezalkoholowych. Opublikowane niedawno propozycje zmian...