Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rumuński rynek mleka

Kategoria: Biznes

Tylko niewielka część produkcji trafia do skupu

W ostatnich dwóch latach Rumunia była jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek w Unii Europejskiej. Według danych National Institute of Statistics (INS) w 2017 r. w Rumunii produkt krajowy brutto (PKB) w ujęciu realnym zwiększył się o 7,0%, a głównym motorem wzrostu była konsumpcja prywatna. Wydatki gospodarstw domowych zwiększyły się o 10,7%, co było związane ze wzrostem wynagrodzeń oraz obniżką podatków.

Dobra koniunktura gospodarcza miała również pozytywny wpływ na popyt na produkty mleczarskie, dlatego warto przyjrzeć się jak wygląda rumuński rynek mleka.  Wg Eurostat w 2017 r. do skupu trafiło 1,03 mln t mleka czyli o 7,9% więcej niż przed rokiem. Co jednak istotne, produkcja mleka w tym kraju jest zdecydowanie większa, w 2016 r. wyniosła 3,9 mln t co oznacza, że do mleczarni trafiło zaledwie 24% wyprodukowanego w tym okresie mleka. Dla porównania średnio w UE-28 udział skupu w produkcji wyniósł 94%. Oznacza to, że w Rumunii zdecydowana część mleka spożywana lub przetwarzana jest bezpośrednio w gospodarstwach domowych.

Poziom konsumpcji w Rumunii wyższy niż w Polsce

Warto jednak zauważyć, że w 2016 r. bilansowe spożycia mleka i pozostałych produktów mleczarskich (bez masła) wyniosło 246 kg/mieszkańca (dane INS) czyli więcej niż przeciętnie w przeliczeniu na jednego mieszkańca w Polsce. W związku z tym krajowa produkcja w pełni nie zaspakaja potrzeb wewnętrznego rynku, wskaźnik samowystarczalności kształtował się na poziomie 81%. W konsekwencji konieczny jest import produktów. Według danych Eurostat w pierwszych jedenastu miesiącach 2017 r. wartość importu produktów mleczarskich do Rumunii wyniosła 400 mln EUR i była o 27% wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Najważniejszą pozycję w imporcie stanowiły sery i twarogi, których wartość zakupów stanowiła blisko 50% wartości importu ogółem.

Polska ważnym dostawcą

Polska jest obok Niemiec i Węgier,  jednym z głównych dostawców produktów mleczarskich na rynek rumuński. W analizowanym okresie wartość sprzedaży produktów mleczarskich z Polski do Rumunii zwiększyła się o 29,6% do 73,7 mln EUR, co stanowiło 18% wartości importu ogółem. Pod względem wartości największy udział w imporcie miały sery i twarogi (39%) oraz masło i pozostałe tłuszcze mleczne (30%). Biorąc pod uwagę wzrost dochodów społeczeństwa, a w konsekwencji zmiany w strukturze spożycia produktów mleczarskich (wzrost znaczenia produktów bardziej przetworzonych) oraz wzrost udziału w spożyciu produktów rynkowych, rynek rumuński może być perspektywiczny.

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Ekspert rynków rolnych
Rynek mleka

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.