Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

GfK Polonia: pandemia zmienia obraz konsumenta

Kategoria: Biznes

W obliczu pandemii GfK Polonia sprawdziła, czy i w jakim stopniu ostatnie miesiące wpłynęły na kluczowe wartości i trendy konsumenckie. Jak wykazał raport „TrendKey w Koronie” dotychczasowe zachowania i przyzwyczajenia konsumentów zmieniają się szybciej niż moglibyśmy się tego spodziewać.

Ostatnie miesiące sprawiły jednak, że znacząco zwiększyła się siła wpływu dwóch z ośmiu pozostałych trendów. Trendy troski o środowisko (ang. eco-conscience) i poszukiwania bezpieczeństwa (ang. seeking safety) od czasu pandemii przesunęły się odpowiednio o cztery i dwie pozycje wyżej w rankingu. – W Polsce i na całym świecie, doświadczyliśmy ogromnej zmiany w codziennym funkcjonowaniu i obecnie próbujemy oswoić się w nowej rzeczywistości. Jako społeczeństwo wspólnie tworzymy dziś nową normalność i czujemy coraz większe poczucie wpływu na przyszłość własną, lokalnej społeczności i całej planety. Doskonale widać to w naszych badaniach – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, dyrektor ds. Marketing & Consumer Intelligence w GfK Polonia.

To co polskie i naturalne jest w cenie

Widmo kryzysu i ryzyko upadku wielu producentów sprawia, że konsumenci z coraz większą uwagą starają się wybierać produkty polskiego pochodzenia, wspierając tym samym rodzimy biznes. Jak wynika z raportu GfK „CoronaMood”, dziś takie deklaracje składa 46% Polaków, co stanowi wzrost o 5 p.p. w stosunku do wyników z kwietnia 2019 r. Jednocześnie, najważniejszym czynnikiem wyboru produktów pozostaje naturalność, na którą wskazało aż 54% badanych. Dla blisko 40% konsumentów kluczowym aspektem wyboru pozostają także zdrowe i ekologiczne produkty

Rośnie znaczenie e-commerce

Według badania GfK „CoronaMood”, 37% Polaków przekonało się do zakupów online i będzie korzystać z tego rozwiązania częściej niż kiedyś. Dziś e-commerce kojarzy się nie tylko z wygodą, ale również, a może przede wszystkim – z bezpieczeństwem. Na początku pandemii, w całej Polsce, konsumenci poszukujący lokalnych, zdrowych, eko produktów obawiali się zakupów na bazarach i targowiskach, a często po prostu nie mogli ich zrobić. W odpowiedzi na te ograniczenia wiele bazarków stworzyło e-targowiska. – W wielu przypadkach inicjatywa spotykała się ze wsparciem ze strony lokalnego samorządu. Aby umożliwić konsumentowi złożenie zamówienia z dowozem do domu, wystarczył jedynie jego numeru telefonu. Szybkie działanie i wykorzystanie internetu przyniosło efekt i na nowo połączyło lokalnych sprzedawców ze stałymi klientami – tłumaczy Dominika Grusznic-Drobińska.

Zakupy mają być szybkie i sprawne

Z obserwacji GfK wynika, że w kwestiach związanych z bezpieczeństwem Polacy nadal są uważni, ale nie tak bardzo jak choćby w marcu czy kwietniu br. Konsumenci rzadziej zwracają uwagę na covidowe procedury, takie jak dezynfekcja rąk, zakładanie masek i rękawiczek czy zachowanie dystansu. Znacznie większą wagę przykładają zaś do usprawnień związanych z zakupami, w tym np. możliwości sprawdzenia dostępności produktów online i różnych udogodnień związanych z dostawą. Bezpieczeństwo nadal jest ważne, ale Polacy zaczynają je interpretować jako szybkość dokonania zakupów. W sklepach stacjonarnych i online rosną również oczekiwania związane z darmowym i błyskawicznym dowozem produktów do domu. Dla obu kanałów niezwykle ważna jest także dostępność różnych metod płatności.

Wybierz obszar: Koronawirus

Autor: GfK Polonia

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn