Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

2018 gorszym rokiem dla europejskiej wołowiny?

Kategoria: Biznes

Odwrócenie zeszłorocznych trendów

Po 2017 r., w którym produkcja wołowiny w Unii Europejskiej wzrosła o 0,1%, eksport wzrósł o 9,1%, import spadł o 6,2%, a konsumpcja wołowiny spadła o 0,7%, w 2018 r. trendy mogą się odwrócić. Produkcja wołowiny w pierwszym kwartale 2018 r. wzrosła o 2% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wzrost produkcji różnił się geograficznie – produkcja w krajach UE15 wzrosła o 1,7%, zaś w UE13 o 4,8%. Rozwój produkcji w Polsce był jednym z głównych powodów tak wysokiego wyniku w krajach „nowej Unii”. Według prognoz Komisji Europejskiej (Short-term outlook for EU agricultural markets — Summer 2018)  produkcja wołowiny w Unii Europejskiej w 2018 r. wzrośnie o 0,5% do 891 tys. ton, ale zmniejszy się w przeciągu roku w Niemczech, Belgii, Holandii oraz Rumunii. Konsumpcja wołowiny w 2018 r. w krajach UE15 ma pozostać na podobnym poziomie, podczas gdy w krajach UE13 ma wzrosnąć o 3% w porównaniu do 2017 r.

Brazylia na czele

W pierwszym kwartale 2018 r. główni producenci wołowiny na świecie również zwiększyli swój eksport. Najlepszy wynik osiągnęła Brazylia, zwiększając go o 25%, głównie poprzez zwiększenie wywozu do Chin, Hong Kongu, Egiptu oraz EU. Pozostali producenci, tacy jak Stany Zjednoczone, Argentyna, Nowa Zelandia i Paragwaj również zwiększyli eksport na te rynki, co zmniejsza globalny popyt na europejską wołowinę. Jest to jeden z czynników, na podstawie których zakłada się, że eksport z UE w całym 2018 r. zmniejszy się o 6%.

Niższy eksport i wyższy import do UE

Podczas gdy eksport spada, import wołowiny do UE rośnie. Podczas pierwszych czterech miesięcy import wołowiny do UE wzrósł aż o 20% r/r. Wzrost ten może wynikać po części z nowego systemu zarządzania kontyngentem, w wyniku którego wykazywany import jest dużo większy w każdym pierwszym miesiącu kolejnego kwartału. Spodziewany wzrost importu wołowiny w 2018 r. wynosi 8% r/r. Głównym beneficjentem będą kraje z Ameryki Południowej, które będą odpowiadać za 75% całego importu wołowiny. Liderem wzrostu jest Argentyna, która zwiększyła swój eksport wyrażony wolumenowo do UE w pierwszym kwartale aż o  40% oraz Brazylia, której eksport do UE wzrósł o jedną trzecią (r/r). Dla porównania, eksport z Urugwaju do UE wzrósł tylko o 2% w analogicznym okresie.

Stabilne ceny

Ceny wołowiny w UE pozostają stabilne. Ceny cieląt na początku lipca spadły o 2,5% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Największą stabilnością charakteryzują się ceny jałówek, które od początku roku są na poziomie zbliżonym do 3,9€ za kg, podobnie do średniej wieloletniej. Ceny krów od drugiego kwartału 2017 r. są dosyć stabilne, oscylując między 2,9€ a 3,05€ za kilogram.

Wybierz temat: Przemysł mięsny

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Łukasz Czech
Ekspert rynków rolnych
Rynek mięsa i jaj

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

  • 12.07.2018

    Dobry początek roku dla producentów drobiu i jaj

    Pierwsza połowa 2018 roku była dosyć dobra dla większości producentów drobiu i jaj w Polsce. Eksport mięsa drobiowego z Polski w pierwszych czterech miesiącach 2018 r. wzrósł o 21% w ujęciu wolumenowym oraz o 14% w ujęciu wartościowym w porównaniu r/r. Natomiast eksport jaj z Polski wzrósł w pierwszych czterech miesiącach 2018 r o 99% w ujęciu wartościowym oraz o 59% w ujęciu wolumenowym.

    Czytaj więcej
  • 26.06.2018

    Polska zajmuje miejsce Brazylii w eksporcie drobiu

    W pierwszych czterech miesiącach 2018 r. import drobiu ogółem do UE spadł o 9,2% (r/r). Największa różnica miała miejsce w przypadku Brazylii, której eksport do UE zmniejszył się o 42,9%. Zmiany w imporcie z Brazylii istotnie wpłynęły na wyniki handlu drobiem z Polski – zwiększyliśmy eksport do tych krajów, dla których Brazylia była ważnym dostawcą drobiu.

    Czytaj więcej
  • 11.06.2018

    Polski przemysł drobiarski wciąż się rozwija

    W 2017 r. przychody w przedsiębiorstwach zajmujących się przetwórstwem drobiu wzrosły czwarty rok z rzędu. Złożyła się na to zwiększona produkcja, eksport i konsumpcja mięsa drobiowego. Wzrost przychodów szedł w parze z utrzymującą się rentownością – w 2017 r. 87,9% firm z sektora było rentownych, co było zbliżone do średniej z ostatnich 5 lat, która wyniosła 87,1%.

    Czytaj więcej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.