Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Branża mleczarska: wyższe koszty, wzrost inwestycji

Kategoria: Biznes

W 2017 r. koszty wyższe niż przychody

Większa ilość przerobionego mleka oraz wyższy niż przed rokiem poziom cen zbytu produktów mleczarskich wpłynęły na zdecydowany wzrost przychodów firm zajmujących się przetwórstwem mleka. Warto jednak zauważyć, że koszty działalności zwiększyły się w większym stopniu niż przychody.

Wzrost przychodów

Według danych Pont-Info, w 2017 r. przychody firm branży mleczarskiej, zatrudniających co najmniej 10 osób, zwiększyły się o 21,5% do rekordowego poziomu 34,1 mld zł. Przychody firm zajmujących się przetwórstwem mleka zwiększyły się w większym stopniu niż przychody firm zajmujących się produkcją artykułów spożywczych ogółem, co w konsekwencji spowodowało wzrost udziału tego sektora w przychodach branży spożywczej z 13,8  do 15,5%. Wzrost przychodów branży mleczarskiej wynikał przed wszystkim z wyższych cen uzyskiwanych za większość produktów. Ceny zbytu masła były o 52% wyższe niż w 2016 r. Przeciętne ceny serów Edam i Gouda zwiększyły się po 20%, w OMP wzrosły o 2%. Kolejnym czynnikiem, oddziaływującym na wzrost przychodów branży, był  zwiększony przerób mleka - w 2017 r. do skupu trafiło o 4,7% więcej mleka niż przed rokiem.

Spadek rentowności

Koszty działalności branży wzrosły w większym stopniu niż przychody, bo o 21,6% do 33,3 mld zł, co w znaczącym stopniu wynikało z wyższych cen płaconych producentom za mleko - średnia cena skupu mleka była o 25,1% wyższa niż w 2016 r. W konsekwencji wyższej dynamiki wzrostu kosztów niż przychodów, wskaźniki rentowności  mleczarni uległy nieznacznej obniżce. Stopa zysku brutto spadła  z 2,38% w 2016 r. do 2,32% w 2017 r., a na poziomie netto obniżyła się  z 1,94 do 1,84%. Na spadek rentowności wpłynęła przede wszystkim druga połowa roku, gdyż w I p. 2017 r. wskaźnik zysku netto wyniósł 3,05%, co było związane ze spadkiem cen zbytu większości produktów mleczarskich w IV kw. 2017 r. przy wzrastających cenach płaconych rolnikom za mleko.

Rekordowe inwestycje w branży mleczarskiej

Stosunkowo dobra koniunktura w mleczarstwie przełożyła się na zdecydowany, bo ponad 20-proc.  wzrost inwestycji, do rekordowego poziomu 1,05 mld zł. Przedsiębiorstwa inwestowały przede wszystkim w zakup maszyn i urządzeń technicznych - nakłady na ten cel stanowiły 66% wartości inwestycji ogółem -a ich wartość w 2017 r. zwiększyła się o 19%. Nakłady na budynki i budowle wzrosły o 24% do 267 mln zł. Warto też zauważyć, że inwestycje w środki transportu zwiększyły się o 49% do 58 mln zł. Chociaż działalność inwestycyjna była przede wszystkim domeną wielkich zakładów (zatrudniających co najmniej 250 os.) – 77% wartości inwestycji – to warto zwrócić uwagę, że w jednostkach mniejszych (9-249 os.) nakłady inwestycyjne wzrosły aż o 55% do 242 mln zł.

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Ekspert rynków rolnych
Rynek mleka

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.