Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Znaczenie soków w żywieniu osób starszych

Kategoria: Składniki Żywności

Prawidłowa dieta jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na zdrowie w każdym wieku, również osób starszych. Zalecenia prawidłowego żywienia przewidują spożywanie codziennie przynajmniej pięciu porcji warzyw i owoców, z czego jedną porcję może stanowić szklanka soku. W miarę starzenia się może dochodzić do zmian w organizmie (dotyczących również przewodu pokarmowe­go), które mogą wymagać zmian w diecie co do jej składu jakościowego i ilościo­wego. 100% soki mogą być tym składnikiem diety, który pozwoli na utrzymanie lub poprawę jej jakości u osób starszych. Badania pokazują, że spożywanie soku pomarańczowego wpływało na polepszenie jakości diety u osób dorosłych. War­to zaznaczyć, że umiarkowane spożycie soków nie wykazuje wpływu na niepożą­dane zwiększenie masy ciała. U osób starszych często dochodzi do wystąpienia schorzeń, które mogą wymagać modyfikacji diety. Braki w uzębieniu, trudności w połykaniu mogą wpływać na znaczne ograniczenie ilości spożywanych warzyw i owoców, zwłaszcza surowych. U takich osób soki mogą uzupełniać skład die­ty, a modyfikacja ich konsystencji pozwoli na dobre ich tolerowanie przez osoby z dysfagią. Z kolei u osób z zaparciami, soki, zwłaszcza zawierające błonnik, mogą wpływać na regulację pracy przewodu pokarmowego. Problemem w wieku pode­szłym jest zmniejszone odczuwanie pragnienia. Wykorzystanie soków, łączenie ich z wodą, może pomagać w zwiększeniu ilości wypijanych płynów i zmniejszać ryzyko wystąpienia odwodnienia. Należy zaznaczyć, że ostrożność w stosowaniu soków należy zachować u osób z nadmierną masą ciała, jak również u chorujących na cukrzycę, gdyż spożywane w bardzo dużych ilościach będą stanowiły istotne źródło węglowodanów. Jednocześnie u osób chudnących i spożywających małe ilości pożywienia, soki jak i przeciery warzywne i owocowe mogą stanowić dodatkowe źródło energii i składników pokarmowych.

Niezaprzeczalny jest wpływ regularnego spożycia warzyw i owoców na zdrowie osób starszych, stwierdzany w badaniach epidemiologicznych, w których jednak soki nie są analizowane jako oddzielny składnik diety. Dlatego mało jest badań oceniających wpływ samych soków na zdrowie osób w wieku podeszłym. Stwierdza się, że spożywanie soków może wpływać na zmniejszenie stresu oksydacyjnego, poprawę profilu lipidowego, generalnie korzystnie wpływać na układ krążenia, zmniejszać ryzyko wystąpienia demencji, w tym choroby Alzheimera, zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), mieć działanie przeciwnowotworowe, wpływać na przebieg astmy. Warto zaznaczyć, że soki z owoców cytrusowych (sok pomarańczowy) są jednymi z częściej ocenianych pod względem ich wpływu na zdrowie. Wraz z sokami dostarczane są związki bioaktywne obecne w warzywach i owocach, co nabiera szczególnego znaczenia dla osób, które z różnych przyczyn nie spożywają wystarczającej ilości owoców i warzyw.

Autor: Dariusz Włodarek Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa

Źródło: Materiały prasowe IŻŻ, III Narodowy Kongres Żywieniowy

Autor: Instytut Żywności i Żywienia

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.