Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Jaka jest różnica między datą „należy spożyć do” a „najlepiej spożyć przed” na etykietach mojej żywności? Czy istnieją zasady higieny żywności, których powinienem przestrzegać w domu, aby moja rodzina była bezpieczna? Czy powinienem martwić się dodatkami do żywności? Oto niektóre z pytań zadawanych przez europejskich konsumentów, na które odpowiada kampania #EUChooseSafeFood, tłumacząc naukę stojącą za bezpieczeństwem żywności w UE. W oparciu o udaną pierwszą fazę rozpoczęto drugi rok kampanii, która obejmuje szereg nowych tematów.
Pomaganie konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących codziennych wyborów żywieniowych jest celem kampanii #EUChooseSafeFood. Kampania obejmująca całą UE oferuje konsumentom praktyczne i przystępne informacje do wykorzystania przy zakupie i konsumpcji żywności – od pomocy w czytaniu etykiet i zrozumieniu dodatków po porady dotyczące przygotowywania i przechowywania żywności. Rozpoczęty 16 maja drugi rok kampanii opiera się na pierwszym, rozszerzając zakres tematów, o których konsumenci mogą się dowiedzieć, o zdrowie roślin, nową żywność i suplementy diety.
Dyrektor wykonawczy EFSA, Bernhard Url, z zadowoleniem przyjął rozpoczęcie kampanii: „Konsumenci w UE mogą być całkowicie pewni, że żywność, którą kładą na swoich stołach, jest bezpieczna. Mogą zaufać unijnemu systemowi bezpieczeństwa żywności i wiedzy naukowej, która jest jej podstawą, która od 20 lat pomaga zapewnić bezpieczną żywność. #EUChooseSafeFood to ważny przykład naszego partnerstwa z krajowymi organami ds. bezpieczeństwa żywności oraz naszej współpracy z organizacjami konsumenckimi, producentami żywności i społeczeństwem obywatelskim”.
Kampania skierowana głównie do obywateli Europy w wieku od 25 do 45 lat wyjaśni także rolę EFSA we wkładzie w europejskie prawodawstwo, które chroni konsumentów i cały łańcuch żywnościowy.
Na stronie internetowej kampanii dostępny jest zestaw narzędzi #EUChooseSafeFood zawierający materiały wizualne, krótkie filmy i wpisy w mediach społecznościowych w różnych językach, co ułatwia władzom i stowarzyszeniom krajowym zaangażowanie się w kampanię.
Więcej informacji można znaleźć na stronie https://campaigns.efsa.europa.eu/EUChooseSafeFood
Źródło: EFSA
Przeczytaj także
Narzędzie do modelowania spożycia dodatków do żywności 2.1 (FAIM) umożliwia użytkownikom oszacowanie średniego i wysokiego poziomu narażenia na dodatki do żywności dla różnych grup ludności w krajach EU.
Stowarzyszenie Natureef wydało poradnik, który dostarcza firmom, inżynierom i konsumentom oparte o najnowsze badania naukowe informacje o tym, jak ograniczyć psucie się świeżych produktów spożywczych. To niezwykle cenna wiedza, biorąc pod uwagę, że w skali Europy marnowanych jest ok. 45 proc. owoców i warzyw, co generuje ogromny ślad środowiskowy i miliony ton odpadów rocznie.
Trwają prace Komisji Europejskiej (KE) nad zmianami przepisów rozporządzenia 1169/2011[1] w sprawie informacji dla konsumentów. Są one związane z realizacją celów strategii „Od pola do stołu” i dotyczą m.in. wspierania konsumentów w dokonywaniu zdrowszych i bardziej zrównoważonych wyborów żywieniowych oraz zapobiegania marnowaniu żywności.