Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Cukier może zaburzać rozwój mózgu

Kategoria: Składniki Żywności

Zagrożenie dla najmłodszych

Cukier jest w naszym otoczeniu wszechobecny. Znaleźć można go w niemal każdym produkcie na sklepowej półce, a w szczególności w produktach przeznaczonych dla dzieci. To właśnie najmłodsi spożywają cukier w największych ilościach, choć powszechnie wiadomo, że może on przyczyniać się do rozwoju licznych schorzeń, takich jak otyłość, choroby serca czy zaburzenia kognitywne. Najnowsze doniesienia wskazują, że do tej niechlubnej listy dołączyć można kolejny punkt – negatywny wpływ na rozwój mózgu, a konkretnie regionu hipokampu, który związany jest z uczeniem się i pamięcią. Badania na modelu zwierzęcym, przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Georgii oraz Uniwersytetu Południowej Kalifornii w USA, wykazały, że codzienna konsumpcja słodzonych napojów w młodości zaburza funkcje poznawcze w wieku dorosłym.

Wpływ na hipokamp

Naukowcy postanowili zbadać wpływ cukru na hipokamp z uwagi na rolę, jaką rejon ten odgrywa w wielu różnych procesach kognitywnych oraz fakt, że w okresie młodzieńczym znajduje się on jeszcze w fazie rozwoju. W ramach doświadczenia młode szczury karmione były standardową paszą z dodatkiem 11% roztworu cukru, co odpowiada składowi dostępnych komercyjnie napojów słodzonych. Następnie zwierzęta poddawano testom behawioralnym w celu sprawdzenia ich pamięci epizodycznej, w której powstawanie zaangażowany jest hipokamp.

Problemy z pamięcią

„Stwierdziliśmy, że szczury, które spożywały cukrowy «napój» we wczesnym okresie życia nie potrafiły rozpoznać czy obiekt doświadczalny, z którym miały styczność, był w danym kontekście czymś nowym. Natomiast zwierzęta nie otrzymujące dodatkowego cukru radziły sobie z tym zadaniem bez problemu”, mówi dr Emily Noble, adiunkt na Uniwersytecie Georgii i główna autorka badania. „Konsumpcja cukru w młodości wydaje się wpływać negatywnie właśnie na procesy uczenia się i zapamiętywania zależne od hipokampu”, wyjaśnia badaczka. Dodatkowe analizy wykazały, że wysokie spożycie cukru wpłynęło na mikroorganizmy jelitowe i doprowadziło do zwiększenia ilości bakterii z rodzaju Parabacteroides.

Rola mikrobioty jelitowej

Naukowcy postanowili więc przyjrzeć się bliżej zmianom w kompozycji mikrobioty i sprawdzić czy mają one związek z obserwowanymi zaburzeniami uczenia się i pamięci. W tym celu eksperymentalnie podniesiono u szczurów poziom Parabecteroides, jednak tym razem bez dodawania do ich diety cukru. Okazało się, że zwierzęta miały problem z rozwiązywaniem testów pamięciowych, zarówno zależnych, jak i niezależnych od hipokampu. Oznacza to, że negatywny wpływ cukru może być powiązany z modyfikacją mikrobioty. Jak mówi dr Noble, przyszłe badania powinny skupić się na wzajemnej komunikacji pomiędzy jelitem a mózgiem. „Poznanie mechanizmów, poprzez które bakterie obecne w przewodzie pokarmowym wpływają na mózg, pozwoli nam lepiej zrozumieć jakich warunków potrzebuje ten kluczowy organ do prawidłowego rozwoju”.

Źródła:

  1. https://www.nature.com/articles/s41398-021-01309-7
  2. https://www.fcs.uga.edu/news/story/why-sugar-is-not-so-nice-for-your-childs-brain-development

Wybierz obszar: Badania żywności Dieta i zdrowie Dodatki i składniki

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn