Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

FDA ostrzega przed niebezpiecznymi środkami do dezynfekcji rąk na bazie metanolu

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) ostrzega konsumentów i pracowników służby zdrowia, aby nie używali niektórych środków do dezynfekcji rąk na bazie alkoholu ze względu na niebezpieczną obecność metanolu - substancji często używanej do wytwarzania paliwa i środka przeciw zamarzaniu, która może być toksyczna po wchłonięciu przez skórę, a po spożyciu zagrażać życiu.

To już kolejne ostrzeżenie FDA, po raz pierwszy ostrzegła przed sprzedażą niektórych środków do dezynfekcji rąk zawierających metanol w sklepach detalicznych i Internecie w czerwcu. Agencja wydała kolejne ostrzeżenie na początku tego miesiąca o rosnącej liczbie zdarzeń niepożądanych, w tym ślepoty, skutków sercowych, skutków dla ośrodkowego układu nerwowego oraz hospitalizacji i śmierci, zgłaszanych głównie do ośrodków kontroli zatruć i stanowych wydziałów zdrowia. FDA nadal obserwuje wzrost takich przypadków.

Agencja opublikowała listę niebezpiecznych produktów do dezynfekcji rąk, których nie należy używać. W większości przypadków metanol nie pojawia się na etykiecie produktu. Jednak metanol nie jest dopuszczalnym składnikiem żadnego leku, w tym środka do dezynfekcji rąk, nawet jeśli metanol jest wymieniony jako składnik na etykiecie produktu. Ciągłe testy FDA wykazały zanieczyszczenie metanolem w produktach do dezynfekcji rąk na poziomie od 1% do 80%.

Do czego może doprowadzić narażenie na metanol?

Narażenie na metanol może spowodować: nudności, wymioty, ból głowy, niewyraźne widzenie, trwałą ślepotę, drgawki, śpiączkę, trwałe uszkodzenie układu nerwowego lub śmierć. Mimo że produkty te przeznaczone są do stosowania na rękach, to osoby je stosujące są narażone na zatrucie metanolem, a najbardziej narażone są małe dzieci, które spożywają te produkty przez np. oblizywanie rąk lub wkładanie ich do buzi, a także młodzież i dorośli, którzy piją te produkty jako substytut alkoholu (etanolu). Konsumenci, którzy byli narażeni na działanie środka odkażającego do rąk zawierającego metanol i u których występują objawy, powinni natychmiast zwrócić się o pomoc lekarską w celu potencjalnego odwrócenia toksycznych skutków zatrucia metanolem.

Źródło: https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/coronavirus-covid-19-update-fda-reiterates-warning-about-dangerous-alcohol-based-hand-sanitizers

Wybierz obszar: Dodatki i składniki Inspekcje Państwowe

Autor: Katarzyna Oleksy

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn