Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Dlaczego konsumenci wybierają / lub nie roślinne alternatywy mięsa?

Kategoria: Składniki Żywności

Roślinne alternatywy mięsa wciąż zyskują na popularności. Na półkach sklepowych konsumenci mogą znaleźć coraz więcej roślinnych zamienników, w dużej mierze to zasługa postępom w technologii żywności, które pomagają roślinnemu „mięsu” uzyskać smak, konsystencję i wygląd podobny do mięsa zwierzęcego.

Szwajcarscy naukowcy w opublikowanym niedawno w Food and Quality Preference badaniu dowodzą, że powodem dla którego konsumenci częściej wybierają alternatywy mięsa, jest wspieranie zdrowia, a nie chęć ochrony środowiska.

Przebieg badań

Na potrzeby badania naukowcy przeprowadzili ankietę internetową wśród 441 mężczyzn i kobiet z niemieckojęzycznego regionu Szwajcarii, aby ocenić stosunek uczestników do substytutów mięsa i ich zamiaru regularnego ich spożywania w przyszłości. Pytano ich też m.in. o to, jak bardzo dbają o swoje zdrowie i czy uważają, że ludzkość zmierza do ekologicznego kryzysu.

Ocenili oni przyjazność dla środowiska, zdrowotność i naturalność 20 pokarmów bogatych w białko, w tym mięsa, ryb, serów i zróżnicowanego zestawu substytutów mięsa. Badanie miało również na celu określenie, na ile subiektywne oceny konsumentów odpowiadają obiektywnym ocenom opartym na ocenach cyklu życia i profilowaniu składników odżywczych.

Badacze wykorzystali Teorię Planowanego Zachowania (TPB) do zbadania statystycznych zależności między odpowiedziami. TPB jest uznanym modelem zachowania używanym do przewidywania intencji danej osoby do zaangażowania się w zachowanie w określonym czasie i miejscu, a wcześniej był używany do przewidywania zachowań zdrowotnych, takich jak palenie, picie, korzystanie z usług zdrowotnych i inne. W niniejszym badaniu TPB poszerzono o trzy czynniki: dobrostan zwierząt, kwestie środowiskowe i zdrowotne.

Do jakich wniosków doprowadziły badania?

Wyniki pokazują, że większość uczestników nie zakładała, że substytuty mięsa są automatycznie zdrowsze i bardziej przyjazne dla środowiska tylko dlatego, że nie zawierają mięsa. Uczestnicy nie ocenili produktów substytutów mięsa jako bardziej przyjaznych dla środowiska niż mięso ani nie uznali ich za zdrowszą opcję. W porównaniu do tradycyjnych produktów spożywczych, takich jak mięso, ryby i ser, substytuty mięsa zostały również ocenione jako mniej naturalne. Ponadto stwierdzono silne korelacje między postrzeganiem przez uczestników przyjazności dla środowiska, naturalności i zdrowia, chociaż obiektywne oceny tych atrybutów nie były ze sobą skorelowane.

Wyniki badań pokazały, że uczestnicy, którzy wykazywali większą troskę o środowisko, nie byli bardziej skłonni do kupowania ani spożywania alternatywnych produktów mięsnych. Jednak względy zdrowotne znacząco wpłynęły na zamiar spożywania alternatyw mięsnych.

Obawy o dobrostan zwierząt również wpłynęły na zamiar spożywania alternatywnych produktów mięsnych. Na przykład ludzie, którzy negatywnie oceniali hodowlę przemysłową, mieli średnio bardziej pozytywny stosunek do roślinnych substytutów mięsa. Taka postawa pozytywnie wpływa na zamiar wykorzystania w przyszłości alternatyw dla mięsa.

Zrozumienie, dlaczego konsumenci jedzą lub nie jedzą roślinne alternatywny produktów mięsnych, jest kluczem do dalszego sukcesu tego segmentu

Próbując skłonić konsumentów do bardziej zrównoważonej i zdrowej diety, produkty zastępujące mięso zalały rynek. Konsumenci są jednak konserwatywni wobec nowych produktów spożywczych i technologii, które mają zastąpić tradycyjne. Dlatego ważne jest, aby ocenić, czy konsumenci widzą korzyści płynące ze spożywania tych nowych produktów w porównaniu z tradycyjnymi produktami mięsnymi, które mają zastąpić.

Zrozumienie, dlaczego konsumenci jedzą lub nie jedzą roślinne alternatywny produktów mięsnych, jest kluczem do dalszego sukcesu tego segmentu, który w ciągu ostatnich trzech lat prawie trzykrotnie przewyższył sprzedaż mięsa przy 74% wzroście sprzedaży. W 2021 r. kategoria mięsa roślinnego osiągnęła sprzedaż na poziomie 1,4 mld USD.

Źródło: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0950329321003682

Wybierz temat: Badania żywności Dieta i zdrowie Dodatki i składniki Plant-based

Autor: Katarzyna Oleksy

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.