Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Specjalne badanie 91. 3 Eurobarometru, zlecone przez EFSA, miało na celu zbadanie zainteresowania Europejczyków bezpieczeństwem żywności, w tym czynnikami wpływającymi na decyzje dotyczące zakupu żywności; kanałami informującymi na temat zagrożeń związanych z żywnością oraz świadomością i postrzeganiem ryzyka w odniesieniu do tematów związanych z bezpieczeństwem żywności. Zagrożenia związane z żywnością zostały zbadane bazując na poprzednim badaniu Eurobarometru (354) przeprowadzonym w 2010 r.
Jak na tle UE-28 wypadła Polska?
Odnośnie zainteresowania zagadnieniem bezpieczeństwa żywności Polacy wykazują mniejsze zainteresowanie (33%) od średniej unijnej (41%). Przy czym, największe zainteresowanie bezpieczeństwem żywności wykazali respondenci powyżej 20. roku życia; pod względem zróżnicowania społecznego największe zainteresowanie przejawiali przedstawiciele klasy średniej i średniej-wyższej – UE-28 45% i 51%, a polscy konsumenci 37% i 43%. Co ciekawe, wśród przedstawicieli klasy wyższej w Polsce tylko 19% respondentów przykłada wagę do tematu bezpieczeństwa żywności, a średnio w UE aż 41%.
Co wpływa na nasze decyzje podczas zakupów żywnościowych?
Pochodzenie żywności ma znaczenie dla 53% Europejczyków, wobec 43% Polaków. Dla Polaków najważniejszy jest smak – 58% wobec 49% dla UE-28, a koszt zakupu dla 53% vs 51% respondentów.
Źródło informacji o bezpieczeństwie żywności
Głównym źródłem informacji dla obywateli w całej UE jest telewizja i Internet. Tutaj Polska nie odbiega od unijnych statystyk, które plasują te źródła na ok. 70% i 46%. Natomiast słabiej wypadamy jeśli chodzi o gazety i czasopisma (23% vs 38%), wiedzę pozyskaną od specjalisty, np. lekarza lub dietetyka (11% vs 18%) oraz z czasopism branżowych (7% vs 12%). Informacja usłyszana lub przeczytana na temat zagrożenia związanego z żywnością na trwałe zmienia zachowania konsumpcyjne większej liczby Europejczyków (33%) wobec 22% Polaków. Polacy natomiast mają większą skłonność do czasowych zmian zachowań konsumpcyjnych oraz czują się bardziej zaniepokojeni, jednocześnie nie zmieniając swoich zachowań.
Dla 31% Polaków i 36% Europejczyków informacje dot. bezpieczeństwa żywności są często bardzo skomplikowane i techniczne. I ich zawiłość zmniejsza zaufanie do źródła informacji u 29% Polaków i 23% obywateli UE-28.
Świadomość i postrzeganie ryzyka
Bezpieczeństwo żywności, tj. główna troska o bezpieczeństwo produktu jako powód wyboru żywności, jest najważniejsze dla 26% Polaków i 22% Europejczyków. Jest jedną z wielu trosk dla 33% Polaków i aż 43% Europejczyków. Polacy na tle UE są bardzo nieufni wobec żywności – 52% vs 43% uważa, że w dzisiejszych czasach żywność zawiera mnóstwo szkodliwych substancji. Mniej też ufamy obowiązującym przepisom, które mają zapewniać, że żywność którą spożywamy jest bezpieczna. Jednakże mniej niż przeciętny Europejczyk obawiamy się o higienę żywności, pozostałości pestycydów, zakażenie bakteriami, śladowe ilości np. plastiku lub aluminium oraz o reakcje alergiczne na żywność i napoje. Za to bardziej niepokoją nas pozostałości antybiotyków, hormonów i sterydów w mięsie (49% vs 44%); GMO w żywności i napojach (39% vs 27%) oraz użycie w produkcji dodatków, takich jak: barwniki, konserwanty lub aromaty dodawane do żywności i napojów (45% vs 36%).
Jeśli chodzi o źródło informacji na temat zagrożeń związanych z żywnością, podobnie jak wszyscy obywatele UE ufamy naukowcom, instytucjom UE, organizacjom pozarządowym, dziennikarzom, gorzej w tej kwestii wypadamy jeśli chodzi o zaufanie do władz państwowych (43% vs 60%).
Przeczytaj także
Przegląd wybranych przypadków naruszeń bezpieczeństwa żywności skutkujących wybuchem epidemii w ubiegłym roku…
Temat zanieczyszczeń żywności mikroplastikiem od kilku lat regularnie pojawia się w agendzie prac różnych instytucji UE.
Żywność funkcjonalna co prawda nie ma prawnej definicji, ale pojęcie jest szeroko wykorzystywane i wzbudza niemalejące zainteresowanie konsumentów i przemysłu. Przedstawiamy trendy na 2020 dla rynku US.