Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Drugie życie żywności – o sztuce odzyskiwania wartości - Dodatkowy projekt podczas FoodFakty Summit food4tomorrow

Kategoria: Procesy i Technologie

UWAGA - Szukamy najlepszej nazwy dla produktu spożywczego powstałego z cennych produktów ubocznych – surowców, które dzięki wiedzy, technologii i kreatywności otrzymały nowe zastosowanie i nową wartość.

Już podczas FoodFakty Summit Żywność Jutra - food4tomorrow (5-6 listopada, Łódź) – największego w Polsce spotkania liderów przemysłu spożywczego, nauki i administracji – zapraszamy do twórczego zaangażowania w formule konkursu z poważnym przesłaniem.

DLACZEGO?

Drugie życie żywności – o sztuce odzyskiwania wartości

Każdego dnia w zakładach przetwórstwa spożywczego powstają tony niewykorzystanych  surowców - to różne pozostałości powstające podczas tłoczenia, warzenia, fermentacji czy krojenia. Są to produkty uboczne, które jednak często zawierają cenne składniki np. błonnik, białko, naturalne barwniki, antyoksydanty, a więc wszystko to, co w świecie zrównoważonego rozwoju nie powinno się zmarnować.

To właśnie one stają się dziś bohaterami nowego trendu w branży spożywczej – kierunku, który łączy naukę, technologię i odpowiedzialność. Dzięki niemu, to te produkty uboczne zyskują drugie życie – w postaci przekąsek, napojów, dodatków funkcjonalnych, a nawet opakowań biodegradowalnych.

Od przetwórni do innowacji

W branży żywnościowej przez dekady dominowało podejście: redukuj straty. Dziś idziemy krok dalej – wykorzystaj potencjał strumieni po produkcji.
Wytłoki owocowe z produkcji soków mogą stać się bazą do naturalnych batoników, młóto z browaru – mąką bogatą w białko, a pozostałości po tłoczeniu olejów – źródłem cennych składników bioaktywnych. To nie fikcja, lecz kierunek, w którym podąża coraz więcej firm i zespołów badawczych w Polsce i na świecie.

Dzięki nowym metodom suszenia, ekstrakcji i mikronizacji, te pozostałości zyskują status pełnowartościowych składników. Wymaga to jednak wiedzy, odwagi technologicznej i precyzyjnego nadzoru bezpieczeństwa żywności. W końcu mówimy o żywności, która choć pochodzi z procesu produkcyjnego musi spełniać te same rygorystyczne standardy, co każdy inny produkt na rynku.

Zrównoważony smak przyszłości

Według danych FAO, co roku marnuje się ponad jedna trzecia żywności wytwarzanej na świecie. To nie tylko problem etyczny, ale i środowiskowy, oznacza bowiem marnotrawstwo wody, energii i ziemi uprawnej, dlatego coraz większe znaczenie ma pełne wykorzystanie surowców w duchu gospodarki o obiegu zamkniętym.

Innowacyjne firmy i start-upy spożywcze dostrzegły, że w produkcji żywności nic nie jest „odpadem” to jedynie niewykorzystany zasób. Zamiast tworzyć produkty od zera, tworzą z tego, co już istnieje.
Efekt? Produkty, które nie tylko smakują, ale też opowiadają historię o mądrym gospodarowaniu zasobami.

A teraz – Twoja kolej - Konkurs: Nadaj nazwę produktowi zawierającemu produkty uboczne, które zyskały drugie życie!

Podczas tegorocznego FoodFakty Summit Żywność Jutra - food4tomorrow (5-6 listopada, Łódź) zaprosimy uczestników do wyjątkowego wyzwania.
Chcemy, aby uczestnicy FoodFakty Summit spróbowali nadać nazwę produktowi stworzonemu z tak właśnie wykorzystanych surowców – z pozostałości, które otrzymały drugą szansę.

Na FoodFakty Summit Żywność Jutra - food4tomorrow każdy będzie mógł również wziąć udział w dedykowanych sesjach eksperckich poświęconym tej tematyce.

Czego szukamy?

Pomysłu, który:

  • odda ideę pełnego wykorzystania zasobów i nowoczesnego podejścia do produkcji żywności,
  • będzie atrakcyjny i zapadający w pamięć,
  • mógłby znaleźć się na prawdziwej etykiecie rynkowego produktu.

Jak będzie przebiegać wyzwanie ? - Zasady konkursu

  1. Konkurs dla uczestników Summit jest już uruchomiony w aplikacji wydarzenie i trwać będzie do pierwszego dnia FoodFakty Summit Żywność Jutra - food4tomorrow  do godziny 15:00. 
  2. Uczestnicy mogą zgłaszać swoje propozycje krótkich, oryginalnych nazw – po polsku lub angielsku, z krótkim uzasadnieniem.
  3. Analizę zgłoszonych propozycji udostępnimy uczestnikom po zakończeniu konkursu, a z pośród wszystkich uczestników konkursu rozlosujemy nagrody.
  4. Losowanie nagród za uczestnictwo w ankiecie przeprowadzimy przed koncertem Akademickiego Chóru Politechniki Łódzkiej pod dyrekcją Pana Kamila Chałupnika w pierwszym dniu wydarzenia o godzinie 18:00. 
  5. Z puli do losowania nagród usuniemy wpisy przypadkowe, nie na temat.

Nagrody

Na 3 uczestników konkursu czekają nagrody:

Nagroda specjalna ufundowana przez


W postaci 1 bezpłatnej wejściówki na konferencję w Londynie 28-29 stycznia 2026. Partnerem konferencji są FoodFakty. (Osoby niemogące skorzystać z tej nagrody mogą wymienić na nagrodę ufundowaną przez FoodFakty.)

Nagrody ufundowane przez FoodFakty – 2 wejściówki na dowolne wydarzenie FoodFakty w 2026 roku (nagrody nie można przekazywać innej osobie lub odsprzedawać ). 

 

Zapraszamy serdecznie do udziału w FoodFakty Summit Żywność Jutra - food4tomorrow i wzięcia udziału w konkursie!

Autor:FoodFakty Portal
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Dieta i zdrowie Dodatki i składniki Eko Food Fraud Inspekcje Państwowe Kongresy i Targi Mikrobiologia żywności Owoce i warzywa Plant-based Procesy i Technologie

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać w  Polityce Prywatności.