Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Jakiś czas temu Coca-Cola poinformowała, że chce do 2030 roku zbierać i poddawać recyklingowi każdą butelkę lub puszkę, która trafi do sprzedaży. Przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu wykorzystania pierwotnych materiałów opakowaniowych i zastosowaniu wyłącznie materiałów opakowaniowych w 100% nadających się do recyklingu.
Wg organizacji Break Free From Plastic Coca-Cola jest na pierwszym miejscu na świecie pod względem zaśmiecania plastikiem. Na kolejnych znalazły się koncerny PepsiCo, Nestlé i Unilever.
Papierowa butelka Coca-Coli w fazie testów na rynku węgierskim
Projekt papierowej butelki - współtworzony w Brukseli przez zespół badawczo-rozwojowy Coca-Coli i duński start-up Paboco, wspierany przez firmy ALPLA i BillerudKorsnäs we współpracy z Carlsberg, L'Oréal i The Absolut Company - przechodzi do fazy testowania konsumenckiego w celu zmierzenia wydajności opakowania i reakcji kupującego na ten format. Coca-Cola i Paboco zaprezentowały zeszłej jesieni prototyp pierwszej generacji, który składa się z zewnętrznej warstwy papierowej połączoną z nadającą się do recyklingu plastikową warstwą wewnętrzną i nakrętką.
Nowe opakowanie będzie niebawem testowane na rynku węgierskim. Coca-Cola ma tam sprzedawać napoje roślinne z linii AdeZ w butelkach reklamowanych jako papierowe. Coca-Cola zapewnia, że z czasem zostaną tak udoskonalone, żeby nadawały się do recyklingu jak papier, jednak dzisiaj jest to ciągle papier z plastikową nakrętką i wyściółką z tworzywa sztucznego. Do testów na Węgrzech butelka ma trafić latem.
Seria 2000 butelek napoju roślinnego AdeZ będzie oferowana w pionierskim opakowaniu za pośrednictwem sklepu internetowego Kifli.hu.
Technologia papierowej butelki
Jej wnętrze zrobione jest z rPET, czyli plastiku odzyskanego z recyklingu. Coca-Cola już zapowiadała, że zwiększy udział tego materiału w swoich produktach w nadchodzących latach.
Technologia opracowana przez Paboco ma na celu tworzenie butelek w 100% nadających się do recyklingu, wykonanych z drewna pozyskiwanego w sposób zrównoważony, z barierą z materiału pochodzenia biologicznego, odporną na płyny, CO2 i tlen oraz nadającą się do napojów, kosmetyków i innych płynnych towarów. Ostatecznym celem jest butelka, którą można poddać recyklingowi jako papier.
Innowacja wspiera cel ekologicznych opakowań The Coca-Cola Company World Without Waste, polegający na zbieraniu i recyklingu butelek lub puszek dla każdej sprzedanej butelki do 2030 r., przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu wykorzystania pierwotnych materiałów opakowaniowych i wykorzystaniu wyłącznie materiałów opakowaniowych w 100% nadających się do recyklingu. Osiągnięcie tej wizji wymaga inwestycji w innowacje i współpracy z partnerami w celu napędzania zbiórki, recyklingu i zrównoważonego projektowania.
Stijn Franssen, kierownik ds. innowacji w dziedzinie badań i rozwoju opakowań w Coca‑Cola Europe, podkreśla, że przełomowa technologia wciąż się rozwija. Zespół Franssena przeprowadził szeroko zakrojone testy laboratoryjne, aby ocenić, jak zachowuje się, utrzymuje i chroni zawartość prototypowa papierowa butelka.
Źródło: Coca Cola
Przeczytaj także
Idea papierowej butelki Coca-Coli stanowi element szerszej strategii marki, która w 2018 r. ogłosiła globalną inicjatywę pod nazwą „Świat Bez Odpadów” (ang. World Without Waste). Wśród licznych założeń kampanii, Coca-Cola zadeklarowała m.in., że do 2030 r. co najmniej 50% składu wykorzystywanych przez nią opakowań stanowić będą surowce wtórne.
Koncern Diageo ma zamiar wprowadzić na rynek na początku 2021 r. swoją markę whiskey Johnnie Walker w butelce w 100% wykonanej z papieru. Inne firmy, jak PepsiCo i Unilever, również od przyszłego roku swoje produkty będą oferować w butelkach wykonanych z papieru, jednak nie podają jeszcze, które to będą marki.
Frugal Bottle – to nowa butelka wykonana w 94% z przetworzonego kartonu; jest pięć razy lżejsza od szklanej i już niedługo rozlane do niej alkohole pojawią się na półkach sklepowych w Wielkiej Brytanii, Danii i w Holandii.