Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Żywność w świecie plastikowych folii

Kategoria: Opakowania

Konsumenci mają wiele oczekiwań wobec opakowań żywności. Chcą, aby opakowanie było przystosowane do obróbki w kuchenkach mikrofalowych, tak aby móc podgrzać posiłki w bardzo krótkim czasie, opakowanie ma być również atrakcyjne wizualnie, dobrze prezentować zawartość, pomagać zwiększyć trwałość produktu, a także utrzymać intensywność smaku przez długi czas. Ponadto powinno być lekkie i łatwe w użytkowaniu. Wymagania konsumentów wciąż rosną w stosunku do wyglądu, użytkowości, barierowości, zdolności konserwujących zawartość opakowania, ale także konsumenci coraz częściej zwracają uwage na to czy opakowanie zostało wyprodukowane w sposób ekologiczny. Nie dotyczy to tylko elastycznych opakowań żywnosci, lecz również worków, torebek, reklamówek, folii kurczliwych i typu stretch oraz innych. Wyzwanie postawione przed producentami opakowań są niemałe, jednak jak przewidują analitycey, opłacalne. Szacuje się, że sprzedaż folii opakowaniowych do 2024 roku osiągnie poziom ok. 250 mld dolarów.

Instytut Badań Rynkowych Ceresana już po raz drugi przeanalizował światowy rynek folii plastikowych wszelkiego rodzaju. Badania skoncentrowały się na foliach elastycznych, ale dotyczyły również innych form. Objęły one m.in. opakowania artykułów spożywczych oraz opakowania produktów nieżywnościowych jak tekstylia, przybory biurowe i przemysłowe. Poza rynkiem opakowań, folie odgrywają też znaczącą rolę w innych segmentach rynku. Przykładem mogą być folie rolnicze, folie budowlane, folie izolacyjne, czy inne folie przemysłowe. Badanie nie objęło elementów wykorzystywanych do produkcji opakowań sztywnych np. pudełek, czy kartonów.

Trendy napędzające rynek opakowań

Od kiedy systemy druku cyfrowego przestały wymagać posiadania skomplikowanych płyt drukarskich i systemy nadruku są coraz bardziej efektywne i dostępne, pojawiają się zupełnie nowe możliwości projektowania opakowań, pozwalające na dopasowanie cech opakowań do konkretnych produktów. Folie są świetnym podłożem do druku cyfrowego, jednak muszą spełniać coraz wyższe wymogi, przede wwszystkim szybkości oraz łatwości, a także wysokiej jakości otrzymanych wydruków.

Wzrost zapotrzebowania na zaawansowane opakowania widać szczególnie na rynku produktów farmaceutycznych i świeżych artykułów spożywczych. Przykładem rozwiązań są tak zwane opakowania MAP (Pakowanie w zmodyfikowanej atmosferze), które powinno znacząco opóźniać psucie się produktu i przedłużyć termin jego trwałości poprzez zastosowanie sztucznie wytworzonej atmosfery o odpowiednim składzie gazów. Kolejnym przykładem innowacyjnych opakowań są opakowania żywności wygodnej, pozwalające na szybkie i czyste przygotowanie dań gotowych do łatwego podania. Do grupy tej zaliczyć należy opakowania dostosowane do kuchenek mikrofalowych, stojące torebki lub pojedynczo pakowane porcje, zapewniające lepsze dozowanie porcji i ich trwałość.

Od kiedy wśród konsumentów wzrosło zainteresowanie żywnością organiczną i aspektami ekologicznymi żywności, zaobserwowano również wzrost zapotrzebowania na opakowania uznawane za ekologiczne. Stanowi to duży potencjał dla opakowań jednorazowych i wykorzystania bio-plastików.  Eksperci Ceresana przewidują, że w Europie popyt na opakowania na bazie bio-plastików w najbliższych latach, będzie wzrastał o ponad 15% rocznie. Spodziewać się można również wzrostu zapotrzebowania na opakowania z tworzyw odzyskanych w recyklingu.

BOPET i BOPP wciąż na topie

Folie PET z orientacją dwukierunkową (folie BOPET) charakteryzują się wysoką przejrzystością i wytrzymałością na rozciąganie, mogą z niej być wykonane materiały bardzo cienkie i lekkie. BOPET odgrywa szczególnie dużą rolę w projektach redukowania grubości i wagi opakowań. BOPET pomaga także zwiększyć trwałość łatwopsujących się produktów spożywczych dzięki jego właściwościom barierowym. Stosowany jest na przykład do opakowań zapewniających barierowość dla aromatów. Folie cienkowarstwowe BOPET o grubości od 8 do 50 μm są używane głównie do pakowania produktów FMCG, natomiast grubsze folie do ok. 350 μm stosowane są raczej do artykułów biurowych lub elektronicznych.

Folie polipropylenowe z orientacją dwukierunkową (folie BOPP) wykorzystywane są głównie do pakowania środków spożywczych. Jednakże folie BOPP nie są łatwe do uszczelniania - zgrzewania termicznego. Ponieważ jest to podstawowe wymaganie dotyczące folii opakowaniowych, BOPP zwykle powlekany jest powłoką z polimeru termozgrzewalnego, takiego jak "co-extrudowany" kopolimer PP. Kopolimery do uszczelnień cieplnych muszą wykazywać wysoki połysk i przezroczystość. Powlekanie lub współwytłaczanie zwiększa właściwości barierowe folii BOPP, zmniejszając jej przepuszczalność dla gazów. Łącznymi polimerami barierowymi są alkohol etylowy winylu, chlorek poliwinylidenu i poliamid. Folie BOPP nadające się do zgrzewania  można stosować do pakowania artykułów spożywczych, pieczywa, produktów przekąskowych, makaronu, suszonych owoców, produktów ziemniaczanych, wyrobów biurowych, wyrobów tekstylnych, kosmetyków i wyrobów medycznych. Analitycy Ceresany spodziewają się wzrostu średnio o 4,0% rocznie w nadchodzących ośmiu latach dla folii BOPP.

Złożoność czynników wpływających na strukturę rynku.

Poza trendami na rynku opakowań produktów FMCG, również wiele innych czynników wpływa na zapotrzebowanie na folie z tworzyw sztucznych na poszczególnych rynkach krajowych. Dla przykładu, wiele krajów próbuje ograniczyć zapotrzebowanie na jednorazowe torby. Zapotrzebowanie na opakowania wtórne i transportowe, takie jak folie termokurczliwe i folie stretch, zależy w dużej mierze od rozwoju makroekonomicznego i klimatu konsumenckiego danego kraju. W niektórych krajach wysiłki na rzecz intensyfikacji rolnictwa napędzają wykorzystanie folii rolniczych. 

Wnioski.

Opakowania często stają się równie ważne dla konsumentów jak ich zawartość i nic nie wskazuje na to żeby miało to się zmienić. Są one integralnym elementem rynku żywności i innych produktów FMCG, więc muszą być uwzględnione w polityce zrównoważonego eko-rozwoju i ochrony środowiska.

Źródła:

Foodexecutive.com

Wybierz obszar: Opakowania

Autor: FoodFakty

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.